• Lijnah120

    Borta från bebis första gången

    I november när våran bebis ör 6 månader ska jag iväg på julbord i en annan stad. Jag räknar med att vara borta ungefär 9 timmar. Detta blir första gången jag ska vara ifrån bebis. Pappa ska vara hemma med honom. Bebis tar flaskan men på nätterna sover han bredvid mig och ammar.

    Är så orolig för att det ska bli svårt för bebis. Men det kanske mest är jobbigt för mig. Han brukar somna mellan halv 19-20 på kvällarna och vakna vid 23 för att få bröstet. Jag hoppas innerligt att han kan få en flaska då och somna om o sova tills jag kommer hem vid 2 tiden.

    Hur gör man med brösten? Blir inte de sprängfyllda under 9 timmar. Ska man ha med Pump?

  • Svar på tråden Borta från bebis första gången
  • emc85

    Det borde fungera alldeles utmärkt. Ta med pump och pumpa när du behöver.

  • Carambolan

    Det är absolut risk att "bebis" blir ledsen och orolig och att du kommer hem till ett gråtande barn och en ledsen pappa. Det överlever de. Ett tips kan väl vara att inte bli dängfull för du kommer kanske ha barnet på dig som ett plåster resten av natten November är ju ett tag kvar så om du än så länge aldrig varit ifrån barnet finns det ju gott om tid att öva lite innan dess, inte minst för pappans skull.

  • Aliona

    Det går alldeles säkert jättebra. Och som någon sade, det värsta som kan hända är att bebisen gråter.

    Jag var borta en del, dels någon timme då och då, dels började jag jobba när min bebis var fyra månader. Som mamma vill man kanske inte höra det här, men just under bebisåret sp upplevde jag att bebisen inte riktigt brydde sig eller märkta om jag var där eller inte om det fanns en kärleksfull andra föräldern eller morförälder som kramade, matade, gosade och lekte med honom. Han var liksom bara medveten om att få sina behov tillfredsställda men det spelade mindre roll av vem.

  • emc85
    Aliona skrev 2017-10-14 07:04:49 följande:

    Det går alldeles säkert jättebra. Och som någon sade, det värsta som kan hända är att bebisen gråter.

    Jag var borta en del, dels någon timme då och då, dels började jag jobba när min bebis var fyra månader. Som mamma vill man kanske inte höra det här, men just under bebisåret sp upplevde jag att bebisen inte riktigt brydde sig eller märkta om jag var där eller inte om det fanns en kärleksfull andra föräldern eller morförälder som kramade, matade, gosade och lekte med honom. Han var liksom bara medveten om att få sina behov tillfredsställda men det spelade mindre roll av vem.


    Oj vad barn är olika. Här fungerar det endast med mig eller pappan (ibland inte ens med honom) och så har det varit sedan barnet var 3 månader. Mormor kan vara barnvakt korta stunder om hon går på promenad med barnet men inte annars.
  • Snuttis2

    Kanin inte prova upplägget en kväll när du är hemma så vet ni lite vad ni kan räkna med? Alltså du pumpar och pappa tar för kvällen ?!

  • Snuttis2

    Kanin inte prova upplägget en kväll när du är hemma så vet ni lite vad ni kan räkna med? Alltså du pumpar och pappa tar för kvällen ?!

  • Lijnah120

    Tack för era svar. Ja det värsta är ju att båda kommer bli ledsna men jag ska försöka att ha kul o koppla bort det även om det blir svårt hehe... känns som att man inte riktigt kan slappna av.

    Bebis söker ju riktigt efter bröstet när han vaknar men jag tänker att om han för flaskan och blir mätt då så somnar han om. Det löser sig nog.

    Ska bli kul o komma ut lite ändå får jag säga...

Svar på tråden Borta från bebis första gången