• mjölkallergiker

    Köpt hus, gamla ägaren mycket påträngande!

    Vi har köpt en villa i ett barnvänligt område och trivs jättebra. De gamla ägarna (ett äldre par) flyttade och det har varit bra i några veckor. På sistone har de dock börjat bete sig märkligt. De har hört av sig ett par gånger och velat komma på besök men det har inte passat oss när de velat komma. Vi ska komma i ordning i huset, skola in barn och ta hand om allt annat som måste tas om hand.

    När de ringt har jag uttryckligen sagt att jag kontaktar dem när vi får tid över. Så ringde de igår IGEN varpå jag inte svarade. Idag lå jag och nattade barnen så hör jag hur det plingar på dörren. Jag går inte upp utan fortsätter natta barnen. Sen hör jag hur han går runt huset och känner på samtliga ytterdörrar för att se om det är upplåst. Jag blir smått rädd och försöker kika genom persiennerna. Då har han öppnat vår port och gått in i trädgården och står där och tittar runt och kollar in genom fönstrena.

    Det där är en gräns han passerat jag inte tycker är acceptabel.

    Hur bör man hantera det? Jag hade inte lust att gå ut och konfrontera honom med halvt nattade barn. Ska jag ringa och säga till honom på skarpen eller vad bör man göra?

  • Svar på tråden Köpt hus, gamla ägaren mycket påträngande!
  • Sophan

    Jag hade absolut ringt och förklarat att det beteendet inte är okej överhuvudtaget, att det är extremt obehagligt och att du vill att de håller sig borta nu för annars ringer du polisen. 

    Jag hade blivit så jävla förbannad om jag hade sett människan klampa in i min trädgård på det viset. Så gör man bara inte. De får fatta att det inte är deras hem längre.

  • mso

    JA, du måste säga till. Förklara att ni inte är vänner bara för att ni har köpt deras hus, och att de inte kan komma och hälsa på hur som helst.

  • herregudhhhhhhhhhhh

    Och exakt varför ska dom komma på besök från första början? När dom hörde av sig efter att ha sålt huset till er, och ville komma på besök, vad svarade ni då? Enda svaret i min värld hade varit "Varför ska ni komma på besök?" Hela eran situation låter helknäpp, ärligt talat. Jag hade markerat direkt att här blir det inga besök från er. Och går någon in på min trädgård som inte är ditbjuden, så skulle jag ha ringt polisen. Men det är ju bara jag det... :)

  • äldreochklokare

    Låter som om de har lite svårt att acceptera att de har sålt sitt "skötebarn". 
    Du ringer och talar om att du blev rädd, att du trodde det var inbrott på gång (eller nåt) och att de faktiskt inte har rätt att komma hur som helst, de bor inte där längre!

    Säg att du nattade barn och inte kunde öppna, och att de då INTE har rätten att känna på dörrar och gå runt i trädgården. 
    Jag tror de helt enkelt inte förstod hur det verkade från din sida, att man skulle kunna tro de skulle vara inbrottstjuvar tex. Förhoppningsvis blir de lite skrämda när de inser detta och ber om ursäkt. 

    Sen som någon frågade, varför vill de komma? Är det av nostalgi ellr har de något slags kontrollbehov?

  • Erizajo

    Men vad i hel**te??? Säger som övriga, de har ingen rätt att begära att få hälsa på eller på nåt annat sätt kontakta er öht!

  • BossHoss

    Antingen frågar ni varför de vill komma (de kanske har gömt något värdefullt)
    Eller så ber ni dem fara å flyga

  • sextiotalist

    Jag tycker ni ska ta kontakt med mäklaren och be honom/henne hantera detta. Mäklaren har nog mer känt av detta par och kanske hantera detta allra bäst.

  • EpicNurse
    sextiotalist skrev 2017-09-25 15:42:42 följande:

    Jag tycker ni ska ta kontakt med mäklaren och be honom/henne hantera detta. Mäklaren har nog mer känt av detta par och kanske hantera detta allra bäst.


    What? Sjukt märkligt att som mäklare bli kontaktad veckor efter att försäljningen är klar, i syfte att förklara för nån gammal gubbe vad som är rätt och fel... Det är verkligen inte en mäklares uppgift.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • sextiotalist
    EpicNurse skrev 2017-09-25 16:46:28 följande:

    What? Sjukt märkligt att som mäklare bli kontaktad veckor efter att försäljningen är klar, i syfte att förklara för nån gammal gubbe vad som är rätt och fel... Det är verkligen inte en mäklares uppgift.


    Inte alls sjukt. Mäklare kan få konstigaste frågor än så. Mäklarens affär avslutas inte alltid med att huset är klart. Troligen har mäklaren kontakt med säljaren till deklarationen.
Svar på tråden Köpt hus, gamla ägaren mycket påträngande!