• Anonym (anonym)

    Förlovning=giftermål?

    Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?

  • Svar på tråden Förlovning=giftermål?
  • Anonym (Japp)

    I våra kretsar ja. Har aldrig känt nån som bara varit förlovad i all evighet utan att gifta sig. Men vet att det förekommer, bara aldrig stött på det irl.

  • Anonym (P)

    Ja , för min del är det en självklarhet. Jag skulle inte förlova mig utan att planera bröllop.

    Men andra gör precis som de vill.

  • Anonym (Olika)

    I min släkt och i mitt umgänge så innebär förlovning att man börjar planera bröllop. Vi väntar också oftast med förlovning, bröllop och barn tills vi är runt 30 och ingen vi umgås med eller i närmsta släkten har skilt sig.

    Jag har dock arbetat en del i högstadieskolor och gymnasieskolor och där är förlovning utan bröllopsplaner väldigt vanliga bland eleverna.

    Som jag förstår det så finns det även äldre som förlovar sig utan bröllopsplaner. Då ofta dom som varit gifta och skilda några gånger tidigare och har barn på lite olika håll med olika partners. Då blir allt bara mer komplicerat med äktenskap men dom vill samtidigt känna sig lite gifta på låtsas :)

  • Anonym (mmmp)

    Idag gör man som man vill med den saken. Förr var det ju en synd att inte gifta sig (då kyrkan hade ett så starkt grepp om samhället) men eftersom det inte är stigmatiserande idag att vara sambor utan att vara gifta, så är det många som väljer att förlova sig som en symbol för att visa att man hör ihop men nöjer sig med det.

  • mammaåten

    Bryr mig inte om vad andra gör, men för mig innebär det att vi ska börja planera ett bröllop. Det behöver inte vara inom ett år, men inom en rimlig tid ifrån förlovningen. 
    Jag ska ha råd med det bröllopet jag vill ha, tänker inte snåla och inte vara helt nöjd, så det beror lite på hur mycket pengar som finns undansparkade vid en eventuell förlovning också :)

  • Kanttant
    Anonym (anonym) skrev 2017-09-28 20:14:52 följande:

    Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?


    För mig personligen är det så. Ser själv ingen poäng i att förlova mig om inte bröllop är stundande. För mig innebär förlovningen för oss som par att vi verkligen bestämt oss för att vi ska gifta oss nu, dags att påbörja planeringen ungefär. Och för omgivingen/nära är det som ett "save-the-date" kort, fast utan ett faktiskt datum just då då.

    Men, jag vet att det är många som inte ser det på detta viset. För en del är en förlovning också = med bröllp, men kanske inte lika omgående som jag själv tänker, det det kan ligga 5-10+ år i framtiden. För andra så är förlovning inte mer än en kärleksförklaring, kanske den ultimata om man inte vill gifta sig men ändå visa att det är seriöst för omgivningen. För en del betyder det inte så mycket alls, har några bekanta som vart förlovade 3+ gånger trots att de inte ens är 30 år. Så, jag skiljer på hur jag själv ser på det för mig och hur jag ser på andras förlovningar. Jag antar aldrig att alla har som syfte att gifta sig inom 1-2 år för att de har förlovat sig.
  • Bullimor

    För mig känns det som att det är den yngre generationen som återupptagit gamla traditioner.
    Inget fel i det.

    Jag är 60-talist och är förlovad sedan länge och har inga planer på något bröllop.

    Var och en gör efter eget önskemål, enligt mig finns inga rätt eller fel i denna fråga.

  • Anonym (intemingrej)

    Spontant tänker jag att det är något man gör för att man tänkt gifta sig, men jag vet ju att det inte är så för alla. Själv är jag obotligt oromantisk och jag är inte mycket för att bära ringar så skulle jag och min sambo gifta oss blir det nog utan både ringar och förlovning.

Svar på tråden Förlovning=giftermål?