• Johosefin

    Hur vet man om barnet vänder sig tillbaka till säte?

    Min barnmorska har varit sedan vi började kontrollera hur bebisen ligger, varit osäker. Fått gjort vaginala undersökningar för att avgöra att bebisen ligger med huvudet nedåt. I slutet på förra veckan (gravid i vecka 37+5) hade jag en stor hård ?boll? under brösten, så jag kontaktade min barnmorska och sa att antingen har jag ett huvud eller en rumpa under brösten och jag fick dagen efter göra ett ultraljud. Vilket visade att bebisen låg i säte, ganska rejält nerborrad också. På eftermiddagen hamnade vi på förlossningen och ett lyckat vändningsförsök hände. Nu till min fråga, nu är jag mycket nojig över att bebisen vänder sig tillbaka till säte då huvudet var ruckbart och långt upp. Hur vet man om bebisen vänder sig? Känner ingen större skillnad på rörelserna. Det rör sig mycket och stora rörelser som tidigare. Vaknar på nätterna av att det är hela havet stormar. Känner fortfarande något runt hårt under brösten, men försöker intala mig att det är en rumpa. Vill inte vara med om ett kejsarsnitt eller föda i säte. Har bf om 12 dagar. Läkaren sa att jag måste åka in så fort vattnet går, eller värkar startar för att kolla så bebisen fortf ligger med huvet nedåt. Enligt barnmorskan vände sig barnet dagen efter jag var på min kontroll förra veckan.

    Förlossningen sa att jag ska åka in om jag känner mig misstänksam att hon vänt sig, men då skulle jag ju behöva åka in varje dag. För jag har ju INGEN aning hur hon ligger. Vad gör jag? Vad skulle ni göra? Har ni varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Hur vet man om barnet vänder sig tillbaka till säte?
  • Snuttis2

    kan tyvärr inte ge något klokt svar på frågan om placering , hade det varit jag så hade jag nog åkt in för ett ultraljud så snart lite molvärk eller oregelbundna sammandragningar kommit för att snabbt få svar!

    Men spontant tänker jag att den rörelse du kände när de vände honom/henne är den du ska vara observant på. Kan tycka att du borde märka en så stor rörelse förändring så här sent i graviditeten.

  • Nix

    Jag gjorde en lyckad vändning för ett par veckor sedan (v 36+0). Fortfarande rörlig på kontrollen i torsdags.

    Tycker också det är svårt att känna skillnad på huvud och rumpa men har lärt mig att rumpan är spetsigare på något sätt... har misstänkt att den vänt sig tillbaka några nätter när det varit som du skriver, "hela havet stormar" men den har legat rätt på efterföljande kontroller så jag tror den kommer ligga kvar:) läkaren som vände sa att hon bara varit med om en gång tidigare att en bebis hon vänt har vänt sig tillbaka igen så oftast blir de nog kvar i rätt läge.

    Jag slipper helst också ks men inte så mkt att göra åt om förlossningen väl startat antar jag... får förlita mig på att den ligger rätt och blir jag minsta misstänksam att den vänt sig så ringer jag min bm:) hade bf igår så vi får se när den behagar komma:)

    Lycka till!

  • Johosefin

    Tack för att du skrev! Går du på kontroller efter vändningen? Jag ska bara på en kontroll nästa vecka hos bm, då är det nån dag före beräknad förlossning. Jag har blivit hänvisad till förlossningen om jag misstänker om hon vänder sig igen. Vilket jag gör hela tiden, av oro mest!

  • Nix
    Johosefin skrev 2017-10-16 20:52:35 följande:

    Tack för att du skrev! Går du på kontroller efter vändningen? Jag ska bara på en kontroll nästa vecka hos bm, då är det nån dag före beräknad förlossning. Jag har blivit hänvisad till förlossningen om jag misstänker om hon vänder sig igen. Vilket jag gör hela tiden, av oro mest!


    Nja det har varit de vanliga kontrollerna hos bm bara men hon har sagt att jag ska ringa henne direkt om jag misstänker att den vänt sig så får jag komma in på en snabb kontroll?
Svar på tråden Hur vet man om barnet vänder sig tillbaka till säte?