• asdfgh

    Kalas där NÄSTAN alla känner varandra

    Hur tänker ni angående att bjuda en majoritet barn som känner varandra och sen någon/några enstaka andra?

    Vår 6åring var på grannbarnets kalas nu i helgen och var rätt ledsen efteråt. Den enda 6åringen på ett 8årskalas och kände bara födelsedagsbarnet.

    Tidigare år har vi haft två kalas (ett för dagiskompisar och ett för övriga kompisar) men ska jag vara ärlig vore det skönt att slippa att köra dubbelt. 

  • Svar på tråden Kalas där NÄSTAN alla känner varandra
  • persikofjaril

    Klart man kan ha ett gemensamt istället för två olika. Verkar ju mycket enklare. 

    Varför var din 6-åring ledsen efter kalaset? Lät de andra barnen henne/honom inte vara med? Eller retades de för att han/hon var yngre? Tycker isåfall föräldrarna som ordnade kalaset skulle hjälpt 6-åringen att komma in i leken, samt sett till att de andra barnen var snälla och inte retades.

  • Alexi

    Jag tycker det är viktigt att informera om att det är så, dvs tala om för de barn som inte tillhör majoritetsgruppen vilka andra som kommer osv. Och sen aktivt hjälpa det/de barnen under kalaset.

    Vi hade så när dottern gick i förskoleklass och majoriteten var från klassen och en eller två tjejer från gamla förskolegruppen.

  • scanmia

    Beror helt på barngruppen. Min ena son hade precis ett kalas med barn från sin klass samt en extra "utifrån". Sonen är själv väldigt diplomatiskt lagd, hans lärare kallar honom Schweiz, och ett par av hans kompisar är av den väldigt socialt kompetenta ledartypen, som är bra på att styra upp lekar så att alla kan vara med. Jag stämde även av med extrakillens mammor så att han visste vad han hade att vänta. Det hela avlöpte hur bra som helst.

    Min äldste sons kompisgrupp har en mycket tuffare jargong och ett par av barnen är riktiga hetsporrar. Missförstå mig rätt - jag tycker väldigt mycket om dessa pojkar och har känt många av dem sedan de var småttingar, men de måste tas på rätt sätt för att få fram deras bästa sidor. Att slänga in något utomstående barn i den gruppen skulle inte falla mig in. 

    På ett kalas som är mer uppstyrt kring en aktivitet är det säkert lättare att få med en utomstående än om det är ett kalas med fri lek. 

  • BahHumbug

    Hemma körde vi ofta att vi firade mig och min syster samtidigt. Jag och min syster är sommarlovsbarn och min syster är född dagen efter mig. Mamma var glad för då kunde kompisarna komma en dag och släkten en annan dag. Eller så kom alla på en gång och så var det över. Vi fick alltid en varsin tårta och det var så roligt när alla kom på en gång.

Svar på tråden Kalas där NÄSTAN alla känner varandra