• Stolt Farsa

    Moderaterna vill ha två karensdagar

    Ni kanske såg på nyheterna igår att moderaterna vill ha två karensdagar istället för en och jag förstår helt ärligt inte vad det skulle göra för skillnad. Det finns ju ingen anledning att jaga de som får influensan för vi vet ju att de människorna är tillbaka på jobbet inom en vecka eller så. Förstår inte varför vi ska få mindre pengar bara för det, tror knappast att vi går tillbaka till jobbet en dag tidigare om vi har 40 graders feber.

    En till karensdag hjälper knappast långtidssjukskrivna människor heller. Däremot håller jag med om att man kanske inte kan få ersättning i all oändlighet men en till karensdag känns väldigt missriktad och onödig.

    Håller ni med?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Moderaterna vill ha två karensdagar
  • Anonym (Tummen ner)

    Moderaternas paradgren är att slå mot sjuka och handikappade. Det är lättare att trampa på svaga som har svårt att försvara sig. Jag hoppas att de inte samtidigt planerar att ta bort det sk Högriskskyddet som man kan få om man till exempel har en kronisk sjukdom som gör att man ofta är korttidssjuk. Då slipper man karensdag helt.

  • Stolt Farsa
    Anonym (Tummen ner) skrev 2017-10-12 13:34:31 följande:

    Moderaternas paradgren är att slå mot sjuka och handikappade. Det är lättare att trampa på svaga som har svårt att försvara sig. Jag hoppas att de inte samtidigt planerar att ta bort det sk Högriskskyddet som man kan få om man till exempel har en kronisk sjukdom som gör att man ofta är korttidssjuk. Då slipper man karensdag helt.


    mmm. Jag skiljer på folk som är hemma några dagar i feber och folk som är långtidssjukskrivna p.g.a. psykiska problem, utmattning eller vad det nu kan vara. I det senare faller förstår jag att man inte kan få ersättning hur länge som helst men en till karensdag hjälper ju egentligen ingen av de två grupperna
  • Mandel

    Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Grejen är ju den att en arbetsgivare sällan kan påverka förkylningar hos sin personal och varför ska då arbetsgivaren över huvud taget betala sjuklön om en anställd är sjuk. 
    Speciellt med tanke på hur mycket det betalas in i sociala avgifter. Det borde staten stå för helt.

    Sedan är ju däremot arbetsgivaren mer skyldig vid specifika arbetsrelaterade sjukdomar och då skulle det inte vara ens någon dags karens för det är inte arbetstagarens fel över huvud taget.

    Eller de fall där arbetstagaren inte skött om sin egen hälsa på sin fritid så det påverkat hälsan under arbetstiden eller där den anställde sköter om sig, men olyckas på fritiden eller de som gör skönhetsoperationer och blir sjukskrivna osv.

    Det är svårt!

    Generellt tycker jag dock att staten borde stå för majoriteten av sjukersättningen vid kortare frånvaro oavsett orsak.
    Sedan vid längre frånvaro ska en utredning om ansvar startas och då kan man kräva att arbetsgivaren står för sjuklönen och då betalar tillbaka till staten.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • BossHoss

    Korkat förslag tycker jag.
    Det är ju uppenabarligen de som jobbar som drar in pengar till samhället varför skall dessa bestraffas för att de är sjuka emellanåt

  • Anonym (Tummen ner)
    Stolt Farsa skrev 2017-10-12 13:43:20 följande:
    mmm. Jag skiljer på folk som är hemma några dagar i feber och folk som är långtidssjukskrivna p.g.a. psykiska problem, utmattning eller vad det nu kan vara. I det senare faller förstår jag att man inte kan få ersättning hur länge som helst men en till karensdag hjälper ju egentligen ingen av de två grupperna
    Hur tänker du när det gäller människor som är långtidssjukskrivna på grund av Parkinson, MS, ALS eller liknande?
  • Anonym (Tummen ner)
    Mandel skrev 2017-10-12 13:51:14 följande:

    Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Grejen är ju den att en arbetsgivare sällan kan påverka förkylningar hos sin personal och varför ska då arbetsgivaren över huvud taget betala sjuklön om en anställd är sjuk. 
    Speciellt med tanke på hur mycket det betalas in i sociala avgifter. Det borde staten stå för helt.

    Sedan är ju däremot arbetsgivaren mer skyldig vid specifika arbetsrelaterade sjukdomar och då skulle det inte vara ens någon dags karens för det är inte arbetstagarens fel över huvud taget.

    Eller de fall där arbetstagaren inte skött om sin egen hälsa på sin fritid så det påverkat hälsan under arbetstiden eller där den anställde sköter om sig, men olyckas på fritiden eller de som gör skönhetsoperationer och blir sjukskrivna osv.

    Det är svårt!

    Generellt tycker jag dock att staten borde stå för majoriteten av sjukersättningen vid kortare frånvaro oavsett orsak.
    Sedan vid längre frånvaro ska en utredning om ansvar startas och då kan man kräva att arbetsgivaren står för sjuklönen och då betalar tillbaka till staten.


    Förskolelärare som ständigt är sjuka på grund av infekterade småbarn borde definitivt slippa karens.
  • Mandel
    Anonym (Tummen ner) skrev 2017-10-12 14:17:49 följande:
    Förskolelärare som ständigt är sjuka på grund av infekterade småbarn borde definitivt slippa karens.
    Fast efter ett tag blir man mer eller mindre immun.
    När jag jobbade inom barnomsorgen var jag inte sjuk själv, men när äldsta sonen väl började på dagis var vi konstant sjuka både maken och jag och sonen i typ ½ år!
    Vi höll på att bli galna maken och jag. Inte en sjukdag på typ 10 år och sedan...

    Det jag menade var att det kanske är staten som ska stå för karensen och inte arbetsgivaren. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • blomman 2
    Anonym (Tummen ner) skrev 2017-10-12 14:17:49 följande:
    Förskolelärare som ständigt är sjuka på grund av infekterade småbarn borde definitivt slippa karens.
    Håller med!! Har arbetat inom barnomsorgen i 30 år och åker på X antal kräksjukor och förkylningar per år . Märker att set blir allt vanligare att sjuka barn lämnas på förskolan sjuka. Antagligen för att föräldrarna inte bågar vabba för att utsätta sig för kritik från arbetsplatsen. Sjukt samhälle det har blivit! Bättre att slopa karensen. Dvs sög att man tex får vara sjuk 4 ggr år utan karens ,sedan kan 1 karensdag dras som nu vid de nästkommande sjukdagarna. Tror nämligen att de flesta normalsjuka är sjuka som mest 4 dgr / år. Tror att de har något liknande i Belgien.
  • Anonym (carl)

    Detta handlar väl om sjukdag #15, d.v.s den första sjukdagen som betalas av staten.

    Om en karensdag här kan få några "gränsfall" att gå tillbaka till jobbet isället för att trilla in i ändlöst bidragsberoende så är väl det bra.

  • Anonym (Vivan)

    Jag tycker det är en bra idé, vi måste arbeta mer i det här landet.

Svar på tråden Moderaterna vill ha två karensdagar