• Anonym (ambivalent)

    Raka benen, 9 år

    Min dotter som snart fyller 9 (går i trean) har fått väldigt mycket hår på benen i sommar och frågade mig om hon kunde få raka dem. Jag sa varken ja eller nej utan att jag behövde fundera på om jag tyckte det var ok med tanke på att hon är så ung. Hon har även börjat få finnar och jag gissar att hon helt enkelt är tidig i sin utveckling gällande vissa delar. 

    Jag har själv väldigt kraftig härväxt och förstår henne. Det som hon har på benen nu som nästan nioåring är lika mycket som en del vuxna svenska kvinnor har. Plus att håret är mörkt och hon är ljus så det syns verkligen mycket. 

    Jag funderar på att låta henne använda min egen utrustning vilket är en väldigt bra rakapparat + en sådan där ljusblixt som gör att håret somnar och växer ut långsammare och inte i riktigt stor mängd. Om hon använde det ca 1 gång i månaden så tror jag att hon skulle ha en hårväxt som var mer likadan som andra i hennes ålder, att det växer hår men inte supermycket helt enkelt. 

    Men känner mig väldigt vilsen och vill gärna bolla mina tankar. 

    Jag vill ju gärna vara idealistisk och komma med peptalks om att hon duger som hon är, men jag raker ju mina ben. Plus att jag redan har en hel massa peptalks med henne om just det då hon går i en klass där tjejerna är väldigt "tjejiga" vilket hon inte är. Så vi pratar redan jättemycket om att våga vara sig själv, ett exempel på det t.ex. är att hon inte ska låtsas gilla dans istället för fotboll bara för att de andra gör det. Att det är ok att gå ensam på fotboll och kampsport för det är hennes intressen och inte följa med på de andra tjejernas sporter om hon inte själv tycker det är kul.

    Och sedan har jag fått börja peppa henne med finnarna och nu så kommer det här med håren. Och då känner jag litegrann att det kanske är den delen där hon kan anpassa sig till de andra utan att göra våld på sig själv. Hade hon varit den populära tjejen som passade in perfekt och där jag aldrig behövt trösta henne för att hon inte passar in hade jag tänkt helt annorlunda och sagt att hon fick vänta tills i alla fall femman eller sexan. 

  • Svar på tråden Raka benen, 9 år
  • Anonym (Hon)

    Helst vill man att barn ska få vara barn så länge som möjligt. Jag förstår att du funderar på om du ska låta dottern börja raka benen redan nu. Hon är ju så liten. Jag hade funderat i samma bana.

    Men jag hade låtit henne göra det. Det är någonting som gjort att hon själv tagit upp frågan. Antingen har hon själv upptäckt att hon är annorlunda än dom andra tjejerna, och det vill man absolut inte vara. Man vill inte sticka ut. Eller så har någon annan kommenterat det. Det kan tyvärr vara en orsak att bli retad för. Låt henne raka benen. Hon har själv tagit upp det och då är det nog viktigt för henne. Det behöver inte betyda att hon blir utseendefixerad eller går "all in" när hon blir större. Du gör henne ingen björntjänst genom att göra det.

  • Jemp

    Jag har inga såpass gamla barn men tänker också att hon borde få göra det.

    Att prata om utseende, att man duger osv- absolut!

    Men hon har ju fört det på tal själv och vill själv (hade varit en helt annan sak om du hade fört det på tal, det tycker jag inte är rätt). Att "tvinga" henne gå runt obekväm bara för att hon är ung känns inte rätt.

  • Anonym (ambivalent)
    Tack för svaren. Jag har pratat med min dotter och sagt att jag ska hjälpa henne nästa vecka och hon blev väldigt glad. Jag är glad att hon kom till mig och frågade också istället för att göra som mig som låste in mig på toaletten och snodde pappas rakhyvlar. Och precis som ni säger så är det ju stor skillnad när det är hon själv som tar upp det. 

    Eftersom att jag själv har kraftig hårväxt så har jag kämpat hela livet med epilator, vax, rakning och krämer och nu äntligen hittat en metod som känns bra så jag tror dottern får köra med den från början. Det är att använda en riktigt bra rakapparat (bäst i test för män med rengöringsstation) och en IPL för hemmabruk för att få hårsäckar att somna och växa ut långsammare och glesare.

    Angående finnarna så har jag fått hjälp med att välja ut en mild gel mot acne på apoteket. 
  • Anonym (Låter bra)
    Anonym (ambivalent) skrev 2017-09-24 20:31:12 följande:
    Tack för svaren. Jag har pratat med min dotter och sagt att jag ska hjälpa henne nästa vecka och hon blev väldigt glad. Jag är glad att hon kom till mig och frågade också istället för att göra som mig som låste in mig på toaletten och snodde pappas rakhyvlar. Och precis som ni säger så är det ju stor skillnad när det är hon själv som tar upp det. 

    Eftersom att jag själv har kraftig hårväxt så har jag kämpat hela livet med epilator, vax, rakning och krämer och nu äntligen hittat en metod som känns bra så jag tror dottern får köra med den från början. Det är att använda en riktigt bra rakapparat (bäst i test för män med rengöringsstation) och en IPL för hemmabruk för att få hårsäckar att somna och växa ut långsammare och glesare.

    Angående finnarna så har jag fått hjälp med att välja ut en mild gel mot acne på apoteket. 
    Låter som en vettig lösning. Nu är jag man men jag fick ansiktshår i mellanstadiet (tror jag var 10 år bara) och tyckte också det var otroligt jobbigt. Som tur är förstod min pappa det och hjälpte mig därför med att köpa rakgrejer och lära mig hur jag rakar mig.
Svar på tråden Raka benen, 9 år