• jjeeaaxx

    Min man vaknade i dödsögonblicket

    Jag har en undran - P g a att när man make avled - på Palliativa avd - där 
    han varit inlagd för `"ENDAST Smärtlindring" från start till 3 månader 
    senare när hans kropp efter 9 dygn utan vätska el vätskedriopp
    dukade under av de smärtor läkarna aldrig lyckats häva. 
    Smärtgenombrott/nervsmärtor

    I alla fall:
    När han svag - med 49 sekunders andningsuppehåll - i ca 2 dygn,

    plötsligt drar efter andan -INTE HETSIGT ELLER I PANIK - utan 
    drar efter andan helt som "vanligt" och samtidigt så riktar han sin blick
    rakt upp. 
    Han tittar rakt upp, med båda ögonen öppna helt lugnt - i några sekunder,
    slutar andas, huvudet faller åt sidan han är död.

    Men jag undrar VAD HÄNDE I DÖDSÖGONBLICKET??

    Han hade legat mer eller mindre orörlig flera dygn, inte kunnat öppna
    mer än ett öga och kikat med, nu ÖPPNADE HAN BÅDA ÖGONEN
    OCH TITTADE RAKT UPP.
    Allt gick så snabbt , jag fattade på något vis att han just då skulle dö,
    hann inte säga annat än : -Hoppa in i mig, hoppa in i mig....osv....osv
    (alltså jag tänkte hans Ande kunde hoppa in i mig. - tror jag)

    Men undrar så vad och hur i det exakta dödsögonblicket VARFÖR
    OCH HUR han plötsligt kunde titta upp?

    Inte samma sak som en annan tråd där anhöriga blivit piggare timme
    eller dygn innan död.

    Har någon ett slags svar eller teori?


    jeanette klang
  • Svar på tråden Min man vaknade i dödsögonblicket
  • Anonym (Ho)

    Det är ganska vanligt vad jag hört att just innan de dör piggnar de till. Tror de får ett adrenalinrus eller ngt. Vet mina släktingar som dött har piggnat till (plötsligt pratat eller öppnat ögonen och tittat omkring sig just innan de dött).

    Beklagar sorgen!

  • Anonym (Beklagar)

    Det är fullt normalt att båda ögonen öppnas, fixeras på en punkt och att pupillerna vidgas. Det är en del av dödsförloppet och kroppens process när den stänger ner.

    Att han inte fick dropp eller vätska beror på att kroppen slutat kunna hantera det. När kroppen förbereder sig på att dö så lägger den ner funktionerna en efter en. Om man får vätska då så samlas det i kroppen och leder till smärta.

    Forskarna har däremot kunnat mätaren liten topp i hjärnaktiviteten minuterna efter döden på ca 80% av alla döende som observerats. Den kan inte förklaras ännu. Somliga tror att det bara är en sista elektrisk impuls ( som när man stänger av en tv) andrar tror att det är tillfället då själen hoppar ut ur kroppen.

  • Anonym (Beklagar)

    Ett djupt andetag är också en normal del av förloppet. Du kan prata med en sköterska på pallitativvård om du har många frågor. Dom har lång erfarenhet och kan ofta svara på mycket,

  • Anonym (Själe"avsked"...?)

    Beklagar sorgen. Jag hoppas att du någonstans kan känna tröst i att din man nu har fått ro och slipper smärtan, även om jag förstår att det kan vara svårt att tänka så när man sörjer. Jag hoppas även att du nu kan försöka minnas de fina stunder du och din man delat, och försöker att inte tänka på den sista svåra tiden.

    Jag har jobbat på äldreboende och geriatriska vårdavdelningar i många år och varit med vid många dödsfall, och jag kan bara bekräfta det du hört av andra; och vad som står i tråden, nämligen att många som legat döende en längre tid får som en liten "kick" alldeles innan döden. Jag har många gånger upplevt att äldre som knappt sagt ett ord eller rört sig särskilt mycket under en längre period piggnat till, pratat och till och med skrattat lite och verkat vara på bättringsvägen strax innan de avlidit. En kvinna, som legat tyst och stilla i veckor, satte sig plötsligt upp och löste korsord timmarna innan hon gick bort (inte många som tror mig, men det är helt sant)! 

    Jag vet inte de medicinska grunderna till detta, men teorier finns det gott om. Som att de velat ta avsked av anhöriga, till exempel.

    Jag är troende, och min "hemsnickrade" teori är att det även kan vara själen som "tar avsked" från kroppen, men jag är förstås medveten om att jag kan vara ganska  ensam om just den teorin.

    Många kramar! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (medvetande)

    Det har ju börjat forskas en del på människans medvetande i relation till döden och det som man kunnat konstatera är att medvetandet i alla fall en kort stund kan överleva döden. Om medvetandet är det vi kallar själen vet man ju inte och det får man ha sin egen tro om. Det vi i alla fall vet är att vi inte vet exakt vad som händer i dödsögonblicket och efter den kroppsliga döden. 

  • Söder73

    Jag har jobbat på en palliativ avdelning och det du beskriver är väldigt vanligt. Vi brukade öppna fönstret lite så själen kunde komma ut, låter kanske konstigt men kändes fint på något sätt!

  • Anonym (M)
    Anonym (medvetande) skrev 2017-09-23 08:29:31 följande:

    Det som man kunnat konstatera är att medvetandet i alla fall en kort stund kan överleva döden.


    Har du någon källa på det?
  • Anonym (Lo)

    Har hört att man brukar vakna till medvetande strax innan man dör. Har bara varit med när en människa dött, min morfar. Han hade cancer och hade varit medvetslös något dygn. Han vaknade till och sa ett par ord innan han dog

Svar på tråden Min man vaknade i dödsögonblicket