• Sh0rtie89

    Mat som passar både bebisar och vuxna?

    Har ni förslag på mat som vi kan laga för att det ska passa både oss vuxna och barnet (som behöver ha mindre salt och kryddor samt små bitar)?

    Det enda jag kommit på är spaghetti och köttfärssås där jag tar bort av köttfärssåsen innan jag saltar och pepprar.

    Vilka maträtter lagade ni då barnen var små? Är det något särskilt man ska tänka på gällande näringsinnehåll? Hur tänkte ni kring storleken på bitar för att det inte skulle fastna i halsen?

  • Svar på tråden Mat som passar både bebisar och vuxna?
  • Lena

    Vi kryddade som vanligt förutom salt där vi saltade på tallriken förutom vid pasta/potatis/ris-kokning.

    Lagade ugnsbakad lax, potatismos och gröna ärtor.

    Linsgryta med ris

    Pasta och köttfärssås

    Kokt kyckling med morötter och potatis.

    Och mycket annat

  • Rebecca1987

    Gratänger är smidigt och kan göras med ex pasta och tärnad kyckling.

    Potatis och köttfärslimpa/pannbiffar går också krydda utan salt.

    Lasagne går också bra till både barn och vuxna.

    Pannkakor är gott för stora och små. Jag har aldrig tänkt på vad jag kan och inte kan laga. Jag lagar det som känns bra och tar bort salt. Jag har inte använt salt på 10 år i maten.

  • GravidFetaMorsan

    All mat jag gjorde fick alla äta, inkl bebis.. Tycker själv inte om salt, så den som ville ha extra saltat fick ta det efteråt..

    Mosade lite bara i bebisens mat då det behövdes. Nu räcker det med att dela lite lätt. (15 mån)

  • BuoBä

    Barn gillar mat som smakar så du behöver inte hålla igen med kryddorna (förutom salt då men det mår alla bra av). Du kanske inte ska laga vrålstark vindaloo men peppar, vitlök i "svenska" mängder, örter, curry etc går finfint.

  • GravidFetaMorsan
    GravidFetaMorsan skrev 2017-09-22 14:06:37 följande:

    All mat jag gjorde fick alla äta, inkl bebis.. Tycker själv inte om salt, så den som ville ha extra saltat fick ta det efteråt..

    Mosade lite bara i bebisens mat då det behövdes. Nu räcker det med att dela lite lätt. (15 mån)


    Glömde vad vi brukar göra:

    Pannbiffar/köttbullar m pasta/potatis

    Grillad kött/kyckling/fisk m pommes

    Soppa (olika ingredienser, kyckling, potatis, gröna ärtor, fisk, grönsaker)

    Spagetti & köttfärssås

    Lasagne

    Grytor olika ingredienser, kött/kyckling m ris/potatis

    Renskav m ris

    Nuggets m ris

    Fyllda paprikor

    Kåldolmar

    Vi har grönsaker till middagen. Bladsallad, paprika, tomat, gurka, avokado, fetaost, majs osv
  • Wilbo80

    Korvstroganoff

    Mild chili con carne (sonen äääälskar)

    Pasta penne m tomatsås/köttfärssås (kul att hålla själv i pastan)

    Köttbullar/pannbiffar m brunsås och ärtor (potatis till oss, sonen spyr av det)

    Carbonara

    Kyckling i ugn m olika tillbehör

    Se till att maten smakar med kryddor osv! Det gillar min unge iaf, så var inte rädd att krydda :)

    Vad jag hört (lovar inte att det stämmer) så är det tillsatt salt som inte är bra, men typ korv innehåller salt men kan vara ok.

  • Wilbo80

    Åh, nåt han mer älskar är köttgryta på högrev, lök och morötter..köttbuljong, vatten, tomatpure, lagerblad, peppar. Låta koka lääänge så allt blir sådär mört...

    Vet inte hur det ligger till med buljong under ett år, men annars kan det va ett tips till om några månader för er :) Den grytan går alltid hem och är god för alla, just att allt blir så mjukt o lättuggat.

Svar på tråden Mat som passar både bebisar och vuxna?