• Anonym (Jennie)

    Skjuta fram vaccin?

    Nästa månad är det tänkt att vår son ska få sin första vaccinationsspruta, men jag känner mig så orolig inför det. Måste man ta den redan, så tidigt som vi 3 månader? Han har varit inlagd vid födseln på neo pga hans immunförsvar var försämrat, och nu oroar jag mig för att hans immunförsvar inte ska orka bryta ner de levande bakterierna i vaccinationen. :( Jag ammar inte honom heller så han får inte i sig alla de bra ämnena som bröstmjölk ger.

  • Svar på tråden Skjuta fram vaccin?
  • Anonym (.)

    Hej! Tror att dom kan ge honom sprutan. Hade det varit farligt/att läkaren inte tror att han ska klara av det skulle dom avvaktat.

  • Anonym (Roxi)

    Att han har sämre immunförsvar är väl bästa orsaken att se till att vaccinera sig så fort som möjligt.

  • Flodhästen

    I vaccin är det döda virus inte levande bakterier.

  • Anonym (I)

    Man måste ingenting, än så länge är det helt frivilligt att vaccinera sina barn i Sverige.

    3-månadersvaccinet är två olika sprutor och inget av dem innehåller levande vaccin.

    Den första sprutan i ordinarie vaccinationsprogrammet som innehåller levande vaccin är MPR som ges vid 18 månader.

    Prata med din BVC om du är orolig.

    Min uppfattning är att det är väldigt bra att barnen så tidigt som möjligt får skydd mot till exempel kikhosta och pneumokocker som snurrar en del i samhället. Men det går så klart att skjuta upp om du vill.

  • VitMann
    Anonym (I) skrev 2017-09-24 09:56:49 följande:

    Min uppfattning är att det är väldigt bra att barnen så tidigt som möjligt får skydd mot till exempel kikhosta och pneumokocker som snurrar en del i samhället. Men det går så klart att skjuta upp om du vill.


Svar på tråden Skjuta fram vaccin?