• Sofia123987654

    Hormonspiral - blir det bättre?

    Hej!
    Jag har haft hormonspiral i nästan 7 veckor nu. Jag har konstanta blödningar (varit blodfri typ 4 dagar men då njöt jag av extremt rikliga flytningar istället), första 4 veckorna ont i magen nästan varje dag, mycket värre mensvärk än innan. Jag har pratat med barnmorskor vid flertalet gånger för att höra att allt är OK (man hör ju att man kan ha ont i ca 2 veckor osv), eftersom jag inte har feber eller att det luktar illa tycker de att det låter normalt och att jag ska hålla ut för att se om det blir bättre.

    Allt jag kan hitta på forum är att folk har haft liknande problem och sedan tagit ut spiralen efter 2-6 månader. Jag skulle så himla gärna vilja höra om det är någon som faktiskt behållt spiralen och att det blivit bättre? Att ha sån här mensvärk en gång i månaden känns så himla ovärt när jag normalt sätt inte har några problem.

    Om någon ligger på nån positiv historia får ni gärna ge mig lite hopp, jag tar ogärna ut den eftersom jag testat en massa olika saker som inte fungerar. Och som kvinna är man misslyckad om man inte fungerar med preventilmedel så man får fortsätta att utsätta sig för sånna här testperioder med andra preventivmedel, likt en labbråtta. Litet sidospår men hela den här karusellen gör mig lite föraktfull mot samhället som inte lyckas ta fram något för män, utan det är kvinnor som ska stå ut med det.

    Jättetacksam för pepp!

  • Svar på tråden Hormonspiral - blir det bättre?
  • jennie08

    Jag blödde i 4 månader och sen slutade det. Sen blödde jag inte en droppe på flera år tills vi bestämde oss för att skaffa ett syskon.

  • Meeela

    Hej Hej! Känner som Du, kollar runt men hittar bara folk som gett upp och tagit ut den. Jag använder Kyleena, satte in den någon månad efter förlossning så ammar än och är därför full av hormoner. Jag satte in den 30/8-17 känner inte av den på något sätt, vad jag vet, möjligtvis är den skyldig till att mjölken sinar så har fått börja ge ersättning. Har haft den inne i över en månad och blöder ännu. Inte så mycket att jag behöver bindor eller så men lagom att färga trosorna om jag inte använder trosskydd. Jag har glömt din fråga nu men jag tänker hålla ut, för precis som du är jag trött på att leka labbråtta!

  • Sofia123987654

    Tack för era svar :) Blödning är jag medveten kan hålla på ett tag, det är just smärtan som är det jag undrar om. Om någon har upplevt att det gjort ont och sedan blivit bättre, menar då inte ont under de första två veckorna utan mer som mig, nästan två månader nu (inte hela tiden men då och då, och mycket värre mensvärk än innan).

    Den här helgen förstörs av värk så tror faktiskt att spiralen får åka ut nästa vecka.

  • Julie17

    Är det Mirena? Om inte så finns Jaydess också, lite nyare, lite mindre och lite mindre hormon =)

  • Baraentilligen

    Jag blödde 7 månader efter insättning. Men sen lugnade det ner sig och mensen blev kortare för varje månad. Nu har den dock börjat krångla igen med mellanblödningar efter fyra år så den ska ut, och förhoppningsvis så tar vi och tillverkar ett syskon åt våra barn när kroppen blivit normal igen :)

  • CrazyTown

    Gå till läkare och be om ett ultraljud så de kan se att den sitter rätt. Ibland sätts de in lite snett och ger blödningar. Jag har satt in spiral 4 ggr och blödde en av ggrna och då gjordes ett ultraljud och då såg de att spiralen inte satt perfekt

  • Sofia123987654

    Hej,

    Tack för era svar. Slutade med att jag tog ut den förra veckan. Det slutade blöda på tre dagar och jag har känt mig helt sjukt mycket gladare, om det var konstanta blödningar som fick mig nedstämd eller själva hormonet vet jag inte men det är en extrem skillnad.

    Om någon som funderar på hormonspiral läser detta så finns det många som det går jättebra för, det är helt individuellt, så helt klart värt att testa. Men mår man inte bra tycker jag inte att det är värt att må dåligt upp till 6 månader för att "testa" (vilket är rekommendationen). Det är helt okej att som kvinna inte klara av preventivmedel (så känns det inte direkt när man pratar med barnmorskor), kondom funkar faktiskt också! Japp, det är inte alltid superkul men det är desto roligare att må bra!

Svar på tråden Hormonspiral - blir det bättre?