• Anonym (Julen)

    Vår julplanering

    Jag har ledigt den här julen och därför så ville jag att min son och hans familj ska vara hos oss i 4-5 dagar. Vi har många många släktingar i våra trakter som aldrig träffat min sons barn och sambo och ville därför att vi skulle åka till flera av dem samt göra andra roliga saker. Min son har även nämnt att han ville att vi ska vara barnvakt så att han och sambon kan gå ut. Men i somras när vi hälsade på dem så blev min make så trött på buset att han fick nog och gick ut. Jag försökte såklart övertala honom att komma tillbaka in men han vägrade och vi åkte då hem. Nu säger min svärdotter att hon inte längre kan tänka sig att ha oss som barnvakt och att hon är skeptisk till att stanna i flera dagar på grund av denna händelsen. Jag har sagt till min son att maken är som han är pga sin barndom men när han vidarebefordrade det till sambon fick han svaret att det var tråkigt att höra.

  • Svar på tråden Vår julplanering
  • Anonym (S)

    Jag vet inte vad du tänkte att hon skulle svara? Orsaken till att han beter sig som han gör spelar väl inte henne någon roll. Han behöver ju snarare ändra beteendet än bortförklara det för att det ska hjälpa henne.

    Hur har du själv tänkt att det skulle gå under julen med din sambo? Är det bara du som vill träffas? Och vad för bus är det som han har svårt med? Kanske är det smartast att bara ses kortare stunder?

  • Anonym (Nä)

    Fast jag hade inte heller velat komma och bo och stanna i flera dagar hos någon som jag vet stör sig på mitt barn. Jag hade blivit jättestressad av det och hela tiden tänka att jag skulle hålla mitt barn tyst och stilla. Fungerar ju inte. Inte rättvist mot barnet heller. Om barnet är ovanligt livligt eller han ovanligt känslig spelar ju ingen roll. Problemet kvarstår ju.

  • Jemp

    Jag tolkar det som att det var barnens/barnets bus han inte klarade av? Såpass att ni åkte hem? Då skulle jag också ha svårt att lita på honom som barnvakt eller att de är välkomna flera dagar

  • Anonym (H)
    Anonym (Nä) skrev 2017-10-07 14:52:29 följande:
    Fast jag hade inte heller velat komma och bo och stanna i flera dagar hos någon som jag vet stör sig på mitt barn. Jag hade blivit jättestressad av det och hela tiden tänka att jag skulle hålla mitt barn tyst och stilla. Fungerar ju inte. Inte rättvist mot barnet heller. Om barnet är ovanligt livligt eller han ovanligt känslig spelar ju ingen roll. Problemet kvarstår ju.
    Håller med
  • Anonym (Julen)

    Ja barnet hoppade och busade före middagen och min make orkade då inte. Han är över 60 så han är som han är och kommer inte ändra sitt beteende.

  • Carambolan

    Du kanske kan hälsa på dem några dagar, utan din sambo?

  • Jemp
    Anonym (Julen) skrev 2017-10-07 14:58:11 följande:

    Ja barnet hoppade och busade före middagen och min make orkade då inte. Han är över 60 så han är som han är och kommer inte ändra sitt beteende.


    Då ska ni nog inte räkna med att kunna ha besök av barnbarn flera dagar heller. Eller vara barnvakt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Julen) skrev 2017-10-07 14:58:11 följande:

    Ja barnet hoppade och busade före middagen och min make orkade då inte. Han är över 60 så han är som han är och kommer inte ändra sitt beteende.


    Då får ni ha en plan B.

    Din svärdotter har rätt i sin åsikt kan jag tycka. Jag hade inte heller lämnat mitt barn till någon som inte gillar barns beteende och bus. Givetvis har även han rätt att ogilla bus, men då kanske ni helt enkelt inte ska sitta barnvakt eller ses så långa stunder. Eller iaf inte han.
  • taquine

    Varför måste de vara hos er så länge som 4-5 dagar? Bor dom inte jättelångt ifrån räcker väl över dagen? Det borde din man klara tycker jag;) Men om han inte pallar flera dagar kan jag förstå, hade jag nog inte heller gjort med skrikiga ungar . 
     


    Goodness me
  • Anonym (Farmor)

    Det är väl inget som hindrar att du, ensam, tar på dig barnvaktandet. Så kan din gubbe göra något annat.

    När jag var ung för länge sedan hade jag ett tag en sambo som fick barnbarn och jag kände precis som din man.
    När hans dotter bad honom en gång att barnvakta över en helg så fick han göra det. Själv flyttade jag in i gästrummet.
    Han fick fixa blöjor, välling och allt vad som ingår.
    Det gick hur bra som helst för barnet och hans morfar.

Svar på tråden Vår julplanering