• amanh11

    Köpa hus utan mig

    Min sambo och jag har länge pratat om husköp och nu har han hittat ett hus han vill ha. Jag är just nu arbetslös och har inte pengar till att köpa hus, men de struntar han i. Han tänker alltså köpa ett hus och flytta dit utan mig!

    Jag vill inte flytta dit och betala "hyra" till honom. Med tanke på att vi har varit sambos flera år så tycker jag att husköp ska vara något man gör tillsammans och när båda KAN.

    Men han menar mer "varför ska jag hindras för att inte du kan". Alltså, jag är nästan i chock hur han tänker, har redan sagt vad jag tycker, men han bryr sig inte. Han kommer flytta dit utan mig. "Då kan du komma o hälsa på mig" har han sagt.

  • Svar på tråden Köpa hus utan mig
  • Aniiee

    Tja, då kan han väl hälsa hem då. Du var tydligen inte viktigare än ett hus.....


    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Lizzy123

    Varför kan du inte tänka dig att flytta dit?
    Enbart pga du inte kan stå med på huset?
    Ligger huset opassande till? Är det något fel på huset?

  • amanh11
    Lizzy123 skrev 2017-09-26 23:37:36 följande:

    Varför kan du inte tänka dig att flytta dit?

    Enbart pga du inte kan stå med på huset?

    Ligger huset opassande till? Är det något fel på huset?


    Först tycker jag att när man varit sambos FLERA år, så tittar man på hus tillsammans och väljer rätt tidpunkt att köpa tillsammans när båda har möjlighet till det.

    Sen har jag ingen säkerhet med tanke på att de är hans helt och hållet, plus att jag kommer ju inte vilja satsa någonting på huset, för de är ju ändå inte mitt.Kommer inte heller ha något att säga till om vid ev. renoveringar.

    Huset är väl okej, men jag tycker att det är litet och har inte de önskemål jag vill ha. Alltså finns endast de min sambo tycker är viktigt. Så det är inte heller något hus jag ser mig själv kunna bo i, i framtiden, och de är inte ett hus jag skulle vilja köpa in mig i oavsett om man renoverar de.
  • amanh11
    Aniiee skrev 2017-09-26 23:31:08 följande:

    Tja, då kan han väl hälsa hem då. Du var tydligen inte viktigare än ett hus.....


    Nej, jag känner precis likadant. Men jag tänker inte argumentera med honom något mer om det. Vill han flytta så får han väl göra de? Men då vet jag att jag kanske inte var så viktig trots allt. De är ju knappast som att jag skulle åka till honom varje dag då och sova där. Då blir han ensam istället i sitt nya hus.
  • Pappa41

    tycker samma sak kunde gälla hus man slår ihop båda inkomsterna och ser vad man har råd med för boende
    Man är tillsammans eller så är man inte...

    Försöker han provocera dig att du ska lämna honom, så att han inte behöver dra i snöret?

    För hur kan man annars bete sig så där?

  • amanh11
    Pappa41 skrev 2017-09-27 00:14:54 följande:

    tycker samma sak kunde gälla hus man slår ihop båda inkomsterna och ser vad man har råd med för boende

    Man är tillsammans eller så är man inte...

    Försöker han provocera dig att du ska lämna honom, så att han inte behöver dra i snöret?

    För hur kan man annars bete sig så där?


    Hmm.. dels är han väl ganska snål, vi har inte gemensam inkomst och oftast är det "ditt" och "mitt". Tex nu när jag är arbetslös hjälper han inte mig med några utgifter övh. Dock har jag sparat så jag ska kunna klara mig.. Då måste han ju förstå att jag inte kan köpa hus när jag inte har någon inkomst.

    Jag funderar om det kanske är de han vill, att han själv ska slippa göra slut. För har man bott tillsammans flera år, känns de ju väldigt märkligt att plötsligt bli särbos och att ena bara köper hus utan sin partner.
  • Anonym (G)

    Han kör sitt race utan dig. Jag skulle tolka det som en klar markering från hans sida.

  • Anonym (N)

    Mycket konstigt beteende... är beredd att hålla med de senaste teorierna...

    Men får man fråga hur länge du varit arbetslös? Och hur ser framtidsutsikterna ut för dig jobbmässigt? Tycker ändå att det kan spela lite roll om du varit det i flera år eller bara en månad...

  • amanh11
    Anonym (N) skrev 2017-09-27 01:50:23 följande:

    Mycket konstigt beteende... är beredd att hålla med de senaste teorierna...

    Men får man fråga hur länge du varit arbetslös? Och hur ser framtidsutsikterna ut för dig jobbmässigt? Tycker ändå att det kan spela lite roll om du varit det i flera år eller bara en månad...


    Jag har inte varit arbetslös så länge, men tidigare då jag var arbetslös hjälpte han mig inte ett dugg. Det var min mamma som köpte tex ytterkläder åt mig och de jag behövde.

    Nu har jag dock så jag klarar mig utan jobb ett tag, men de enda man kan få av honom är en hamburgare någongång. Jobb söker jag, men har inget på gång för tillfället, därför är hus och att flytta till något dyrare ingenting jag känner passar speciellt bra. Vilket även sambon borde förstå.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det här. Blir så ställd så jag tror nästan inte att det är sant.

    Jag menar, var for alla framtidsplaner iväg? Trodde man gjorde sånt här tillsammans som par... känner mig faktiskt riktigt besviken på honom.
  • Anonym (Q)

    Hur stor skillnad i månadskostnad blir det för dig? Skulle du över huvudtaget ha råd att flytta med om du inte har jobb? Har du råd att bo kvar i nuvarande boende om han flyttar, eller måste du ändå flytta?

    Och hur tänker han om det faktum att du, om ni flyttar ihop i huset han köpt, genom sambolagen skulle ha rätt till halva värdet om ni separerar?

    Har han föreslagit samboavtal, och hur beräknar han i så fall kostnaden för vad du skulle betala på huset?

Svar på tråden Köpa hus utan mig