• Topcom

    vabba eller inte? höstblåsor

    Natten mellan torsdag/fredag fick min dotter på 1,5 år feber. Var hemma och vabbande i fredags. Under fredags kväll dök det upp blåsor runt och i mun som under lördagen ner till resten av kroppen och rumpan. Nu har febern gått ner till 36,7 och hon har börjat äta normalt igen. Hon har dock haft svårt att sova fredag till lördag samt lördag till söndag.

    Läser på läkarsidor att det ska vara ok att lämna på förskola om barnet inte är allmänpåverkat vilket hon inte är. Hon är pigg och glad och vill leka, så man märker inte av att hon har blåsor egentligen. Men det känns ändå sådär att lämna henne med blåsor runt mun och i rumpa..

    Hur hade ni gjort? Ska jag vara hemma en eller ett par extra dagar för hennes skull?

    Hon dreglar också som en tok, så om hon smittar fortfarande så kommer hon definitivt att sprida vidare det på förskolan.

  • Svar på tråden vabba eller inte? höstblåsor
  • Jill 79

    Min lilla var väldigt nedsatt av sina och hade feber flera dagar så han blev hemma nästan en vecka. Men min dotter fick på en fredag och fick gå tillbaka på måndagen. Viruset finns garanterat redan på förskolan och när man läser överallt så säger de ju att barnen får gå om allmäntillståndet är bra.

  • junibarn19

    Min son fick höstblåsor på fredagkväll och sov oroligt två nätter. Vi var hemma måndag-tisdag, sen var han tillbaka på förskolan. Då hade han sovit och ätit ordentligt i två dagar.

  • Topcom
    junibarn19 skrev 2017-10-15 12:02:04 följande:

    Min son fick höstblåsor på fredagkväll och sov oroligt två nätter. Vi var hemma måndag-tisdag, sen var han tillbaka på förskolan. Då hade han sovit och ätit ordentligt i två dagar.


    Ok, hur var det med febern? Var han pigg på söndagen?
  • Topcom
    Jill 79 skrev 2017-10-15 10:55:46 följande:

    Min lilla var väldigt nedsatt av sina och hade feber flera dagar så han blev hemma nästan en vecka. Men min dotter fick på en fredag och fick gå tillbaka på måndagen. Viruset finns garanterat redan på förskolan och när man läser överallt så säger de ju att barnen får gå om allmäntillståndet är bra.


    Tack för svar!
  • Tilja

    Hmm, frågan är om hon orkar med en hel dag på förskolan om hon haft svårt att sova flera nätter i rad?

  • Topcom
    Tilja skrev 2017-10-15 16:12:09 följande:

    Hmm, frågan är om hon orkar med en hel dag på förskolan om hon haft svårt att sova flera nätter i rad?


    Jag vet inte :/ hon har varit helt ok pigg hemma men det är ju lite annorlunda på förskolan, högre tempo.
  • junibarn19
    Topcom skrev 2017-10-15 12:18:10 följande:
    Ok, hur var det med febern? Var han pigg på söndagen?
    Han var feberfri på söndagen och precis som vanligt måndag-tisdag
  • IsDimma

    På dom förskolor där jag jobbat genom åren så får barnen inte vara hos oss med höstblåsor.

  • Mortiscia
    Topcom skrev 2017-10-15 10:50:45 följande:

    Natten mellan torsdag/fredag fick min dotter på 1,5 år feber. Var hemma och vabbande i fredags. Under fredags kväll dök det upp blåsor runt och i mun som under lördagen ner till resten av kroppen och rumpan. Nu har febern gått ner till 36,7 och hon har börjat äta normalt igen. Hon har dock haft svårt att sova fredag till lördag samt lördag till söndag.

    Läser på läkarsidor att det ska vara ok att lämna på förskola om barnet inte är allmänpåverkat vilket hon inte är. Hon är pigg och glad och vill leka, så man märker inte av att hon har blåsor egentligen. Men det känns ändå sådär att lämna henne med blåsor runt mun och i rumpa..

    Hur hade ni gjort? Ska jag vara hemma en eller ett par extra dagar för hennes skull?

    Hon dreglar också som en tok, så om hon smittar fortfarande så kommer hon definitivt att sprida vidare det på förskolan.


    1) Ring 1177 och fråga om blåsor etc.
    2) Så länge barnet är smittsamt bör det hållas hemma, oavsett allmäntillstånd. Det gör du inte för hennes skull utan de andra barnen!
  • lillterror
    IsDimma skrev 2017-10-15 20:26:17 följande:

    På dom förskolor där jag jobbat genom åren så får barnen inte vara hos oss med höstblåsor.


    På vår förskola får barnen lämnas med höstblåsor så länge dom i övrigt är pigga och inte påverkade. Så vi lämnade dottern som vanligt, hon hade dock turen att helt slippa feber och hade bara några blåsor på händer och fötter.

    Ts- vet du vad din förskola säger om höstblåsor? Verkar barnet piggt i övrigt kanske man då får lämna och vara beredd på att åka och hämta om tempot blir för högt på förskolan?
  • lillterror
    Mortiscia skrev 2017-10-16 10:44:27 följande:

    1) Ring 1177 och fråga om blåsor etc.

    2) Så länge barnet är smittsamt bör det hållas hemma, oavsett allmäntillstånd. Det gör du inte för hennes skull utan de andra barnen!


    Klippt och klistrat från 1177:

    "Barn som har barnomsorg eller går i skolan kan vara där om barnet orkar vara i en barngrupp och delta i de vanliga aktiviteterna. Smittan sprids lätt i hela barngruppen och är svår att undvika eftersom en del barn inte får några symtom. Barn med blåsor, som för övrigt är pigga och feberfria, behöver inte vara hemma för att förhindra att smittan sprids."
  • Topcom

    Hehe detta med höstblåsor verkar vara en vattendelare. Självklart är det både för min dotters skull men främst för de andra barnens skull om jag håller henne hemma.

    Jag valde faktiskt att vara hemma igår och även idag med dottern. Gick till förskolan för att lämna mitt andra barn där, och då sa pedagogerna att de inte tar emot henne så som hon ser ut (med en del blåsor runt munnen). Får se om hon får komma tillbaka imorgon eller om torsdag bli första dag. Skönt att de (oftast) bara får detta en gång i livet:) hehe

Svar på tråden vabba eller inte? höstblåsor