• 09sjöstjärna

    Ensam i tvåsamheten, leva med deprimerad parter

    Vi träffades för drygt 8 år sen. Jag är glad, sprallig med många järn i elden. Han ursäktade sig i början att han i allmänhet inte va så possitivt lagd. Åren går o lite gamla grejer förklarar det. För ett år sen åker vi in akut för hjärtflimmer. En månad senare åker vi in för han känner sig konstig igen. Vi blir hemskickade, jag finns vid hans sida, säger att nu måste det utredas så han kan bli lugn o förstå vad som händer. Jag blir som en "böld i röven" på sjukvården för att hjälpa honom då han inte är så påstridig. Han säger att de vill att han äter antidepressiva och betablockerare så att han inte ska känna när pulsen ändras. Sen blir det tyst och han försvinner i sin bubbla. Stänger mig ute, berättar ingenting. Jag trodde fortfarande det va nåt med hjärtat medans de istället går vidare på spåret med "tabletter för humöret" som han sa. Han gör o säger saker som han annars inte gör. Biverkningar av mediciner avlöser varandra. Jag blir som en spårhund efter ledtrådar på vad som händer då han inget säger när jag frågar hur han mår, vad läkarna säger o vad nästa steg är. Får reda på att han varit o gjort ultraljud på hjärtat, det talar man väl om?! Mediciner skrivs ut i mängder, nya sorter, nya biverkningar. I månader är fysisk kontakt otänkbart, han har som en mur runt sig. Får reda på att han gick hos psykolog. Inget han säger. Under det senaste året lägger jag ihop vad han sagt under åren o inser att han är mer el mindre deprimerad hela tiden, men döljer det bra utåt. Läser mig till en del, ju mer jag letar info, ju mer inser jag att han har allt de beskriver för medelsvår/svår deprision. Vissa dagar laddar jag för att ta upp saker, vissa dagar serverar han tillfällen på silverfat men är då för trött, arg, ledsen för att ta tillfället o diskutera då alla gånger jag försökt inte leder nånvart. Finns så mycket vi borde prata om. Vissa dagar vill jag ta medicinerna o kasta på honom o säga, fattar du inte att det är därför du inte är kontaktbar, du kan höra av dig när du blivit normal igen. Vissa dagar vill jag bara att det ska vara som "vanligt" igen. Ibland vill jag ge honom en kram, fastän han är i en fas då han inte alls är mottaglig. Ibland vill jag vråla att vid det här laget är det JAG som behöver en kram. Jag vill att han ska må bra o va glad o att vi ska lösa detta tillsammans. Men jag är tydligen inte hans bäste vän. Inte för att jag inte vill, utan för att han inte släpper in mig. det som gör mest ont är att det inte är vi två i detta. I nöd o lust heter det ju. Gäller inte det bara för vi inte är gifta? När man frågat varje dag i månader, hur mår du, hur har dagen varit o får till svar, jo jag köpte isolering, men det blev fel storlek så jag fick åka o byta. Vad fint, svarar jag...... Finns det någon mer i min situation som behöver diskutera annat än isolering?

  • Svar på tråden Ensam i tvåsamheten, leva med deprimerad parter
  • Anonym (X)

    Jag lever också med en deprimerad man, och dotter. Känner igen mig i det du skriver. Kan skriva mer imorgon, men just nu är jag på väg i säng!

  • Anonym (Bus)

    Hej

    Jag lever också med en deprimerad man. Jag känner igen det där med att de är duktiga på att dölja saker och sitt eget mående. Min man spelar helt normal men under ytan är det ju värre (eller så har jag usla antenner). Min man har haft mild depression till medel, sedan ca 3 år tillbaka äter han antidepressiva.

    Det låter som att du kämpar otroligt mycket, all heder till dig. Du förtjänar mer än en kram.

  • Anonym (Underligt)

    Vad konstig det låter att han är så hemlighetsfull mot dig, att inte ens tala om att han varit på ultraljud? Varför ska nåt sånt vara hemligt?! Och hålla hemligt att man går hos psykolog. Han låter som en mur.

    Men klarar han av att jobba? Har ni barn? Är han verkligen rätt inställd på sina antidepressiva, tar han dom som han ska?

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Underligt) skrev 2017-09-26 10:43:56 följande:

    Vad konstig det låter att han är så hemlighetsfull mot dig, att inte ens tala om att han varit på ultraljud? Varför ska nåt sånt vara hemligt?! Och hålla hemligt att man går hos psykolog. Han låter som en mur.

    Men klarar han av att jobba? Har ni barn? Är han verkligen rätt inställd på sina antidepressiva, tar han dom som han ska?


    Vad är det för konstigt med det? Läkarbesök är rätt privat, har man hög integritet kanske man inte alls är bekväm med att diskutera sånt.

    TS hur är er vardag? Rullar det på med jobb ovh vardagsrutiner kring barn (om ni har) och hem?
  • Anonym (Maja)

    Jag hade ställt ett ultimatum, antingen börjar han dela saker med dig eller så går ni skilda vägar för såhär kan ni inte ha det. Du ska inte behöva gissa dig till vad som händer och han ska inte gå bakom ryggen på det här sättet. Om du verkligen vill kan du testa parterapi och se om det hjälper.

  • Anonym (G)
    Anonym (Maja) skrev 2017-09-26 20:14:05 följande:
    Jag hade ställt ett ultimatum, antingen börjar han dela saker med dig eller så går ni skilda vägar för såhär kan ni inte ha det. Du ska inte behöva gissa dig till vad som händer och han ska inte gå bakom ryggen på det här sättet. Om du verkligen vill kan du testa parterapi och se om det hjälper.
    Håller med
  • Anonym (Bus)
    Anonym (Maja) skrev 2017-09-26 20:14:05 följande:

    Jag hade ställt ett ultimatum, antingen börjar han dela saker med dig eller så går ni skilda vägar för såhär kan ni inte ha det. Du ska inte behöva gissa dig till vad som händer och han ska inte gå bakom ryggen på det här sättet. Om du verkligen vill kan du testa parterapi och se om det hjälper.


    Jo fast är inte det lite en del av sjukdomsbilden? Undvikande och döljer sitt mående. Han behöver ju vård och det är frågan om han är så pass dålig arr han måste läggas in. Sedan håller jag med om att ni behöver stöd i den här situationen så att han får insikt i det han håller på med. Och vägrar han sedan inse vilken egotripp han håller på med (det kanske knappast är hans fokus) får du väl överväga själv vad du fixar i det långa loppet.

    Du måste ju hålla också och inte bli medberoende i detta.

    Kram
  • Anonym (Depp)

    Deprimerade personer har ofta svårt att se andras perspektiv, han har nog svårt att ta in ditt, mående hur du påverkas - kanske vill han ha det för sig själv för att "skona" dig eller så känner han sig pressad över att du tar över och styr med hans sjukdom. Ni kanske kan hitta en kompromiss - t.ex så går ni ut och går en promenad varje kväll eller sticker ut i naturen några timmar varje helg (toppen mot depression) så känner du att du bidrar och får hjälpa till men i övrigt så låter du honom och sjukvården kämpa på sitt håll. Eller något annat upplägg men att du får vara med på en bit och han får ha en bit ifred...

  • Anonym (Maja)
    Anonym (Bus) skrev 2017-09-26 23:41:11 följande:

    Jo fast är inte det lite en del av sjukdomsbilden? Undvikande och döljer sitt mående. Han behöver ju vård och det är frågan om han är så pass dålig arr han måste läggas in. Sedan håller jag med om att ni behöver stöd i den här situationen så att han får insikt i det han håller på med. Och vägrar han sedan inse vilken egotripp han håller på med (det kanske knappast är hans fokus) får du väl överväga själv vad du fixar i det långa loppet.

    Du måste ju hålla också och inte bli medberoende i detta.

    Kram


    Inte nödvändigtvis, och även om det skulle vara så i det här fallet ska man som anhörig inte gå med på vad som helst. Att själv gå under och anpassa sig i absurdum kallas medberoende och i längden gör man den sjuka personen en björntjänst. Du tar själv upp det och ts är redan där.

    Jag har inte sett något som tyder på att han behöver läggas in, en inläggning är inte intensivare vård som vissa tror, det är mest förvaring för att man inte ska ta livet av sig. Men visst behöver han vård, och det verkar han få också. I vilket fall som helst är det inte ts ansvar att få honom att må bättre, man ska ställa upp för sin partner och det har hon gjort också under väldigt lång tid, men han vill inte. Oavsett vad orsaken till oviljan är finns den fortfarande där.
  • Anonym (G)
    Anonym (Depp) skrev 2017-09-27 00:13:26 följande:
    Deprimerade personer har ofta svårt att se andras perspektiv, han har nog svårt att ta in ditt, mående hur du påverkas - kanske vill han ha det för sig själv för att "skona" dig eller så känner han sig pressad över att du tar över och styr med hans sjukdom. Ni kanske kan hitta en kompromiss - t.ex så går ni ut och går en promenad varje kväll eller sticker ut i naturen några timmar varje helg (toppen mot depression) så känner du att du bidrar och får hjälpa till men i övrigt så låter du honom och sjukvården kämpa på sitt håll. Eller något annat upplägg men att du får vara med på en bit och han får ha en bit ifred...
    Håller med
  • 09sjöstjärna

    Han arbetar, sköter det. Men är ett fritt jobb med mycket dötid. Han har barn, inte jag som är mamma. Han roddar hemmet hyggligt. Men döljer bra utåt. Behöver inte läggas in, risk för självmord mycket liten. Slarvar inte med mediciner, tror han har rätt dosering. Är för tillfället glad men på medicinsk väg. Han pratar om magsjuka o muskelskada (har inte nu) men inte hur han mår psykiskt. Jag behöver givetvis inte veta vad som sägs hos läkare/psykolog, det viktiga är att han får hjälp och att det hjälper. Just ultraljudet på hjärtat hade vart bra om han sa då vi ett gäng skulle på treveckors öluff på andra sidan jorden. Vi trodde att han när som helst skulle få hjärtproblem när det långt senare visar sig att han kollat det. Need to know, nice to know. Han vill inte vara någon till besvär, tror att ju mindre han pratar om något som skulle kunna hamna i ett negativt fack, ju bättre. Till sjukdomsbilden hör att han glömmer saker. Så han vill inget illa med att inget säga. Jag har infört en motionsdag i veckan tillsammans (jag motionerar dagligen annars), vinter simmning o sommar cykling. Det verkar som han gillar det. Men jag som ser till att det blir oftast. I andra lägen lutar han sig gärna tillbaka på att jag vänligt men bestämt styr upp saker. Jag ser lösningen på problem, han ser problem istället för lösningar. Han är en snygg, trevlig o omtänksam man. Ork finns allt kvar för att kämpa för ett "vi". Kanske jag har långt tålamod, då ena föräldern haft kraftiga alkoholproblem i 20 år...

  • Ser0tonin

    Du låter som en bra livspartner TS. Du vill bara det bästa för din man. Men det är klart att det är svårt när han inte delar med sig och sluter sig i sig själv.

    När det rör sig om depression så är det rätt vanligt att dom som inte berättar om det, ser sig själv som en börda för andra och vill inte belasta dom med sitt "skit."
    Jätte bra att du fått med han på springturer :)

    Vad tar han för antidepressiv och hur länge har han stått på den?

  • 09sjöstjärna

    Tack, försöker så gott jag kan att vara en bra livspartner. Han äter Mirtazapin actavis, dos vet jag inte. Ätit i ca 5 mån, haft flera andra innan. Varför de bytt sorter o doser vet jag inte.

  • Anonym (G)
    Ser0tonin skrev 2017-09-28 09:29:55 följande:
    Du låter som en bra livspartner TS. Du vill bara det bästa för din man. Men det är klart att det är svårt när han inte delar med sig och sluter sig i sig själv.

    När det rör sig om depression så är det rätt vanligt att dom som inte berättar om det, ser sig själv som en börda för andra och vill inte belasta dom med sitt "skit."
    Jätte bra att du fått med han på springturer :)

    Vad tar han för antidepressiv och hur länge har han stått på den?
    Håller med
Svar på tråden Ensam i tvåsamheten, leva med deprimerad parter