• Samsam83

    hus eller bostadsrätt

    Jag har köpt lägenhet på 1,5 miljon utan lån . Nu tänkte jag köpa villa istället och betalar hälften " villan kostar runt 3 milj " då slipper jag o betala amortering , är skyldigt bara o betala räntan . Någon som kan tipsa mig om vilken är bäst lägenheten eller villa ? finns ekonomiska nackdelar med villan ? vilka nackdelar och fördelar tror ni på båda , lägenheten och villan ??

    Mvh

  • Svar på tråden hus eller bostadsrätt
  • Carambolan

    Omöjligt att svara på sådär generellt. Båda boendeformerna har fördelar och nackdelar.

  • Anonym (Husägare)
    Samsam83 skrev 2017-09-29 23:32:13 följande:

    tack för svar men tänkte är inte bostadsrätt dyrare än villa ?


    Bostadsrätt behöver inte vara dyrare än hus.


    Det du måste göra är att räkna på kostnaderna i en villa respektive en bostadsrätt.
    I villan måste du räkna med tex soptömning, sotning, slamtömning, underhåll av hus och trädgård, är det eget vatten och brunn eller är villan inkopplad på det kommunala, kostnader på det. Dyrare försäkring på hus, du kanske måste ha bil beroende på vart villan är belägen. Blir ofta högre kostnader för uppvärmning i villa men det är beroende på vilken uppvärmningskälla som finns i det speciella huset du tittar på, så det är väldigt många faktorer som kan tillkomma i villa.


    Om du tittar på kostnader på en bostadsrätt är det oftare tydligare vilka kostnader som det är inblandade i boendet, avgifter, försäkringar, el, vatten mm


    Men det jag vill ha sagt är att i hus kan pengarna dra iväg fort, du får en läcka i ett tak, du märker att ett stort träd på tomten blivit dåligt du måste ha hjälp att ta ner det. Hus måste hela tiden underhållas på ett helt annat sätt är vad en bostadsrätt behöver. 

  • TQR735
    Samsam83 skrev 2017-09-29 00:35:50 följande:

    Jag har köpt lägenhet på 1,5 miljon utan lån . Nu tänkte jag köpa villa istället och betalar hälften " villan kostar runt 3 milj " då slipper jag o betala amortering , är skyldigt bara o betala räntan . Någon som kan tipsa mig om vilken är bäst lägenheten eller villa ? finns ekonomiska nackdelar med villan ? vilka nackdelar och fördelar tror ni på båda , lägenheten och villan ??

    Mvh


    Du kan inte riktig jämföra så rakt av. Det är kopplat till situationen.

    Först läge i landet gör att priserna skiljer sig rejält på inköp.

    Att bo i BRF påminner mer om hyreshus än det påminner om villa.

    När du bor i villa är det du som är personligt ansvarig för allt. Priset på villan innefattar allt.
    Om du bor i en BRF är du delägare i en fastighet. Du köper en angiven % av fastigheten. Priset på din lägenhet är nästan aldrig hela kostnaden, inte ovanligt att BRF har ett lån på din fastighet i på samma nivå som vad du betalar för den. Detta lån betalar du genom din avgift. 

    Det som egentligen är avgörande är om du gillar att fixa med din kåk, eller om du vill ha ett i det närmaste underhållsfritt boende.

    Att bo i hus är att ha en hobby på heltid, du ska inte bo i hus om du inte gillar att hålla på med trädgården, klippa gräs, måla och snickra på huset. Skotta snö på vintern mm.
    Många gillar att göra detta och det är rätt personer för att bo i villa.
  • Anonym (Man)
    Samsam83 skrev 2017-09-29 23:32:13 följande:

    tack för svar men tänkte är inte bostadsrätt dyrare än villa ?


    Jo, det är det.

    * Fördelen med bostadsrätt är att det inte är något jobb.

    * Fördelen med att bo i villa är att det ger bättre och större boende och dessutom är billigare.

    Enda stället jag ens skulle kunna tänka mig bostadsrätt är i centrala delarna av en storstad där villa inte är ett alternativ.
  • TQR735
    Samsam83 skrev 2017-09-29 23:32:13 följande:

    tack för svar men tänkte är inte bostadsrätt dyrare än villa ?


    Nej det är den inte.

    Ta ditt exempel. Villa 3 miljoner, brf 1.5.

    BRF, du köper en andel för 1.5milj, du är ansvarig för ytskikt i din lägenhet. du betalar en avgift i denna avgift ingår, föreningens lån, skatter och avgifter, allt underhåll på fastigheten, såsom tak, hissar fasad, all skötsel av fastigheten, gräsmattor lekplatser soprum osv, löpande kostnader som sopor oftast vatten och värme. 

    Du äger villan, du är själv ansvarig för allt som ska göras.

    Vatten, el, lån, skatter och avgifter, renoveringar exempelvis lägga om tak, måla huset, dra om avlopp, dränera fastigheten. osv. Du får sköta eller betala för all skötsel såsom skötsel av tomt. Ofta är du medlem i en samfällighet som sköter snöröjning gatorna i området mm.

    Stora missen många gör är att de inte tänker på att då de bor i en brf har de en avgift i denna ingår som sagt föreningens lån vilka kan vara lika stora som lånen du tagit på din lägenhet. Men det är därefter underhållet på fastigheten som kostar.

    Om du är ärlig i din kalkyl så ska du som villaägare ta fram en underhållsplan. Där allt underhåll på kåken ska tas med. Exempelvis att du ska byta tak om 30 år.
    Om detta kostar 150 000kr så betyder det att du ska avsätta 417kr/månad.
    Du målar om huset vart 10 år för 60tkr betyder det 500kr/månad. och så vidare och så vidare.
  • Anonym (Man)
    TQR735 skrev 2017-09-30 14:04:01 följande:

    Nej det är den inte.

    Ta ditt exempel. Villa 3 miljoner, brf 1.5.

    BRF, du köper en andel för 1.5milj, du är ansvarig för ytskikt i din lägenhet. du betalar en avgift i denna avgift ingår, föreningens lån, skatter och avgifter, allt underhåll på fastigheten, såsom tak, hissar fasad, all skötsel av fastigheten, gräsmattor lekplatser soprum osv, löpande kostnader som sopor oftast vatten och värme. 

    Du äger villan, du är själv ansvarig för allt som ska göras.

    Vatten, el, lån, skatter och avgifter, renoveringar exempelvis lägga om tak, måla huset, dra om avlopp, dränera fastigheten. osv. Du får sköta eller betala för all skötsel såsom skötsel av tomt. Ofta är du medlem i en samfällighet som sköter snöröjning gatorna i området mm.

    Stora missen många gör är att de inte tänker på att då de bor i en brf har de en avgift i denna ingår som sagt föreningens lån vilka kan vara lika stora som lånen du tagit på din lägenhet. Men det är därefter underhållet på fastigheten som kostar.

    Om du är ärlig i din kalkyl så ska du som villaägare ta fram en underhållsplan. Där allt underhåll på kåken ska tas med. Exempelvis att du ska byta tak om 30 år.

    Om detta kostar 150 000kr så betyder det att du ska avsätta 417kr/månad.

    Du målar om huset vart 10 år för 60tkr betyder det 500kr/månad. och så vidare och så vidare.


    Mycket av arbetet på villan kan du välja att göra själv. Visst, anlitar du en forma för att rensa rabatter och klippa gräsmattan mm mm få kanske du kommer upp i de summorna men knappast annars.

    Sedan ska man naturligtvis ha koll på utgifter som måste göras och agera förebyggande.
  • Fennyxx

    Det beror ju på vad föreningen har för lån.. Om föreningen har stora lån, eftersatt underhåll och hög avgift blir det kanske billigare att bo i ett hus, men inte i om föreningen är lågbelånad och avgiften låg...

    Som flera säger måste man ju också räkna med högre kostnader för underhåll, el, vatten, sop, trädgård etc med ett hus.

  • TQR735
    Anonym (Man) skrev 2017-09-30 14:08:22 följande:
    Mycket av arbetet på villan kan du välja att göra själv. Visst, anlitar du en forma för att rensa rabatter och klippa gräsmattan mm mm få kanske du kommer upp i de summorna men knappast annars.

    Sedan ska man naturligtvis ha koll på utgifter som måste göras och agera förebyggande.
    Självklart kan du göra det, men det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

    Sedan är det så att om du inte gillar eller kan sköta om din kåk så blir det självklart dyrt.
     
  • TQR735
    Fennyxx skrev 2017-09-30 14:13:02 följande:

    Det beror ju på vad föreningen har för lån.. Om föreningen har stora lån, eftersatt underhåll och hög avgift blir det kanske billigare att bo i ett hus, men inte i om föreningen är lågbelånad och avgiften låg...

    Som flera säger måste man ju också räkna med högre kostnader för underhåll, el, vatten, sop, trädgård etc med ett hus.


    Jo men det handlar ju även om vilket skick kåken som du flyttar i är i.

    Sedan finns det självklart bättre och sämre BRF att bo i men det brukar spegla inköpspriset på lägenheten.
  • Anonym (Man)
    TQR735 skrev 2017-09-30 14:17:41 följande:

    Självklart kan du göra det, men det gäller att jämföra äpplen och äpplen.

    Sedan är det så att om du inte gillar eller kan sköta om din kåk så blir det självklart dyrt.

     


    Behöver inte bli det heller faktiskt om du anlägger din trädgård rätt samt har bra materialval i huset.

    Många förstår inte hur oerhört stora skillnader det är i underhållskostnader baserat på hustyp.
  • Fennyxx
    TQR735 skrev 2017-09-30 14:19:34 följande:

    Jo men det handlar ju även om vilket skick kåken som du flyttar i är i.

    Sedan finns det självklart bättre och sämre BRF att bo i men det brukar spegla inköpspriset på lägenheten.


    Såklart. Det är därför det inte går att säga att det ena är "bättre" än det andra. Min uppfattning är dock att husets skick påverkar priset mer län brfs skick, att folk helt enkelt är noggrannare med husköp än med bostadsrättsköp och nästan inte tänker på att de även köper in sig på en avsevärd skuld, men jag kan ha fel.
  • TQR735
    Fennyxx skrev 2017-09-30 16:13:55 följande:
    Såklart. Det är därför det inte går att säga att det ena är "bättre" än det andra. Min uppfattning är dock att husets skick påverkar priset mer län brfs skick, att folk helt enkelt är noggrannare med husköp än med bostadsrättsköp och nästan inte tänker på att de även köper in sig på en avsevärd skuld, men jag kan ha fel.
    Tyvärr har du nog väldigt rätt.

    Folk tänkte sällan på att kolla upp brf'ens ekonomi. De flesta förstår inte ens vad de ska kola efter i en årsredovisning.
    Exempelvis storleken på lånen är inte så intressant om du inte kan koppla de till åtgärder.
    En brf med betydande lån kan vara ett bättre köp än en utan lån.
  • Fennyxx
    TQR735 skrev 2017-09-30 16:39:19 följande:

    Tyvärr har du nog väldigt rätt.

    Folk tänkte sällan på att kolla upp brf'ens ekonomi. De flesta förstår inte ens vad de ska kola efter i en årsredovisning.

    Exempelvis storleken på lånen är inte så intressant om du inte kan koppla de till åtgärder.

    En brf med betydande lån kan vara ett bättre köp än en utan lån.


    Såklart, om det behövs fasadrenovering, stambyte och grundförstärkning inom de närmaste 10 åren..
  • Anonym (Letar)

    Där jag bor - större universitetsstad - är villaköp definitivt ett mer ekonomiskt alternativ än bostadsrätt. Priset på en hyfsat belägen bostadsrätt på 100-130 kvm i gott skick ligger nästan i paritet med priset på en villa 140-150 kvm i trevliga villaområden, dock inte i absoluta centrum. 2,7 milj snittpris för lägenheten 3,5 för huset, men då tillkommer ju avgift runt 5-6 -7000 för lägenheten och i båda fallen kostnad för el,vatten etc
    Lokaltidningen hade i våras en genomgång av prisläget villa resp borätt och fann då att det var oftast rätt mycket dyrare att välja bostadsrätt om man inte hade den kolossala turen att hitta en stabil förening med avgifter icke överstigande 3000. Inte många som hittar det...

  • Anonym (X)
    Anonym (Letar) skrev 2017-09-30 17:45:41 följande:

    Där jag bor - större universitetsstad - är villaköp definitivt ett mer ekonomiskt alternativ än bostadsrätt. Priset på en hyfsat belägen bostadsrätt på 100-130 kvm i gott skick ligger nästan i paritet med priset på en villa 140-150 kvm i trevliga villaområden, dock inte i absoluta centrum. 2,7 milj snittpris för lägenheten 3,5 för huset, men då tillkommer ju avgift runt 5-6 -7000 för lägenheten och i båda fallen kostnad för el,vatten etc

    Lokaltidningen hade i våras en genomgång av prisläget villa resp borätt och fann då att det var oftast rätt mycket dyrare att välja bostadsrätt om man inte hade den kolossala turen att hitta en stabil förening med avgifter icke överstigande 3000. Inte många som hittar det...


    Vilken stad?
  • Swedman

    Köper du villa så kan du få räkna med mkt arbete o renovering. Sen arbete lite då och då. Bostadsrätt inte så mkt jobb. Mer tid över för annat. 

  • Samsam83

    tack för alla svar . Nu betalar bara avgiften som kostar 5755 kr plus försökringen 200kr och el 500:- blir det ca 6500kr, men när jag köpree villan som kostar ca . då betalar jag bara räntan på lån då ska betala hälften av lånen . Jag har räknat den och blir driftkostnad Ca 3000kr plus 1000kr som räntan då betalar jag bara 4000kr för villan.

    annan sak att ser villor stiger upp på priset mer än vad villan gör . Mvh

Svar på tråden hus eller bostadsrätt