• Anonym (Anonym)

    Hur ska jag fria?

    Kort och gott, det är dags att fria till min älskling. Men jag skulle behöva lite idéer eller synpunkter på hur jag ska gå till väga.

    Jag har några idéer men som alla innehåller fördelar samt nackdelar.

    Alternativ 1.

    Jag tar med henne ut på en spontanpromemad i en förhoppningsvis vacker höstdag och har samtidigt förberett en fotograf som fångar stunden när jag friar.

    Fördelar - en väldans fin bild.

    Nackdelar - kanske för lite effort. Kan uppfattas som oromantiskt innan hon vet att fotograf var anlitad..

    Alternativ 2.

    Jag gör ett bildmontage innehållandes romantiska bilder på oss, filmsekvenser, kanske nått inslag av humor, med hennes favorit-kärlekslåt och överöser henne med levande ljus och massa blomster arrangemang. Så när hon kommer hem efter jobbet så doftar det gott och är mysigt, vi sätter oss och tittar på filmen och vid slutet friar jag. Kanske riggar upp min telefon till att filma det hela.

    Fördelar - En romantisk gest i mitt tycke

    Nackdelar - ingen fin högkvalitativ bild. Kanske lite B att fria hemma i vardagsrummet..

    Alternativ 3.

    Jag bokar en weekend till Milano och vi strosar runt en ljummen lördag och när tillfället känns rätt så friar jag.

    Fördelar - Det mest romantiska, + att hon älskar att åka utomlands

    Nackdelar - Det mest påkostade och krävande alternativet. Det krävs planering och höra med hennes arbetsgivare i smyg om semester, packa hennes väska i smyg (omöjligt att packa rätt)

    Ingen fin högkvalitativ bild.

    Ett väldans smygande med dehär.. Svårt att rådfråga polarna då man till 90% sannolikhet får oseriösa svar, och tjejkompisar det har jag knappt. Vill inte rådrfråga nån familjemedlem heller då jag vill att vi ska kunna överraska dom sen tillsammans.

    Därför hoppas jag att ni kloka människor kan hjälpa en grabb i nöd.

    Har ni egna tips på frieri så får ni gärna dela med er av det med.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Hur ska jag fria?
  • Anonym (M)

    Spontant tycker jag 1. lät väldigt mysigt. 3. är också ett fint alternativ om det inte är ansträngande för ekonomin, är det det så skulle jag säga skippa det! Men allt beror ju på hur HON är som person, så är ju svårt att säga vad som är bästa sättet att göra det på när man inte känner henne eller dig.

    Men bästa tipsen skulle vara att inte göra något som är onaturligt för dig/henne. T.ex. hade jag en bekant vars sambo friade till henne mitt på ett torg på kvällen med marschaller som ledde vägen, ljus som formade ett hjärta, hjärtformade ballonger runt omkring - sen stod alla deras vänner och familj där och sköt ut rött konfetti när hon sa ja och sedan fyrverkerier. Passade de jättebra för att för de är romantik storslaget på det viset, för mig och min partner hade det kännts väldit onaturligt då det inte är hur vi är. Han friade till mig där vi träffades första gången och på det datumet vi träffades. Så välj något som du också kommer känna dig bekväm med!

  • Anonym (Kvinna)

    Om det är alternativen hade jag valt nr 1. För egen del hade alla känts för mycket, jag skulle inte vilja bli fotograferad eller filmad alls. Höstlöv och sol låter romantiskt och fint!

  • Anonym (Schmetterling)

    Jag hade valt alternativ ett alla dagar i veckan! Låter jättefint och mysigt. Lycka till med frieriet! :) 

  • Stårschan

    Jag tycker helt klart att alternativ 1 (UTAN fotograf!) är det mest romantiska. Det är också det ärligaste alternativet där du inte riskerar att hon känner sig pressad att säga ja bara för att vara snäll för att du har lagt ner så mycket tid och pengar.

    Skaffa en provisorisk frieriring som du kan ha i fickan, och så går du ner på  knä nån gång när det bara är du och hon.

  • Anonym (Häpp)

    Släpp den fina bilden. Du kommer i efterhand inte att ha nån nytta av en arrangerad fin bild. Det är själva upplevelsen som är minnet.

    Du behöver inte göra det som en total överraskning, tänk på att förvänta är en väldigt bra känsla och om hon misstänker att du skall fria så är det också en stor upplevelse för henne.

    Kör Milano men informera henne om att ni skall resa så löser det sig med semester med mera. Sen i Milano kan du boka upp en överraskande middag eller ett romantiskt tillfälle. Hon kanske misstänker att du skall fria men det gör det hela bara bättre.

  • Anonym (nummer 1)

    Röstar också för nummer ett: enkelt men innerligt och liksom från hjärtat. De andra  kräver som du säger mer planering och även om hon säkert kan uppskatta att du lagt ner all den tiden är ju också riskerna större med att något nåt går fel. 

    Hoppa över fotograf tycker jag. Det kan ni ta när ni gifter er :) 

    Nummer 2 tycker jag också där bra, hemma gör att man snabbt kan ändra om lite om det behövs. Men om du inte brukar överösa med blommor osv, då kan det bli så att hon anar vad som är på gång och då blir det inte bli så mycket till överraskning.

  • Anonym (Häpp)

    Fördelen med att hon får misstänka vad som är på gång är att hon kan stoppa det innan det blir pinsamt om hon tänker svara nej.

    Det blir lite jobbigt om man sitter med ett professionellt fotografi på ögonblicket man fick nej av sin (snart) förra partner

  • NELJ

    Röstar och på nr 1 men utan fotografen. Det ska vara ert ögonblick och ni kommer att minnas det även utan bild.

    Jag blev friad till en vanlig onsdagkväll då min dåvarande sambo fått nån fix idé om picknick på en kulle bredvid där vi bodde. Jag var lite stressad och irriterad när jag kom dit men det blev så fint och romantiskt, han föll ned på knä, det var fint väder och vi hade utsikt över hela stan. För mig smäller sånt högre än en massa arrangemang.

    (Sen blev det inget bröllop, han hans känslor var tydligen inte så mycket värda och han dumpade mig rätt brutalt ett halvår senare. Men frieriet var fint i alla fall. ;) )

  • Ännu en anonym person

    Jag tycker att alternativ 1 låter väldigt bra och mysigt!!!

    - Det svåra med en bokad fotograf på plats är ju att man aldrig riktigt vet hur det svenska vädret kommer vara. Men vill du verkligen ha en fotograf där, kör på det.

    Mitt förslag är ändå:

    Välj en dag då du ser att vädret råkar vara fint och ni är lediga båda två. Gå på en härlig höstpromenad. Ta med en filt och nåt gott att äta och dricka (går ju att gömma i en ryggsäck om du inte vill avslöja att ni ska ha picknick). Ta med mobilen (alt. vanlig kamera) så att du själv kan ta kort, bl.a. nån "selfi" på er direkt efter frieriet... Då kommer ni ha härliga bilder från denna stund. Alltid roligt att ha och kunna titta på senare.

    (Vissa friar ju utan ring, för att sen välja ut ringar tillsammans om man inte vet vilken typ av ring man ska köpa själv innan. Men personligen skulle jag gärna vilja få en ring redan vid frieriet. Det går ju att ordna en provisorisk ring tills man kan hitta den perfekta tillsammans. Men nån ring vore ju nice att få vid ett frieri.)

    - Detta har du säkert redan tänkt på och ordnat. Du kanske t.o.m har köpt den perfekta ringen redan. ????

    Lycka till och njut av den kommande dagen (om du inte redan hunnit fria den senaste dagen/dagarna). Önskar er det bästa! ????

Svar på tråden Hur ska jag fria?