• MAI93

    4 månaders illamående/yrsel/huvudvärk som vägrar släppas.

    Hej, 

    Något sådant började tidig i juni detta året. Kommer ihåg att det var solsting. Jobbade en helg och när jag kom hem och så blev jag så yr och känner mig helt obalanserad och vinglig. Kom som en chock och varade i flera dagar. Veckan efter innan semester så kollade jag mina värden på vårdcentralen där jag misstänkte något underläge på vitaminerna (B12) (var då under tiden vegetarian och lyckades vara det i 7 månader) Fick snabba svar då B12 och järn värden var helt normala. Biljetten var bokade till Grekland med tjejen. Åkte dit när jag inte mådde som topp efter det som hade hänt hemma i sverige. Klarade mig 4 dagar i grekland varav 7 dagar. Tills jag hamnade i sjukhuset och då konstaterades att det var vätskebrist, fick dropp och därefter kände jag mig någorlunda pigg.

    Men yrsel/huvudvärken har varit kvar sen i sverige. När jag kom hem till sverige fortsatte jag pesta VC efter hjälp. Och då det gjordes kristallsjuka testet och inget hittades, fick även remiss till Öron-näsa-hals kliniken och där hittade de inget fel heller. varken infektioner eller inflammationer. , Alltså har jag gjort sköldskörtel test, inget över/under produktion där, blodprovet och alla värden var normala / inga vitamin brister. Nu efter 4 månader..är allt fortfarande en gåta. Vad är det för fel på mig? Hur ser min livssituation ut? Jag jobbar som kommunalarbetare och vissa perioder  kan vara stressigt, men inte att man blir "utmattad" som många säger? Jag har en underbar familj inblandad med underbara nära och kära vänner. Ekonomin/kärleken håller ihop hur bra som helst. Jag är nöjd för tillfälligt med det jag har. 

    Så mina 4 månaders symptomer dagligen = Yrsel/huvudvärk/Vinglig/obalanserad. Gungande båt känsla./kan inte tänka klart/ Stel i verklighetsbilden/ Tungt i huvudet. 

    Är väldig tacksam för er som tog eran tid och läste igenom mitt "kortfattade" scenario kring sjukhistorian. Har ni svar och tips så tveka inte att skriva det här. 

    / MAI 

  • Svar på tråden 4 månaders illamående/yrsel/huvudvärk som vägrar släppas.
  • Zerre

    Hade samma i 3 månader i vår/sommar, plus illamående. Då vc ej var mkt till hjälp läste jag till mig att det kunde bero på stress/ångest som "visar" kroppen att den behöver ta det lugnare. Så jag testade det, tog det VÄLDIGT chill i någon vecka, med avslappning, massage & dylikt. Sen fortsatte jag bara lyssna på kroppen. Gick gradvis över tillslut. Då mådde jag extremt dåligt innan också, varje dag hade jag en hemsk "hisskänsla/båtkänsla" och huvudvärk osv.

  • MAI93

    Hej tack för inlägget!

    Roligt o höra att du återhämtat dig! 

    Hur mår du idag? För när jag har gått runt så här i 4 månaders tid känns det hopplöst liksom. Vill bara vakna upp en dag och det där tunga trycket i huvudet släpps! glömde tilläga att jag har varit hos kiropraktor också, och hon tyckte att jag var lite spänd. Så hon drog till lite i nacken oså och frigjorde någon låsning i koterna. Men det gjordes inte så mycket. Så frågan är kan det vara spänningshuvudvärk? Läkarna tror starkt på 2 saker, antingen ständigt psykiskt oro som gör att man spänner sig omedvetet och kan utlösa huvudvärk/yrsel. Eller stress relaterat?

  • MAI93

    jag Har inte upptäckt något märkligt på kroppen? Inga fläckar eller något. 

  • Ronjaaaa

    Har du fått hjälp har exakt samma problem vet inte längre vad jag ska ta mig till :(

    Läkarna struntar i har gjort allt.

  • Farsta2014

    Jag hade väldiga problem med yrsel samt lite hjärtklappning för något år sedan, särskilt när jag låg ner. Jag fick göra blodprov samt många tester av hjärtat, puls, ekg mm. Man hittade inget och medan detta höll på blev jag gravid så då avbröts alla fortsatta prover. Jag hade inte besvär varje dag utan de kom i perioder, ett mysterium. Ett år efter förlossningen får jag ett diskbråck som inte vill försvinna (har haft flera diskbråck) och 6 mån senare opererades jag för diskbråck. Då tar man bort en del av disken som plattats ut och som stör ischias nerven mm. Efter operationen mår jag genast bättre i ryggen och någon månad efter operationen lägger jag även märke till att yrseln försvunnit. Min personliga slutsats är nu att det är mina diskbråcksproblem som stört vena cava och som gett mig yrsel. Tryck på vena cava kan orsaka tex yrsel då blodcirkulationen blir dålig. Att det för mig hängde ihop med diskbråcket är min personliga slutsats. Om man googlar på vena cava finns ingen koppling till diskbråck utan då talas det om cancer mm. Rent logiskt borde det dock vara möjligt då det mekaniska trycket på vena cava likväl bör kunna komma från ett diskbråck som en tumör. Jag har ingen medicinsk utbildning utan utgår från mina faktiska omständigheter. När jag gjorde alla mina tester så var det ingen som nämnde vena cava. Jag känner endast till vena cava då man kan få liknande problem vid graviditet.

    Min fråga till dig är därför om du ev har något som skapar ett tryck på vena cava (sitter vid ryggraden i ländryggen)? har du ev gått upp i vikt? Har du ev ryggproblem? Har du ev fått större muskler där? Ett slag/skada i ryggen? Detta är brainstorming från min sida då det i mitt fall verkar som att min yrsel försvann när mina ryggproblem försvann. Tänker utanför boxen här.

    Det blev långt inlägg tyvärr.

Svar på tråden 4 månaders illamående/yrsel/huvudvärk som vägrar släppas.