• Mary 562

    Varför ska man gifta sig?

    Som rubriken säger. Jag vill att vi gifter oss, sambon tycker det är onödigt. Vi har hus och barn ihop. Jag har läst artiklar som säger att det bästa är att gifta sig,, allt blir enklare då. Men inte riktigt förklarat varför...

    Exempel, om han dör så ärver min dotter halva huset. Hon kan få en god man som sköter hennes affärer. Jag kan hamna i en jobbig situation där jag måste lösa ut min dotter från vårt hus.

    Han hävdar att han har en livförsäkring och att jag skulle få pengar nog att lösa ut henne...

    Men räcker det? Är det allt? Varför ska man gifta sig. Ge mig bra argument, vad vinner han på att vara gift?


    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • Svar på tråden Varför ska man gifta sig?
  • tripptrapptrull123

    Han vinner att han får en liiiiten chans att få delad vårdnad över sina barn om ni gör slut istället för att aldrig få se dom igen och få betala i 18 år. annars så är det bara negativt för honom såklart, han kommer förlora mycket mer på det ekonomiskt än om han ej var gift men som sagt fördelen är när det kommer till barnen.

  • BossHoss

    Att ha barn ihop är större än ett giftemål. Att vara gift ger ju en trygghet åt sin partner om något skulle hända en tex. Man är på papper ett par vilket är bra i bankaffärer samt att många arbetsgiare ser det som stbilitet.

  • Zinken

    Det finns ju olika bra anledningar beroende på vem en är.

    Jag och exet gifte oss mest av principskäl, jag ville vara gift med den jag fick barn med. Vet inte om jag kan komma med några direkta fördelar egentligen.

    Nu skulle jag vilja gifta mig för romantikens skull antar jag, det kan väl verka onödigt för någon kanske men varför skulle mina känslor vara onödiga för den jag lever med. Jag kan tex tycka att snittade blommor är onödiga, de dör ju. Men om min pojkvän älskade att få såna så skulle jag ändå köpa dem till han. För jag vill ju göra allt jag kan för att den jag älskar ska vara lycklig.

    Så om han inte skulle bli olycklig av giftermål utan bara finner det onödigt så använd det som argument, för att han älskar dig och vill göra dig lycklig helt enkelt.

  • Anonymmmmm1

    Haha ska han gifta sig trots allt negativa juridiskt för att " mina känslor är viktigare än logik " ?

  • sextiotalist
    Mary 562 skrev 2017-09-26 11:46:16 följande:

    Som rubriken säger. Jag vill att vi gifter oss, sambon tycker det är onödigt. Vi har hus och barn ihop. Jag har läst artiklar som säger att det bästa är att gifta sig,, allt blir enklare då. Men inte riktigt förklarat varför...

    Exempel, om han dör så ärver min dotter halva huset. Hon kan få en god man som sköter hennes affärer. Jag kan hamna i en jobbig situation där jag måste lösa ut min dotter från vårt hus.

    Han hävdar att han har en livförsäkring och att jag skulle få pengar nog att lösa ut henne...

    Men räcker det? Är det allt? Varför ska man gifta sig. Ge mig bra argument, vad vinner han på att vara gift?


    Har ni endast gemensamma barn, så vinner ni båda på att gifta er (såvida han inte är väldigt förmögen) eftersom boet inte skiftas om någon av er dör. Finns det särkullebarn med, så är det annat.

  • Olym

    Måste man vinna på att gifta sig? Har man barn ihop tänker jag att man i första hand vill garantera deras trygghet (förhoppningsvis din också). Går han bort blir du barnens enda vårdnadshavare och genom att överlåta sina tillgångar till dig så kan du se till att barnen får den trygghet de behöver. Vad ska barnen med låsta medel till om det innebär att deras mamma förlorar huset och hamnar i en svår ekonomisk situation? Pengarna behöver ju finnas hos dig som mest då barnen är minderåriga. Barnen ärver sedan dig när du går bort.

  • Mary 562
    Anonymmmmm1 skrev 2017-09-26 12:25:16 följande:

    Haha ska han gifta sig trots allt negativa juridiskt för att " mina känslor är viktigare än logik " ?


    Vad är allt negativa juridiskt? Förklara gärna.

    Jag har bara hittat att det är positivt juridiskt, men ingen riktig förklaring varför. Dock är jag medveten om att det kan vara viss övervägande fördel för kvinnan att gifta sig, mer än för mannen... Men fortfarande inget konkret.
    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • Mary 562
    Olym skrev 2017-09-26 12:55:43 följande:

    Måste man vinna på att gifta sig? Har man barn ihop tänker jag att man i första hand vill garantera deras trygghet (förhoppningsvis din också). Går han bort blir du barnens enda vårdnadshavare och genom att överlåta sina tillgångar till dig så kan du se till att barnen får den trygghet de behöver. Vad ska barnen med låsta medel till om det innebär att deras mamma förlorar huset och hamnar i en svår ekonomisk situation? Pengarna behöver ju finnas hos dig som mest då barnen är minderåriga. Barnen ärver sedan dig när du går bort.


    Precis.

    Men det är där han hävdar att det inte spelar större roll för han har tagit livförsäkring.

    Min fråga är kanske lite felformulerad. Det kan väl inte vara vara av ekonomiska skäl som man ska gifta sig? Finns det andra praktiska argument? - utöver romantiska, då det tydligen inte har någon större vikt hos honom.. (ja jag känner mig lite bitter...)
    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • sextiotalist
    Mary 562 skrev 2017-09-26 12:55:48 följande:
    Vad är allt negativa juridiskt? Förklara gärna.

    Jag har bara hittat att det är positivt juridiskt, men ingen riktig förklaring varför. Dock är jag medveten om att det kan vara viss övervägande fördel för kvinnan att gifta sig, mer än för mannen... Men fortfarande inget konkret.
    Men det är vad jag skrev, ni får sitta kvar i oskiftat bo om någon dör. Det är väl den viktigaste orsaken. Troligen billigare än att teckna ett livförsäkring som gör att man kan lösa ut barnen
Svar på tråden Varför ska man gifta sig?