Inlägg från: Anonym (Förbjud tiggeriet NU!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)

    Tiggeri - Vi som inte ger

    Anonym (Timisoara) skrev 2018-02-14 16:16:05 följande:

    Man har rätt att vistas i ett annat EU-land hur länge som helst om man kan försörja sig, det finns inga andra krav än att försörjningen inte ska ske genom kriminalitet. Det är inte kriminellt att tigga. Försörjning via tredje man, det vill säga gåvor, är ett fullt legitimt sätt att försörja sig på. Socialförsäkringssystemen och socialt understöd har man som EU-medborgare inte rätt till, utan förväntas söka sådant i sitt hemland om man behöver. EU-medborgare får och kan inte utvisas, med mindre än att en domstol dömer dem till utvisning, och har man inte begått ett brott så kan man inte dömas. Att vistas mer än 90 dagar i ett annat EU-land är inte brottsligt. Att tigga är inte brottsligt i Sverige. Slutsats - du kan inte slänga ut EU-medborgare, vem skulle göra det i så fall? Läs EUR-lex.


     


     


    Stämmer inte det du säger. Det finns en tremånadersregel som gäller alla EU-medborgare. Att tigga utanför ICA räknas inte som en stadigvarande form av försörjning, i synnerhet som tiggaren inte betalar skatt eller gör rätt för sig. Det som ställt till det är att man nyligen ändrat i regelverket, vilket gör att det idag är Migrationsverket som måste utvisa tiggarna efter tre månader och inte Polisen, i de fall det är tillämpligt. Men visst går det att utvisa EU-medborgare, det är inga som helst problem enligt gällande lagstiftning.
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Timisoara) skrev 2018-02-14 16:54:34 följande:

    EUR-LEX


    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:l33152&from=SV


    "Studenter och andra personer som inte arbetar mot betalning, till exempel pensionärer, måste ha tillräckliga resurser för sig själva och sin familj, för att inte belasta värdlandets sociala biståndssystem, samt en heltäckande sjukförsäkring. "


    Detta kallas "ekonomiskt icke aktiva personer", och det finns inga regler för HUR de försörjer sig. Begår man brott är det straffbart i sig, och kan utvisas efter dom i domstol. Har man inte begått ett brott så kan man inte dömas, och därmed heller inte utvisas. Formuleringen "icke belasta värdlandets sociala biståndssystem" är nyckeln här. Det går alldeles utmärkt att snylta på sin morbror i 15 månader, så länge morbror säger att han betalar. Har du 200 000 kr på ett bankkonto blir du inte utslängd heller.


    Lägg därtill att det inte går att bevisa när och hur EU-medborgare rört sig över gränserna, i synnerhet inom Schengen, så går det inte att bevisa ett någon varit här i tre månader. En 2-timmars tripp med Viking Line eller en resa till Köpenhamn löser den lilla detaljen i vilket fall. I princip kan man säga att "jag kom från Norge igår, jag har 89 dagar kvar här", sant eller inte.


    Systemet är självreglerande för normala människor. Utan pengar blir tillvaron olidlig för de flesta, och eftersom värdlandet inte ska ge dig ett öre, så svälts du i praktiken ut och förväntas flytta hem, om du inte är masochist.


    Zigenare fungerar inte riktigt på det viset. De skiter också i lagar och rättsvårdande myndigheter, så du kan drömma dina våta drömmar om poliser och utvisningar, har inte rumänerna på 800 år lyckats integrera dem så har naiva svenskar noll och ingen chans. Pröva att hota en zigenare med lag och ordning, han gapflabbar dig rätt i synen.


    En sak fungerar - SLUTA BETALA DEM. Det funkar i Rumänien, det funkar här också. Det är dina naiva och dumsnälla landsmän som ser till att tiggeriet fortsätter.


     


     


    Vad vet du om mina landsmän? Du har väl ingen aning om vilken etnicitet jag har?! Sen behöver du inte förklara lagstiftningen kring detta för mig, jag är väl insatt, men tack ändå. Skrattande Din sista mening är helt obegriplig i förhållande till vad jag skrev. Jag är emot tiggeri, så vad får dig att tro att jag skulle betala något från första början?!
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Kommer alltid ge.) skrev 2018-02-14 18:44:19 följande:

    Tycker vi har en skyldighet att hjälpa tiggarna med åtminstone primitivt boende.
    Flyttbara modulhus som kan anpassas efter tiggarnas önskemål och något mål  mat om dagen. Handlar om en så liten insats för lite pengar.
    Någonstans där de kan bo och där de kan tvätta sig och sina kläder. Tycker det är trevligt när någon sitter utanför ICA och säger "Hej!".


    Vi är inte skyldiga dem någonting! Vi har redan bidragit genom EU-medel, vilket egentligen är för mycket bara det. Endast Rumänien och Bulgarien har ansvar för sina medborgare, inte vi!
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 09:03:59 följande:
    Vem har sagt det ? de utvandrade till ett annat land för att hitta bättre möjligheter..precis som tiggarna gör i dag - fast de flyttar ju ej hit permanent..
    Fullständigt värdelös jämförelse! Utvandrarna fick inte ett skit gratis och fick verkligen slita ont. De hade hellre dött av skam än att sitta och tigga som ett hjon.
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 13:57:55 följande:
    Visa upp svart på vitt då angående det här..
    Anonym (Förbjud tiggeriet NU!) skrev 2018-02-15 11:33:55 följande:
    Fullständigt värdelös jämförelse! Utvandrarna fick inte ett skit gratis och fick verkligen slita ont. De hade hellre dött av skam än att sitta och tigga som ett hjon.
    Hur vet du det..? Upp till bevis..!
    Jag har ingenting att bevisa. Att du är okunnig kan inte jag råda bot på. Låna en bok på biblioteket om Svensk historia, förslagsvis Lennart Pehrsons "Den nya världen". Den ger en mycket trevlig skildring av hur det gick till när nästan en femtedel av Sveriges befolkning emigrerade till Amerika.
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 18:15:58 följande:
    Finns ingen anledning till det..
    Nä, för tänk om du skulle råka lära dig nåt om hur verkligheten ser ut, och inse att det du skriver här inte håller vatten. Det hade ju inte varit så roligt...
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 18:25:04 följande:
    De som tigger i min stad är inskrivna vid arbetsförmedlingen samt även säljer hemtillverkade saker som stickade plagg..så du talar om rötäggen..det gör inte jag..
    Jo säkert, och de har tillstånd att sälja sina "egenhändigt tillverkade" saker på gatan? Skulle inte tro det... inte heller betalar de in skatt vid eventuell försäljning.
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 18:29:06 följande:
    Missunsamhet ! ..precis vad jag trodde..!
    Men du unnar gärna människor att sitta utanför ICA-butiker som hjon, med mössan i hand och nedsänkt blick, och förnedra sig inför oss andra för några kronor? Ja det var just en fin människosyn...
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 21:34:50 följande:
    Smicker biter inte på mig..!
    Smicker? Läsförståelse?
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 21:38:50 följande:
    Blä..okunskap och främlingshat..!
    Ja visst är det vidrigt. Tråkigt att sådana som du vill få sådant att öka, genom att subventionera den här typen av misär på våra gator.
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 22:32:49 följande:
    What ever..!
    Jag har lite svårt att förstå vad du gör i den här tråden mer än trollar?! Du har inga argument och du kan inte föra en normal diskussion med någon, utan att slänga ur dig okvädningsord och tramsiga one-liners.
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-16 10:23:07 följande:

    Finns ingen lag som förbjuder tiggeri..kom igen när det finns det..!


    Det är bara en tidsfråga tack och lov. Det blir garanterat verklighet snarare än du vågar hoppas...
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-16 15:41:09 följande:
    Tveksamt..eftersom det tagits upp tidigare och ingen förändring har skett..!
    Fel, stora förändringar har skett, i synnerhet i människors inställning till det som idag anses störa stadsbild och skapa otrygghet! Flera kommuner har försökt få till lokala tiggeriförbud (t ex Vellinge och Åstorp) och M har på nationell nivå diskuterat ett förbud för hela landet. Efter valet 2018 kommer vi garanterat att få se ett nationellt tiggeriförbud i någon form, oavsett om det blir SD, M eller en koalition som verkställer det hela.
Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger