• Swedman

    Rimligt underhåll från andre föräldern

    Jag är en pappa till en 13 årig dotter. Jag skilde mig från dotterns mamma 2012. Nu har det blivit så att dottern alltid är hos mig mer eller mindre. Hon sover här och är här till 90%. Det sker ingen ekonomisk ersättning alls mellan oss (skilda) föräldrar. Det som finns är att mamman får barnbidraget. Hon står också för klädinköpen till dottern (ofta loppis/halva reapriset) samt biltelefonskostnaden (typ 200kr månaden). Sen har mamman ställt iordning ett fint rum åt dottern....problemet är att dottern sällan vill vara där. Definitivt inte sova där. 
    Situationen är tråkig men den är som den är just nu.
    Jag måste börja se om mitt hus och bör ha nån form av underhåll från mamman.  Hon jobbar o har bra ställt. Jag har ju kostnader var och varannan dag med dottern. Resor, prylar, pengar, bio, mat etc. etc.


    Men hur räknar jag? Ska jag räkna på full ersättning från mamman och sen dra av för de dagar hon är där (från skolan slutar tills kl 20). Givetvis även dra av för kläder o biltelefonen. Det finns ju bra riktlinjer och schabloner hos FK..

    Frågan är hur jag ska tänka...vad är rimligt?


    Tacksam för råd...

  • Svar på tråden Rimligt underhåll från andre föräldern
  • Anonym (läs på FK)

    För det första ska du ha barnbidraget, inte mamman. Du ansöker på en blankett från FK och förklarar att baren har sin största dygnsvila hos dig, Då kommer de undersöka det och sen får du bidraget. Sen finns det som sagt regler för underhåll som du kan läsa om på FK:s hemsida.

    Du kan titta på Konsumentverkets schablonuträkningar för vad barn kostar i olika åldrar. 

  • Anonym (läs på FK)

    Men då får du också köpa kläder åt dottern, och mer logiskt egentligen, om hon så sällan är hos mamman.

  • Swedman

    Ok. Ja. Det du säger låter rimligt. Jag har varit inne på FK och Konsumentverket ett flertal gånger tidigare och räknat. Jag tänkte inte på det där med "dygnsvila". Det är ju 100% hos mig verkar det bli. Har då varit så sedan i våras.
    Vad jag vill är att mamman sköter klädinköpen. Hon är bra på det och dessutom finns då en anledning till att dottern och hon träffas mer. Det är inget som jag sätter mig emot.

  • Jamesdio

    Då bör ni titta på dotterns (rimliga) kostnader dvs mat, kläder, resor, fickpengar, fritidsaktiviteter, försäkringar och vad var och en redan bidrar med (minus barnbidraget som ju inte ska räknas som om ditt ex bidrar med).

    Tex (detta är bara exempel för att illustrera, sätt vad ni anser rimligt, titta på konsumnetverkets uträkningar)
    Du betalar idag:
    mat - 1800
    fickpengar/nöjen - 800
    busskort - 300
    försäkringar - 300
    Summa: 3200

    Ditt ex betalar idag:
    kläder - 1000
    mobiltelefon - 200
    - barnbidraget 1050 kr
    Summa: 150

    Utjämning: Ditt ex ska betala 1525 till dig. Minus de dagar pe rmånad som hon bor och äter hos exet.

  • Swedman

    Har pratat med mamman. Hon kan behålla barnbidraget tycker hon och låta dottern vara skriven hos henne. Ja, hon kan behålla barnbidraget för den summan hon får är det hon lägger ut på kläder, telefonen o nån barnförsäkring. Men jag undrar över att dottern är skriven där. Dottern är ju hos mig 90% av tiden och sover nästan 100% hos mig.
    Undra vad nackdelarna är om hon är skriven hos den förälder som hon INTE sover hos?

  • Jamesdio

    Post som bara går till folkbokföringsadressen.
    Hennes mamma kanske får bostadsbidrag om dottern är skriven där?
    Försämrar dina möjligheter om mamman plötsligt skulle få för sig att flytta långt bort och ta dottern med sig.
    Du kanske inte kan få underhåll från försäkringskassan?
    Skoltillhörighet, möjlighet att få skolskjuts.

  • Swedman

    Tack. Ni bekräftar det jag läst också. Jag har sagt åt henne nu att det spelar faktiskt en viss roll var hon är skriven.  Det är också ett krav som sista inlägget sade. 
    Jag vet nu hur jag ska göra.

  • Swedman

    Nu är jag här igen...Men har googlat mkt och sett att det finns avdrag på underhållsstödet. Som sagt,  ibland är dottern där efter skolan o fram tills kl 20 då hon går hem till mig. Men jag kan inte se att det (lagligt) behövs nåt avdrag för att dottern äter en middag där? Avdrag blir när dottern sover där o är där ett helt dygn och då 5 dygn i sträck eller 6 dygn utspritt på en månad. Då kan det göras avdrag. 
    Nu hävdar dottern igen väldigt bestämt (som en 13-åring gör) att hon vet att hon har större rätt nu o välja vem hon ska sova hos och hon vill sova hos mig. Basta! Typ, så låter det.
    Så..känner ni till nåt om avdrag pga middagar hemma hos den andre föräldern?

    (Jag kommer troligtvis att göra avdrag självmant för att blidka men vill ha torrt på fötterna)

  • Swedman

    Vi har enats nu. Jag får 500kr från henne. Då har jag räknat med FK:s åsikt (1100kr från henne) samt dragit av för kläder å sånt. Sen dragit av 190 kr för att dottern äter middag där 12 ggr per månad. Det är inte nödvändigt men hon var påstridig o jag gick med på det.

    Så här blev det:
    +1066 kr från henne enligt FK:s mall. De tar hänsyn till lön o sånt.
    -895 kr  Halva kostnaden för kläder, fritid å sånt dras av för X står för iaf kläder.
    +525 kr  Halva barnbidraget som jag borde förfoga över men som X får just nu.
    Summa: 696 kr från henne till mig.


    Sen ville hon dra av 196 kr för de 12 ggr hon är där efter skolan och jag  gick med på det.
    Har jag räknat galet?

  • Jamesdio

    Du borde väl räkna med att du ska ha hela barnbidraget eftersom hon bor hos dig så mycket? Dvs ska ditt ex betala 525 ke mer till dig.

  • Swedman

    Ja. Nu delade jag upp barnbidraget på hälften. Mitt X får halva, jag får halva.
    Du har rätt i sak vad gäller barnbidraget tror jag men å andra sidan så har mitt X ganska stora utgifter som hon lägger på dottern i.o.m att hon ser henne så pass sällan. Jag "drar inte på" så förbaskat med utflykter hit o dit o sånt för dottern (det är väl därför hon vill bo hos mig förstår jag...).

    Vi har en diskussion om var dottern ska vara folkbokförd också. Där nekade jag flytten av dottern från mitt X gamla lght till hennes nya lght. Så nu kommer Skatteverket att kontakta mig och dottern blir folkbokförd hos mig. Sen ska väl jag kontakta FK angående var barnbidraget ska hamna.
     

  • Anonym (läs på FK)
    Swedman skrev 2017-10-02 09:55:52 följande:

    Ja. Nu delade jag upp barnbidraget på hälften. Mitt X får halva, jag får halva.
    Du har rätt i sak vad gäller barnbidraget tror jag men å andra sidan så har mitt X ganska stora utgifter som hon lägger på dottern i.o.m att hon ser henne så pass sällan. Jag "drar inte på" så förbaskat med utflykter hit o dit o sånt för dottern (det är väl därför hon vill bo hos mig förstår jag...).

    Vi har en diskussion om var dottern ska vara folkbokförd också. Där nekade jag flytten av dottern från mitt X gamla lght till hennes nya lght. Så nu kommer Skatteverket att kontakta mig och dottern blir folkbokförd hos mig. Sen ska väl jag kontakta FK angående var barnbidraget ska hamna.
     


    Du är alltså inte intresserad av att få hela BB mot att du handlar kläder och betalar mobilen mm till dottern, som mamman gör nu? Tycker spontant det vore bättre att du handlar eftersom hon bor hos dig och det är du som har överblicken på kläder osv. Eller är du "lat"? 
  • Swedman

    Jag vill verkligen inte sköta klädinköp o sånt. Nu nedvärderar jag mig själv och allt det där men det är ett faktum. Jag är ointresserad och därmed "lat" vad gäller kläder o sånt. Mitt X däremot är expert på det o kan gå o rota i klädaffärer i timtal (en av orsakerna till att hon är mitt X) och kommer alltid med bra kläder åt dottern. Jag lägger mig platt inför det faktumet.

  • Jamesdio

    Tycker nog att en 13-åring bör kunna få ansvaret för sina egna klädinköp. Med vissa begränsingar och villkor.

Svar på tråden Rimligt underhåll från andre föräldern