Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

    Kontrollerar A-kassa om man är inskriven på en viss högskola?

    Anonym (De är inte dumma) skrev 2017-10-16 00:30:36 följande:
    Du komler alltså inte begära studiebidrag? För min akassa fick snabbare reda på från CSN att jag skulle plugga än mitt brev till dom om detsamma, de visste det innan jag ens började studera! Jag var bara åtta dagar arbetslös men jag fick inga akassa pengar eftersom jag skulle studera.
    Som jag skrev så handlar det om studier utan CSN. 
  • Anonym (?)
    Anonym (De är inte dumma) skrev 2017-10-16 00:32:15 följande:
    Men inse att du inte kommer kunna fixa det här såvida du inte har rik man hemma och studerar på egen bekostnad.

    Samma sekund som du skickat in ansökan till CSN vet de om det.
    Jag fixar det galant. Synd att inte du gjorde det. 
  • Anonym (?)
    Anonym (De är inte dumma) skrev 2017-10-16 00:56:32 följande:
    Det kommer krävas mycket av dig för att dubbelspela på det sättet, men lycka till...
    Det krävs inget alls, det känns fantastiskt att få finansiera studierna på det viset och jag bara njuter. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Fia) skrev 2017-10-16 03:29:42 följande:
    Har i arbetet insyn i vissa delar av a-kassornas arbete, eller framförallt är informationen om många av de fallen som polisanmäls en "biprodukt" att jag ser i arbetet. 

    Nej jag kommer inte specificera exakt vad jag arbetar med, men nej det är inte spekulationer att systemen samkörs och att det förekommer många fall med återkrav och polisanmälningar. Däremot som jag redan nämnt är jag inte 100% säker på rak arm just nu huruvida det kommer bli fler polisanmälningar eller inte, men de är inte ovanliga idag. 
    Jaha då får vi se om det du påstår stämmer. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Allan) skrev 2017-10-16 07:39:06 följande:
    Vi andra hoppas att du åker dit. Du ska inte fuska dig till allmänna medel som istället kunde gå till sjuka. Du kan ju tänka på detta i framtiden om du blir sjuk och FK nekar dig ersättning pga besparingskrav.
    Tänkte du fel där? Hur kom du fram att ersättning från A-kassan skulle gå till sjuka? Och vad har Försäkringskassan med ersättning för arbetslösa att göra menar du?

    Hopps kan ni ju, det är inget som jag påverkas av. Endast ni som blir bittra. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Monica) skrev 2017-10-16 07:45:40 följande:

    Jag studerar 50% på distans med a-kassa (utan CSN). Jag har fått det godkänt utav min a-kassa och eftersom det är på distans (ej schemalagda lektioner) så kan jag fortfarande kryssa i arbetslös 5 dagar i veckan = samma ersättning som innan. det fanns lite regler om vad jag inte fick studera osv och max 50%, att det inte skulle gå över jobbsökandet, att om man fick jobb skulle man inte tacka nej pga studier osv.... (man säger ju det oavsett, även om jag skulle kunna studera samtidigt som jobb) men ja. Läs på din a-kassa. Jag fick godkänt iaf.


    Är det under max. 20 veckor eller får du studera så länge du vill under tiden du är arbetssökande? 
  • Anonym (?)
    M1rella skrev 2017-10-16 11:29:43 följande:
    För mig kvittar det. Det är du som kommer att åka dit gör bidragsfusk, bli polisanmäld och få återbetalningsskrav.

    Om du nu har såpass hög bostadskosnad så får du nog inse att du just nu inte kan studera, vare det med a-kassa eller csn. A-kassan är för övrigt inte heller hög.
    Det svider ordentligt för dig men det är ditt problem, du får lösa det själv. Fusk med vilket bidrag menar du då? 

    Boendekostnaden är inte hög, speciellt inte när jag får ersättningen från A-kassan inkl.inkomstförsäkringen. Den är mycket mycket högre än bidraget från CSN så jag är väldigt nöjd. Har till och med lyckats spara ett bra belopp så vi kan resa till ett varmt land på vintern. 
  • Anonym (?)
    Anonym (De är inte dumma) skrev 2017-10-16 11:38:44 följande:
    Låd t mig gissa, du bor i Norrland va? Eller iaf nordnorra Sverige? Lite andra reger som gäller där. Jag som bor i Stockholm blev bestraffad när jag ville studera. Jag fick ingen akassa under studietiden och inte heller då min skola drog in sommarkurserna. Då fick jag suga på ramarna. Det löste sig ändå för jag hade lite besparingar. Jag pluggade in två gymnasieår på en termin. Sen behövde jag inte ha med dom att göra igen.
    Ja, det stämmer. Hur kunde du veta det?! Förvånad
  • Anonym (?)
    Anonym (Allan) skrev 2017-10-16 11:40:08 följande:
    Allmänna medel. Staten pytsar in pengar till A-kassan vet du. Det är inte bara pengar folk betalat in.
    Pengar som skulle gått till de sjuka om jag inte varit arbetslös menar du?
  • Anonym (?)
    Anonym (De är inte dumma) skrev 2017-10-16 11:53:09 följande:
    Norrlänningar får alltid massor med hjälp från staten om hur de ska plugga med bibehållen akassa eller rentav söka _extra_ statliga bidrag för studier. Bidrag som är ONÅBARA för alla oss andra. Eller så jobbar de som "kontaktpersoner" i skolan där de får vara nära sina egna barn hela dagen lång...

    Jodu jag vet. Haft både kollegor, studiekamrater och nära vänner till mina vänner som berättat om hur "bra" de fått det ordnat för sig...

    Det kanske rentav anses bra däruppe att lura staten på lite pengar.. .
    På vilket sätt lurar man staten om det är ok enligt dig att plugga med A-kassa i Norrland??
  • Anonym (?)
    Anonym (Ina) skrev 2017-10-16 11:53:22 följande:

    Det bästa vore väl att kolla med a-kassan om det är okej att göra såhär, är det heltidsstudier på distans? Kommer du att söka jobb under tiden och kan ta ett jobb om du får det? Det är ju möjligt att de godkänner det om det är så att studier är din enda möjlighet att få jobb och du inte får ta CSN-lån.

    Om du chansar ändå så är det nog bäst att du har en plan för vad du ska göra om a-kassan plötsligt bestämmer sig för att stoppa utbetalningarna och kräva tillbaka de belopp du redan fått när du är mitt inne i dina studier. Vad gör du då? Hur ska du få inkomst om det händer? Du kommer förmodligen aldrig mer kunna få a-kassa från samma ställe igen och då måste du ju jobba upp nya dagar i en annan a-kassa. Och hur blir det med dina studier om du plötsligt står utan inkomst? Soc tex kommer kräva att du hoppar av om du söker hos dem.

    Det bästa vore nog om du sökte CSN ändå och skaffar ett extrajobb för att få lite mer pengar om CSN inte räcker.


    Det är distansstudier på halvtid (50%) och det är klart att jag söker jobb. Får jag något så börjar jag jobba och fortsätter att studera. Studierna tar inte mer är 1-2 timmar per vecka även om de räknas som halvtid. 
  • Anonym (?)
    Anonym (De är inte dumma) skrev 2017-10-16 12:25:23 följande:
    A-kassan är ju statens pengar till viss procent och medlemmarnas pengar till viss procent.

    Det är inte tänkt att man ska plugga med A-kassa. Då står du ju inte till arbetsmarknadens förfogande, dvs du lever inte efter A-kassans GRUNDKRAV.
    Jag står ju till arbetsmarknadens förfogande. Mina studier hindrar mig inte ett dugg från att söka och ta ev. jobb. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Ina) skrev 2017-10-16 12:54:58 följande:
    Inte för att försvara fuskande på något sätt, för det gör jag inte, men ts skriver ju att hon kommer plugga 1-2  h i veckan. Det finns de som går på a-kassa som har hobbys som tar mycket mer tid än så och det är aldrig någon som anser att de inte står till arbetsmarknadens förfogande..

    Om hon kan visa att hon kan stå till arbetsmarknadens förfogande och ta ett heltidsjobb om hon får ett ser jag inte problemet att plugga med a-kassa när det är så lite plugg. Om a-kassan går med på det alltså.
    Ibland tror jag samhället hade tjänat på att vara lite mer flexibla för att få ut fler människor i jobb. 
    A-kassan struntar i hur många timmar jag lägger på att plugga tyvärr. Är jag anmäld för en kurs på halvtid är det detta som gäller för dem. 
Svar på tråden Kontrollerar A-kassa om man är inskriven på en viss högskola?