• Johan4242

    Snart 9-åring livrädd för att gå ut själv och vara hemma ensam!

    Hejsan

    Har en snart 9-årig dotter som har jättesvårt för att få gå ut själv eller vara hemma ensam en liten stund. Redan som 4-5 åring visa hon upp att hon ville hela tiden hålla koll på var vi var nånstans, samma på dagis att hon hade hela tiden koll på var fröknarna var. Bara hon visste det så kunde hon slappna av o leka full fart med kompisarna. Hon kunde gå ut på gården o leka med kompisar men bara med vetskapen om att vi satt på balkongen eller balkongdörren uppe. När hon började skolan så funka det lite bättre men hon ville hela tiden ha kontroll och försäkra minst 10 gånger innan hon gick att vi verkligen var hemma o stt dörren inte fick låsas. Tyvärr så har det inte släppt för henne, gav henne en mobil så hon hela tiden kunde ringa när hon var på väg hem eller oss nån kompis nu när hon blev 8. Testat att hon ska gå själv från skolan med mobilen då ringer hon gärna hela tiden o kollar så vi är hemma och skulle vi missa att svara direkt så kommer paniken:( går hon med kompisar så är der inga problem. Att vara hemma själv är tyvärr omöjligt dom gånger vi provat så har vi telefonkontakt hela tiden. Hade kontakt med skolkurator i 6-7 års åldern men hon tyckte inte der behövdes nåt samtal eftersom hon funkar så bra i skolan. Ikväll kom det stt varför är jag så rädd mina kompisar är inte det eller hennes lillebror. Det kommer aldrig bli bra.

    Oj det blev långt. Är der nån som har upplevt samma med sin 8-9 åring? Hur kom ni vidare?

  • Svar på tråden Snart 9-åring livrädd för att gå ut själv och vara hemma ensam!
  • Sarita

    Har en pojke som snart är 9,5 som är likadan. Har varit hemma själv 1-2 ggr nån kvart/halvtimme och det gick bara för han fick spela på datorn och ha oss i telefon. Han vågar inte heller gå ensam till källaren (kanske inte ovanligt) eller övervåningen - där hans rum finns. Nu sover han i gästsängen på bottenvåningen där vi är på kvällarna. Vågar inte låsa om sig på toa annat än hemma, eller åka hiss. Eller gå ensam till skolan. Låsa om sig vågar han numera dock alltoftare om vi är med inne på toan, samt på skolans toa. Och det finns två hissar han vågar åka med! Så det går framåt! Men han kan få riktiga panikanfall om han tror han är ensam inne och vi andra gått ut i trädgården tex. En gång gick han ensam till skolan och då blev det dimma, och han såg ingen annan och trodde att alla människor hade försvunnit utom han.

    Har inga råd, det gäller att hitta den svåra balansen mellan pusha lagom och respektera. Lyssna inte på vad andras barn kan. Lyssna på ditt! I vårt fall fick vi lite hjälp av bup för det fanns andra mer framträdande problem för vår son, tvångstankeliknande, och jag tror det var relaterat. Vi tar det i den takt det tar och sätter upp små mål och försöker pusha lagom. När han vågat åka i en viss hiss första gången åkte vi dit flera ggr i veckan ett tag för att åka och hålla modet vid liv. Det gick bra, sen vågade han en annan hiss också. Sen har viinte kommit längre med hissar, men däremot med låsta dörrar... ett steg i taget?

  • Karolina1982

    Har en snart 9-årig son som är exakt likadan. Det är väldigt jobbigt. Han vågar inte vara hemma ensam, inte gå ut i köket om vi andra är i vardagsrummet tex.
    Han har alltid varit så här. Jag tycker se lite förbättringar dock. Han var själv i affären i veckan och handlade.
    Jag tror att det kommer av sig själv.

Svar på tråden Snart 9-åring livrädd för att gå ut själv och vara hemma ensam!