• Tyndria

    Jag sa fel i tingsrätten

    Jag klantade mig totalt.

    Jag har vittnat under ed för en kompis misshandel, var dock inte där när det hände men jag var den första personen som hon ringde och jag kontaktade polisen osv! Misshandeln ägde rum för väldigt länge sedan...nästan ett år och jag skulle endast återberätta hennes historia så att säga. Hennes kille var ju inte den perfekta mannen direkt innan hon träffade honom heller och till saken hör att hon hade berättat för mig innan att han hade kriminella kontakter så att säga och hade själv blandat sig in i deras affärer med narkotika. Det var ju inget som var känt för polisen och det enda han hade blivit dömd för innan var olovlig körning. När jag hade vittnat via telefon för polisen för väldigt länge sedan så frågade polisen mig om jag visste om han var dömd för något tidigare. Jag hade tydligen kopplat fel i hjärnan och sa att jag trodde att han var dömd för narkotikabrott och det var ju inte det som hon sa till mig det var ju olovlig körning. Nu kom samma sak upp i tingsrätten och då sa jag samma fel igen och nu använder hans försvarare detta emot henne som att hon har gett mig felaktig information med flit för att smutskasta honom men det var ju jag som hade kopplat fel i hjärnan och kom på det precis efter att jag lämnat vittnesbåset. Tror ni att dem bryr sig så mycket om vad ett vittne säger som inte ens var där? Alltså jag ljög ju inte medvetet under rättegången utan jag kopplade fel i huvudet och kom på det precis efter att det var ju inte det som hon sagt till mig. Allt är mitt fel...finns det någonting man kan göra? Jag har ju inte begått mened då jag inte har ljugit medvetet för att skada någon..jag bara mindes fel och lämnade felaktig information helt enkelt. Om någon vet något om sånt här, snälla hjälp mig för mitt samvete dödar mig redan och kan inte leva med tanken på att detta kan sabba något!

  • Svar på tråden Jag sa fel i tingsrätten
  • VourinVour

    Det låter som du sa sanningen? Jag förstår inget av din text.

  • Kusin Krakel
    VourinVour skrev 2017-10-03 00:57:03 följande:

    Det låter som du sa sanningen? Jag förstår inget av din text.


    Hon mindes fel när hon vittnade och sa att kompisen sagt att pojkvännen är dömd för narkotikabrott vilket kompisen inte sagt.

    Nu är hon orolig för att hennes uttalande ska påverka hur trovärdig vännen anses vara.

    Jag har tyvärr ingen kunskap om sådant här så vetvinte vem du ska prata med. Hoppas att det kommer någon till tråden som kan hjälpa dig.
  • CitronTulo

    Att man inte ordagrant minns ett samtal som man haft för nästan ett år sedan är inget konstigt! Det är försvarsadvokatens jobb att leta fram alla såna här små detaljer in absurdum för att förminska vittnens historier och hitta förmildrande omständigheter för klienten.

  • Amyesh

    Nu vet jag inte vad målet gällde men antar att det rör sig om att din vän blivit misshandlad av pojkvännen och att du nu är orolig för att rätten inte ska tro på henne pga ditt vittnesmål?

    Generellt handlar dessa typer av mål om trovärdighet för offret, vilket du redan förstått. Vad rätten är intresserad av att veta från dig är dock vad som utspelade sig då din kompis ringde dig och vad hon då berättade om MISSHANDELN. Försvararen har uppenbarligen varit snabb här och uppmärksammat att du sagt nåt som denne tolkade som att din vän gett dig felaktig info. Jag har mycket svårt att tro att detta enbart påverkar hennes trovärdighet negativt, det behöver finnas andra saker i så fall. Det är pga att den "felaktiga" info du gav inte rör vad målet handlar om egentligen, dvs inte kärnfrågan i målet. Tror inte du behöver vara orolig att du sabbat nåt. Är du ändå väldigt orolig, prata med kompisens målsägarbiträde om hon har nån, annars avvakta dom.

  • Tyndria

    Tack snälla för svar! Mår så himla dåligt över detta. Skulle ha viljat ta det med hennes advokat som jag hade precis framför mig när vi gick men han var så himla otrevlig innan så jag vågade inget säga! Finns det någon annan än målsägandebiträde som man kan kontakta? Igår hade jag sån ångest att jag höll på att ringa tingsrätten för att berätta vad jag har ställt till med men det går väl ändå inte att ändra någon information i efterhand även om den är felaktig?

  • Kjell2

    Du sa "jag trodde att han var dömd för narkotikabrott " alltså inte att han var det. Och just brottsregistret har förundersökningsledaren koll på.

    Släpp detta.

  • CitronTulo
    Kjell2 skrev 2017-10-03 08:57:28 följande:

    Du sa "jag trodde att han var dömd för narkotikabrott " alltså inte att han var det. Och just brottsregistret har förundersökningsledaren koll på.

    Släpp detta.


    Fast det som blev fel är ju att det verkade som att Ts kompis hade sagt till Ts att killen var dömd för narkotikabrott och att kompisen i såfall skulle ha ljugit om detta eftersom Ts mindes fel angående vad de sagt.
  • Kjell2
    CitronTulo skrev 2017-10-03 10:05:22 följande:
    Fast det som blev fel är ju att det verkade som att Ts kompis hade sagt till Ts att killen var dömd för narkotikabrott och att kompisen i såfall skulle ha ljugit om detta eftersom Ts mindes fel angående vad de sagt.
    Hon kan väl ta det med målsägandebiträdet. Inte mycket annat att göra för tillfället.


Svar på tråden Jag sa fel i tingsrätten