• Anonym (Znark)

    Förstå någon gång att jag är TRÖTT!

    Först vill jag säga att jag bryr mig jättemycket, att jag är generös med både tid, ork och pengar efter utrymme och att jag älskar mina barn och barnbarn gränslöst. Och att jag tagit mina svärsöner/döttrar till mitt hjärta.

    Men... jag orkar inte ställa upp i tid och otid.
    Jag är inte pensionär ännu på ganska många år. Jobbar heltid i ett fysiskt arbete.
    Jag är alltså 50+ och har jobbat sedan jag var 16, med uppehåll för studier och föräldraledigheter. 

    Det gör ont i själen att säga nej när någon ringer och undrar om jag kan komma "gärna direkt efter jobbet, ett par timmar bara..." och jag inte orkar. Jag är TRÖTT!
    Jag gick upp halv fem, jag har jobbat oavbrutet i åtta timmar. Ja. minus lunchrast då.
    Min kropp säger nej, mina armar, axlar och rygg skriker NEJ. Jag orkar inte bära och lyfta mer idag.

    Jag kommer mer än gärna och hälsar på, vi lagar ofta middagar ihop. Vi åker på små weekendresor då och då, och då hjälper jag så gärna till med de små. Men när jag har jobbat... nej då orkar jag inte.

    "Vi ska bara", är för mig x antal timmars belastning extra på min redan trötta kropp.

    Jag vill vila, jag har inga småbarn. Jag känner att jag gjort klart mina plikter när det kommer till småbarn. Jag hjälper gärna till, men INTE när jag har jobbat.

    Varför är det så svårt att bara acceptera?
    Krisar det så gör jag givetvis undantag!

  • Svar på tråden Förstå någon gång att jag är TRÖTT!
  • Anonym (klara besked)

    Min erfarenhet är att det brukar gå in när man har sagt ett tydligt nej några gånger. Det gäller att inte låta tveksam utan bara säga nej rakt av. Du är för trött efter jobbet för att orka ta hand om barn. Så är det bara.

  • Ooops

    Du säger precis det du skrivit här! Att du gärna hjälper till, men det får vara när du orkar. Om du säger det du skrivit här och nån skulle bli sur, ta illa upp eller vad som så står du på dig. De är föräldrarna och du en extra hjälp..när du orkar och vill! Du måste ingenting!

  • Anonym (klara besked)

    Jag får förresten intrycket att du har arbetstider som liknar mina (6-14:30). Jag vet inte hur många gånger jag har behövt förtydliga för folk att jag inte har mer fritid än vad de har bara för att jag slutar tidigare. Den där tiden mellan att jag går upp och att de går upp uppfattar de inte riktigt att den finns.

  • Anonym (Håller med)
    John22 skrev 2017-09-23 11:02:20 följande:

    Jaha? Säg det till personerna som frågar då. Vad fan ska vi göra?


    Exakt!
  • Anonym (klara besked)
    John22 skrev 2017-09-23 11:02:20 följande:
    Jaha? Säg det till personerna som frågar då. Vad fan ska vi göra?

    Vi ska peppa! Det brukar kännas lättare att stå på sig om man vet att flera andra tycker att man har rätt att göra det.
  • Anonym (Znark)
    Anonym (klara besked) skrev 2017-09-23 10:55:07 följande:

    Min erfarenhet är att det brukar gå in när man har sagt ett tydligt nej några gånger. Det gäller att inte låta tveksam utan bara säga nej rakt av. Du är för trött efter jobbet för att orka ta hand om barn. Så är det bara.


    Du har nog rätt.
    Jag är för snäll och har svårt att säga nej.

    De har dessutom fler som de kan fråga, personer som är i deras ålder och inte har egna barn att ta hand om.
  • Anonym (Znark)
    Anonym (klara besked) skrev 2017-09-23 11:00:37 följande:

    Jag får förresten intrycket att du har arbetstider som liknar mina (6-14:30). Jag vet inte hur många gånger jag har behövt förtydliga för folk att jag inte har mer fritid än vad de har bara för att jag slutar tidigare. Den där tiden mellan att jag går upp och att de går upp uppfattar de inte riktigt att den finns.


    Stämmer precis det.
    Och det där med att "du slutar ju ändå så tidigt" beror faktiskt på att jag också börjar tidigt! Men det tänkte man inte på... och att jag dessutom går och lägger mig redan vid 21 då jag ska upp halv fem.
  • Anonym (Znark)
    John22 skrev 2017-09-23 11:02:20 följande:

    Jaha? Säg det till personerna som frågar då. Vad fan ska vi göra?


    Ge fan i att kommentera om du inte har något vettigt att säga?
    Känns som ett bra alternativ.
  • Anonym (Znark)
    Anonym (klara besked) skrev 2017-09-23 11:06:36 följande:

    Vi ska peppa! Det brukar kännas lättare att stå på sig om man vet att flera andra tycker att man har rätt att göra det.
    Tack, du har helt rätt!
    Ibland behöver man en kick från andra för att orka ta tag i saker.
  • Anonym (Britt)

    Helt rätt,lyssna på din kropp.Orkar du inte,så gör du inte det.Och om du orkar nångång ,så är det bara trevligt.

  • Anonym (bb)

    Du kan med gott samvete vila dig efter jobbet! Förskolorna och fritids är öppna till 17-18. Varför kan barnen inte vara där?

  • Physalis

    Förstår de inte när du förklarar precis som du gjort här uppe?

    Jag tycker att alla normalbegåvade människor efter den förklaringen fattar att det är en stor påfrestning för dig att gå in och hjälpa till och därför något man bara ber om i yttersta nödfall.

    Fattar de inte så är de egotrippade och förtjänar ett bestämt "Nej. Jag går upp 5 varje morgon och jobbar heltid. Jag är en gammal och blir trött snabbare än er unga människor. Min kropp tar slut efter en arbetsdag, jag orkar inte."


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Förstå någon gång att jag är TRÖTT!