• miryam

    Gifta muslimskt

    Hej, jag undrar vilken moské i Stockholm gör en muslimsk vigelse utan hindersprövnin?

  • Svar på tråden Gifta muslimskt
  • Anonym (mx)

    Imaner har inte vigselrätt så det lär bli svårt.

  • Anonym (?)
    miryam skrev 2017-10-10 21:05:27 följande:

    Hej, jag undrar vilken moské i Stockholm gör en muslimsk vigelse utan hindersprövnin?


    Varför vill du inte göra en hindersprövning? I Sverige är det inte lagligt att gifta sig med flera eller att ens parten är yngre än 18 år. Du kommer aldrig kunna vara gift påriktigt utan en hindersprövning.
  • miryam

    Jag och min förlovade har ingen svensk personnummer just nu, det tar dit för just var situation. Vi är muslimer och över 30år gammal. Vi vill gifta oss änligt islam inte änligt svensk lagen för att kunna bo med varandra, ni förstå.

    När vi får svensk personnummer ska vi gifta oss laglig.

  • Anonym (??)

    Ska du gifta dig islamiskt så behövs ingen hindersprövning. Du gifter ju dig inte juridiskt.

    Kontakta vilken moské som helst och fråga, vill du veta vilka moskéer exakt så rekommenderar jag att fråga i någon islamisk grupp på fb, inte här på familjeliv. De flesta här har noll kunskap, men mycket åsikter ändå.

  • Pimpinellan
    Anonym (??) skrev 2017-10-13 09:25:06 följande:
    Ska du gifta dig islamiskt så behövs ingen hindersprövning. Du gifter ju dig inte juridiskt.

    Kontakta vilken moské som helst och fråga, vill du veta vilka moskéer exakt så rekommenderar jag att fråga i någon islamisk grupp på fb, inte här på familjeliv. De flesta här har noll kunskap, men mycket åsikter ändå.
    Att upplysa om hur man blir lagligt gift är fakta och inte en åsikt!!
  • Anonym (Okeeej...)
    Pimpinellan skrev 2017-10-13 17:04:23 följande:

    Att upplysa om hur man blir lagligt gift är fakta och inte en åsikt!!


    Men ts frågade inte om hur man blir lagligt/juridiskt gift, utan väldigt specifikt hur man går tillväga för att få en islamsk vigsel utan hindersprövning. Om du inte förstod skillnaden så har ju "(??)" helt rätt, att de flesta här saknar noll kunskap i detta men mycket åsikter (vilket du också hade då du inflikade att du hoppades att ingen utför det).
  • Anonym (??)
    Pimpinellan skrev 2017-10-13 17:04:23 följande:

    Att upplysa om hur man blir lagligt gift är fakta och inte en åsikt!!


    Ska jag upplysa dig om hur man bakar lussekatter också?

    Juridisk giftermål har inget med tråden att göra, islamisk giftermål har. Därför spelar det ingen roll hur man blir lagligt gift, eftersom man inte behöver gifta sig lagligt. Många lever som sambos t.ex.
Svar på tråden Gifta muslimskt