Inlägg från: BossHoss |Visa alla inlägg
  • BossHoss

    Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?

    Nope
    inget äktenskapsförord här inte, gick all in. Vill dela mitt liv med henne och allt där till. tänkter inte gå in med inställningen att "om vi gör slut" då kan jag lika gärna låta bli att gifta mig

  • BossHoss
    Anonym (Hemmafru) skrev 2017-10-17 09:17:29 följande:
    Utgår ifrån att det är ett gemensamt beslut att ha den uppdelningen som de har.

    Jag har varit hemma på heltid i tio år med våra barn, min man är otroligt tacksam över att aldrig behöva pussla med tider, stressa för att hämta barn, vabba osv och det har gjort att han klättrat massor i karriären under dessa år då han kunnat fokusera helhjärtat på det.

    Vi jobbar tillsammans för att vår familj ska må så bra som möjligt. Pengarna han tjänar är inte hans, de är våra. Jag jobbar hårt jag också och det är bara rättvist att vi har lika stor rätt till pengarna som kommer in.

    Han betalar inte för mig eftersom pengarna är lika mycket mina.
  • BossHoss
    nevermind skrev 2017-10-17 10:02:51 följande:
    Hon kan ju träffa någon annan..? Vad som helst kan hända.
    Japp det stämmer, så egentligen borde man inte gifta sig alls.
  • BossHoss
    Anonym (Lupp) skrev 2017-10-17 11:09:16 följande:

    Dessutom tycker signaturen att den som är hemma ska ha MER än den som jobbar. Vore intressant att få veta varför. 


    Skulle min fru på eget bevåg välja att gå hemma för att hon vill så hade jag inte sett någon annledning till varför jag skulle behöva betala något till henne alls.
  • BossHoss
    Anonym (Lupp) skrev 2017-10-17 12:40:11 följande:
    Det var inte jag som ifrågasatte eget val eller gemensams beslut. Du svarar fel signatur. 
    Tror hon menade att folk inte kommer hoppa på mig då de ser skillnad på egna beslut och gemensamma
  • BossHoss

    Med risk att kasta sten i glashus här.
    Men min fru som går hemma hinner med hur mycket som helst förutom att ta hand om barnet. Och nu när han går på dagis så har hon hemma första veckan själv och tyckte dagen gick långsamt och han titta på serier mm innan hon hämtade honom vid lunchtid. Frågade min mor som gick hemma halvtid och hon sa att hon hade det hur lugnt och skönt som helst när vi var i skolan. Plockade lite hemma och påtade i trädgården.


     


    Men här på FL så verkar det som alla har hybris om hur mycket det är att göra med barn och man hinner inget och mannen skall städa laga mat osv osv osv. Fan polaren är ensamstående mamma och hinner med allt och massor mer. KOllegorna som gått hemma som är killar har tagit hand om hemmet osv och tycker det är hur lugnt och skönt som helst (ja de har gjort allt som kvinnan gjorde när denne var hemma) Är det bara här på FL där alla anser att vara hemma är det jobbigaste som finns medans alla jag känner säger att det är skönt?


     


    Menar inte at hacka på någon men enbart här inne som folk verkar tycka att vara hemma med barnen är ett fulltidsjobb medans alla jag känner tycker att det är hur bra som helst. 

  • BossHoss
    Anonym (Lina) skrev 2017-10-19 08:12:33 följande:
    Han tjänar 130k i månaden. Hade jag, utan utbildning, jobbat hade min lön knappt märkts. Så vi bestämde gemensamt att jag skulle vara hemma. Det kanske inte var det mest mogna beslutet men jag var ung, han mkt äldre och hade redan gjort karriär och kommit upp i den höga lönen. Är man två som jobbar delar man på hushållsarbete.
    Så om min fru tjänar mycket mer än mig så skall jag altså inte jobba för min lön är mycket mindre än hennes så jag kan lika gärna leva på henne???

    Det var nog den sämsta ursäkten till att inte jobba som jag någonsin hört.
  • BossHoss
    Anonym (undrar) skrev 2017-10-18 22:21:15 följande:
    Jag är ensamstående till tre barn och jobbar heltid. Vi är hemma runt 18 på kvällen. Sedan fixar och donar jag med matlagning, läxläsning, lek, hygien, nattning, städning, tvätt, förberedelser etc tills jag stupar i säng runt 22-23. Uppskattar att jag lägger ner ca 4h om dagen (exklusive morgonbestyren) på oavlönat hemarbete och då hinner jag inte med allt jag skulle vilja hinna med. Uppskattningsvis skulle jag behöva 6h dagligen för att hinna med allt utan att behöva stressa ihjäl. Och jag skulle behöva 8h för att alltid ha det rent och organiserat hemma på tip top nivå samt i bilen, på tomten samt hinna med barnens träningar/fritidsaktiviteter. Så ja, jag uppskattar att ett välorganiserat och meningsfullt hemmaliv tar cirka 8h om dagen. Alltså en inte alltför obetydlig insats. Ungefär det samma som en hemmafru förväntas prestera. Inte lika ansträngande om man delar på det lika såklart men det betyder inte att det är obetydligt.

    Förstår mig inte på dem som tycker att hemarbete inte är någon tidsuppoffring (som du benämner det) alls. Skiter ni då att skjutsa era barn på fritidsaktiviteter? Äter ni bara hämtmat? Har ni städerska? Tvättar ni inte era barn? Eller har ni kanske bara ett barn? Som ni placerar framför en padda?
    Jag tycker ensamma föräldrar är så jävla starka och duktiga.
    Därför tycker jag det är så fel att dem som går hemma halvtid (tills sin partner kommer hem) säger att de har ett fulltidsjobb och inte hinner städa, duscha eller laga mat.

    Du skall ha så mycket cred för allt du gör.. {#emotions_dlg.flower}
  • BossHoss
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-19 08:50:17 följande:
    Ja , det kanske finns en anledning varför svenska fyraåringar rör sig mindre än tex amerikanska, speciellt lite rör de sig på helgererna. De sitter allihop framfö en padda?
    Jag tror det beror mer på slöhet och karriärsinriktning
    Föräldrar idag tycker att det är viktigare med en latte på stan än en skogspromenad med barnen. Ger de ungen en platta att titta på så kan de uppdatera FB tvitter mm.
    Föräldrar idag har en tendens att fokuser mer på jaget än barnen tycker jag generellt.
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?