Nu är Oktoberbarnen 2017 här
Jag med! Äntligen! Lilla Ilse föddes på natten den 2017-10-18 kl. 00:16.
12 timmar exakt tog det från att vi installerats i förlossningssalen tills dess att hon kom. Efter att de satt epidural på eftermiddagen kände jag inte sammandragningarna alls, vilket var en märklig upplevelse. Men det gjorde att jag kunde sova. Öppningsfasen var ganska utdragen, men jag går från 7 till 10 cm inom loppet av några minuter.
Vid tre tillfällen kontrollerar de syresättningen i bebisens blod via blodprov i huvudet, för att se hur hon mår. Vid sista tillfället, vid midnatt, ser de att hon inte mår bra alls, och att läget är kritiskt. För att undvika akutsnitt måste hon förlösas med tång, och jag ombeds direkt att krysta allt jag kan, vilket var svårt då jag inte kände några krysningsvärkar. Jag får dock stort stöd av barnmorskan. Och jag känner när huvudet kommer ut.
Allt gick dock fint :) Ut kommer en liten tjej på 2810 g, 48,5 kg.
De fick klippa mig lite men det behövdes bara tre stygn, och det läker bra. I stort sett intakt faktiskt. Vi kommer vara kvar på sjukhuset iaf till på söndag för observation. Amningen funkar oväntat bra. Läkaren som förlöste mig var nyss förbi för att kolla om allt kändes bra efter det snabba förloppet. De verkar bra på uppföljning här :)