• linb01

    Får han göra såhär?

    En pappa äger en bostadsrätt. Han hyr ut den i andrahand till sin son. Pappan går dit varje dag, går in med nyckel och väcker honom genom att stå vid sängen och klappa händerna och skrika. När sonen gått upp sitter han och kollar på när han gör sina morgonbestyr. Sonen har sagt att han inte vill bli väckt eller att han bara klampar in utan att höra av sig först. Pappan lyssnar inte.

    Har han rätt att bara kliva in när han vill?

  • Svar på tråden Får han göra såhär?
  • FruNyfiken

    Nej, det får han inte!
    Hyr han ut sin lägenhet (förutsätter att sonen är myndig) får han inte gå in i lägenheten hur som helst!

  • C78

    Nej det tror jag inte alls är ok. Oavsett vem man hyr av har hyresvärden ingen rätt att gå in i lgh (såvida det inte handlar om att hyran inte kommit in under en längre tid och ingen går att få tag på eller om det behövs renovering av huset lr liknande, men sådant får hyresgäster oftast veta långt i förväg så de kan förbereda sig). Är det din pappa det gäller ts? Kanske du isf kan prata med honom? Lugnt och bestämt. Googla efter vilka regler som gäller vid uthyrning och visa honom att han bryter mot reglerna. Min son hyr ut sin lgh i 2:a hand när han är i väg och pluggar. Finns inte en chans att han (när han kommer hem över jul) kan gå in i lgh han hyr ut. Det kommer han kunna göra först när kontraktet med tjejen som bor där nu gått ut.

  • linb01
    C78 skrev 2017-10-13 19:17:40 följande:

    Nej det tror jag inte alls är ok. Oavsett vem man hyr av har hyresvärden ingen rätt att gå in i lgh (såvida det inte handlar om att hyran inte kommit in under en längre tid och ingen går att få tag på eller om det behövs renovering av huset lr liknande, men sådant får hyresgäster oftast veta långt i förväg så de kan förbereda sig). Är det din pappa det gäller ts? Kanske du isf kan prata med honom? Lugnt och bestämt. Googla efter vilka regler som gäller vid uthyrning och visa honom att han bryter mot reglerna. Min son hyr ut sin lgh i 2:a hand när han är i väg och pluggar. Finns inte en chans att han (när han kommer hem över jul) kan gå in i lgh han hyr ut. Det kommer han kunna göra först när kontraktet med tjejen som bor där nu gått ut.


    Det är inte min pappa så kan tyvärr inte prata med honom. Det är flera i den familjen som har försökt att prata med honom men han lyssnar verkligen inte på någon. Tänkte om det finns någonstans att vända sig så han får läsa eller höra hur det ligger till från någon utifrån.
  • linb01
    Anonym (mm) skrev 2017-10-13 19:26:04 följande:

    varför gör pappan så? låter rätt sjukt 


    Sonen har någon slags autism och kan inte jobba (inte just nu i alla fall). Därför tycker pappan att han måste gå dit och väcka honom så att han inte sover bort dagarna.
  • linb01
    Kerubmamman skrev 2017-10-13 19:11:04 följande:

    Har de ett godkänt hyresavtal? 


    Osäker, ska försöka kolla upp det.
  • Anonym (Qwerty)
    linb01 skrev 2017-10-13 19:28:36 följande:

    Sonen har någon slags autism och kan inte jobba (inte just nu i alla fall). Därför tycker pappan att han måste gå dit och väcka honom så att han inte sover bort dagarna.


    Det var faktiskt det första jag tänkte på som skulle vara anledningen.

    Om sonen är så pass funktionshindrad skulle det vara bättre ifall killen var på ett boende med tillgång till boendestödjare 24/7. Det skulle vara mycket bättre för alla inblandade.
  • linb01
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 19:35:59 följande:

    Det var faktiskt det första jag tänkte på som skulle vara anledningen.

    Om sonen är så pass funktionshindrad skulle det vara bättre ifall killen var på ett boende med tillgång till boendestödjare 24/7. Det skulle vara mycket bättre för alla inblandade.


    Han är inte funktionshindrad! Han är fullt kapabel att bo själv. Han behöver daglig kontakt men det får han av både familj och kompisar. Men han behöver absolut inte ha någon som öppnar dörren, kliver in och skriker att han ska gå upp helt utan anledning.
Svar på tråden Får han göra såhär?