• Nmg

    Vinstpengar och CSN

    Hej!
    Jag vill börja plugga nästa år och har en fundering kring csn bidrag och lån.

    Jag och min man sålde vår bostad och gjorde en vinst. Då vi köpte en billigare bostad så har jag en del av vinstpengarna kvar på enn vanligt sparkonto. (vi sålde juli i år)
    Hur påverkar det CSN bidrag ochg lån om jag vill börja plugga hösten 2018?
    har jag rätt at f å bidrag och ta lån eller förväntas det att jag ska leva på mina sparpengar?

    Anledningen till att jag undrar är för att jag inte vill nolla min SGI som jag har hört att man gör, om man inte tar ut något från CSN.

  • Svar på tråden Vinstpengar och CSN
  • Annelie 76

    De kollar inte vad du har på ditt konto, bara vad du har för inkomst just precis då du får pengar från dem.

  • Aniiee
    Nmg skrev 2017-10-01 20:58:34 följande:

    Hur påverkar det CSN bidrag ochg lån om jag vill börja plugga hösten 2018?


    Inte alls
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Fennyxx

    Du kan ta ut bidragsdelen utan att ta ut lånedelen om du inte behöver pengarna. Avgörande för storleken på lån och bidrag är inkomst samma år, förmögenhet räknas inte. Det stämmer att sgi nollas om du pluggar utan studiemedel.

  • Kerubmamman

    Om man säljer en bostad samma kalenderår som man pluggar måste man se upp. Men de bryr sig inte om att man har pengar på kontot. 


    Som inkomst räknas


    inkomst av tjänst, exempelvis lön, a-kassa, föräldrapenning, sjukpenning och den skattepliktiga delen av vårdbidraget inkomst av näringsverksamhet, det vill säga pengar du tjänar i ditt företag inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning. http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/vad-raknas-som-inkomst-1.2565
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Fennyxx
    Kerubmamman skrev 2017-10-01 21:38:07 följande:

    Om man säljer en bostad samma kalenderår som man pluggar måste man se upp. Men de bryr sig inte om att man har pengar på kontot. 

    Som inkomst räknas

    inkomst av tjänst, exempelvis lön, a-kassa, föräldrapenning, sjukpenning och den skattepliktiga delen av vårdbidraget inkomst av näringsverksamhet, det vill säga pengar du tjänar i ditt företag inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning. www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/vad-raknas-som-inkomst-1.2565


    Jo, men ts ska plugga nästa år.
  • Kerubmamman
    Fennyxx skrev 2017-10-01 21:57:16 följande:
    Jo, men ts ska plugga nästa år.
    Ja, jag vet. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • nnnnnnnn

    1) som alla andra skrivit, det är inkomsten och inte vad man har på sparkontot som styr.
    2) Det är ju bara bidraget som man "måste" ta ut för att inte förlora sin SGI.
    3) Eftersom det är så låg ränta på CSN-lånet så händer det att vissa tar lånet ändå, investerar pengarna så att de får ut mer än räntan är på (dvs 0,34% i år) och sen när studierna är klara så avyttras investeringen (fonder, aktier, bostad,valutan eller vad de investerat i) och betalar av lånet direkt och gläds åt den vinst som har skapats  under tiden de fått låna billigt.

  • Nmg

    Ok jag ska jobba 75% och Ta ut fp 25% januari-juni sen tänkte jag ut fp och semester under sommaren. Var går brytpunkten? Vilket datum alltså?

  • Seven Costanza
    Nmg skrev 2017-10-02 13:16:04 följande:

    Ok jag ska jobba 75% och Ta ut fp 25% januari-juni sen tänkte jag ut fp och semester under sommaren. Var går brytpunkten? Vilket datum alltså?


    Brytpunkten för vad? Brytpunkten för föräldrapenning är den 20:e varje månad.
  • snedtak
    Nmg skrev 2017-10-02 17:55:33 följande:
    Brytpunkten för datum för hur mycket man får tjäna per termin smile1.gif
    1:a juli
Svar på tråden Vinstpengar och CSN