• Mittarv

    Se(tt) på Partiledardebatten ikväll?

    Se(tt) på Partiledardebatten ikväll?

    Tv2 ikväll söndag 8/10 20:00-22:15 med avbrott och paus en kvart för Aktuellt 21:00.
    Tips är att SD limmar på KD och M som talar om alliansen, men S ömmar för C och L/FP.
    Vilka ska försöka dra ner SD på låg nivå igen, S, C, L?

    Spännande och omtalat men kanske lite rörigt sövande efter ett tag?

  • Svar på tråden Se(tt) på Partiledardebatten ikväll?
  • Carambolan

    Jag tyckte också att det kändes ovanligt långdraget och zoonade ut nångång efter pausen.

    Roligaste med kvällens debatt var att se Ulf Kristersson. Trodde aldrig att jag skulle säga det, men moderaterna kan nog banne mig ge hela valrörelsen ett rekält lyft. Gud vad skönt det är att de har gått in för att bygga en ny image på akademiskt resonemang och hövlighet, istället för att stanna kvar i träsket av putslustiga one liners och tomma monologer. Om de andra hakar på kanske vi kan få se lite riktig sakdebatt och lite mindre sandlåda det närmaste året.

  • K Kalle

    Nej. Numera undviker jag partiledardebatter. Jag är annars intresserad< av politik och tittade alltid när jag var yngre, men jag är trött på allt käbbel och dessutom är deras praktiska politik alltid helt annorlunda än det de säger i debatter.

  • K Markatta

    Stefan Löfven ljög för mycket under debatten vilket nu tas upp i media, exempelvis här:

    www.svd.se/varfor-ljuger-lofven-om-polisens-kameraovervakning

    Även SVT har börjat faktagranska påståenden från statsministern vilket är dåliga nyheter för S:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-faktakollar-lofvens-uttalande-i-partiledardebatten



    Här har vi en analys av debatten där politiska kommentatorer från olika medier ger sin syn:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/politiska-kommentatorer-moderatledaren-ulf-kristersson-vinnare-i-partiledardebatten

    De flesta av experterna ansåg att nye M-ledaren Ulf Kristersson vann debatten. Alla som tillfrågades ansåg också att kvällens förlorare var Gustav Fridolin. MP-språkröret skötte sig illa och avbröt gång på gång de andra vilket gjorde att han fick läxas upp av programledaren:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/har-laxas-gustav-fridolin-upp-av-programledaren

    Fridolin (MP) fortsatte sedan i samma stil efter debatten. När Jan Björklund intervjuades av en journalist hoppade Fridolin fram i bild i någon sekund och skrek saker. Ett beteende som man annars främst förknippar med barn som ser att någon filmar.
  • Mittarv

    Partiledardebatten.
    S vill att lågutbildade ska "rensa sly och stränder" etc, så det liknar gamla Sovjet där ingen var arbetslös, men vill inte ha högerns låglönejobb. Vi har sett att man rensar diken med soppåsar. Så vem ska betala hög lön för dessa nya jobb, utan bidrag?

    MP sa att tågen betalar energiskatt men flyget betalar inget. Emot flygskatten vill M ha "ny teknik istället" och C vill "ställa om till annat i bränsletankarna", men missar att det inte kommer att fungera inom överskådlig tid, så S har inget emot det när det fungerar.

    För vägtrafiken som är lika illa vill C satsa på "biogas och fler laddstolpar för utsläppen har ökat" men är inget som kan fungera storskaligt för långväga trafik och man tycks glömma den folkökning vi haft som C gillat, men måste ge mer utsläpp.
    SD vill åtgärda i värre länder men hur får vi inte veta.

    Istället för sakfrågor blev det personangrepp på SD igen, nu från S, MP, V och KD.

  • K Kalle
    Mittarv skrev 2017-10-09 22:25:43 följande:

    Partiledardebatten.
    S vill att lågutbildade ska "rensa sly och stränder" etc, så det liknar gamla Sovjet där ingen var arbetslös, men vill inte ha högerns låglönejobb. Vi har sett att man rensar diken med soppåsar. Så vem ska betala hög lön för dessa nya jobb, utan bidrag?

    MP sa att tågen betalar energiskatt men flyget betalar inget. Emot flygskatten vill M ha "ny teknik istället" och C vill "ställa om till annat i bränsletankarna", men missar att det inte kommer att fungera inom överskådlig tid, så S har inget emot det när det fungerar.

    För vägtrafiken som är lika illa vill C satsa på "biogas och fler laddstolpar för utsläppen har ökat" men är inget som kan fungera storskaligt för långväga trafik och man tycks glömma den folkökning vi haft som C gillat, men måste ge mer utsläpp.
    SD vill åtgärda i värre länder men hur får vi inte veta.

    Istället för sakfrågor blev det personangrepp på SD igen, nu från S, MP, V och KD.


    Känns inte som jag missade något. Sa någon nåt om sjukvården och assistansersättning/hjälp till handikappade?
  • BrianJones
    K Kalle skrev 2017-10-10 07:55:08 följande:
    Känns inte som jag missade något. Sa någon nåt om sjukvården och assistansersättning/hjälp till handikappade?
    Din gruppen kan räkna med mindre pengar och hjälp i framtiden.

    Istället behöver Arbetsförmedlingen mer pengar för att hantera den lönsamma invandringen när så många högutbildade kommit till Sverige.


  • Sexnoll
    Kung Markatta skrev 2017-10-09 20:00:31 följande:
    Stefan Löfven ljög för mycket under debatten vilket nu tas upp i media, exempelvis här:

    www.svd.se/varfor-ljuger-lofven-om-polisens-k...

    Även SVT har börjat faktagranska påståenden från statsministern vilket är dåliga nyheter för S:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-faktakollar-lo...

     


    Här har vi en analys av debatten där politiska kommentatorer från olika medier ger sin syn:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/politiska-kommenta...

    De flesta av experterna ansåg att nye M-ledaren Ulf Kristersson vann debatten. Alla som tillfrågades ansåg också att kvällens förlorare var Gustav Fridolin. MP-språkröret skötte sig illa och avbröt gång på gång de andra vilket gjorde att han fick läxas upp av programledaren:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/har-laxas-gustav-f...

    Fridolin (MP) fortsatte sedan i samma stil efter debatten. När Jan Björklund intervjuades av en journalist hoppade Fridolin fram i bild i någon sekund och skrek saker. Ett beteende som man annars främst förknippar med barn som ser att någon filmar.
    "Vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, håller man med om att en sänkning av ingångslöner kan ge effekter på andras löner.
    Forskningen pekar på vissa spridningseffekter. Men när det gäller att sätta en siffra på hur stor den spridningseffekten är så är inte forskningen så precis."
Svar på tråden Se(tt) på Partiledardebatten ikväll?