• Mandelskorpan

    iPhone - hur väljer jag sms istället för iMessage?

    Tänkte precis skicka ett sms istället för ett IMessage till dottern för att spara hennes surf när hon inte är hemma och uppkopplad på vårt wi-fi. Men jag hittar inte var jag väljer att meddelandet ska skickas som sms? Är det jag som är trög som inte hittar? Tycker som regel iphonen är plättlätt att använda men här gick jag bet.

    Var väljer jag detta för ett enskilt meddelande?

  • Svar på tråden iPhone - hur väljer jag sms istället för iMessage?
  • äsch
    NELJ skrev 2017-09-26 08:07:23 följande:

    Gå in på inställningar - meddelanden. Klicka ur Imessage.


    Eller så stänger man av Wifi och mobildata just när man ska skicka det meddelandet. Tidigare kunde man hålla inne skicka-pilen och välja om det skulle vara imessage eller SMS, men det funkar ju tyvärr inte längre. Det borde finnas ett enkelt sätt, men jag vet inte om det gör det.
  • cosinus

    mängden data som går åt för att skicka text är inte stor. Jag har barn med väldigt små surfpotter men att stänga av imess för att de ska slippa ta emot några rader text har aldrig ens slagit mig.

    Däremot har jag stängt av i deras telefoner så de inte kan använda surf för youtube, uppdateringar och en massa annat så de inte av misstag råkar köra slut på surfpotten om de kommer för långt från wifi för det är inte många minuter youtube innan det är slut.

  • Kerubmamman

    iMessage tar inte så mycket data, så jag vet inte om det är värt det. Ibland har jag upplevt problem att få skicka iMessage igen efter att ett meddelande har gått iväg som sms.  

    De senaste två åren har jag förbrukar 0,5 GB mobildata med iMessage. Och då skickar jag och maken rätt mycket bilder till varandra när vi diskuterar inköp osv. 
    Största bilden är en panorama på 8 MB
    Största filmen är 40 MB
    Ett vanligt textmeddelande är 2-3 kB
    En vanlig bild ligger kring 2 MB

    På en GB datatrafik kan man skicka
    125 Panoramabilder
    25 filmer
    400 000 textmeddelanden
    500 bilder


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mandelskorpan

    Ok, problemet är att meddelandena inte går fram om hon råkar ha slut på surf.

    Stänga av iMessage vill jag inte göra. Då måste jag ju slå på och av hela tiden? Jag vill välja sms för meddelandet jag håller på och skriver, det måste väl gå?

  • Luffi

    Har för mig att du ska kunna hålla in meddelandet du skickat och välja "skicka som sms" Men tror det är först när du har skickat det som ett imessage. Länge sen jag hade iphone dock så kanske är ändrat nu

  • Lena

    Det går att välja att skicka om och då försöker den sms om det inte går med iMessage

  • cosinus
    Mandelskorpan skrev 2017-09-26 10:58:10 följande:

    Ok, problemet är att meddelandena inte går fram om hon råkar ha slut på surf.

    Stänga av iMessage vill jag inte göra. Då måste jag ju slå på och av hela tiden? Jag vill välja sms för meddelandet jag håller på och skriver, det måste väl gå?


    Men då ska det fungera att hålla in fingret på det du försökt skicka och välja att skicka som sms. Så får jag ibland göra till mina barn också. Det luriga är att de har paddor kopplade så det ser ut som det går fram men det kommer inte till telefonen om surfen är slut.
Svar på tråden iPhone - hur väljer jag sms istället för iMessage?