• cyberbabe

    Ogillar mitt barns farmor

    Behöver hjälp med hur jag ska bemöta mitt barns farmor. Hon är en tant som alltid har rätt och inte är rädd för att bråka rejält för det hon tror på. Hon har arbetat som lärare och ska alltid dra fram fakta som visar att hon har rätt när man försöker diskutera med henne.

    Dessutom vill hon gärna visa alla andra att hon har rätt, om vi till exempel varit oeniga om något.

    Senast var det hur vi sover med vårt barn. Jag och pappan sover själva i vår säng medans vårt barn sover i sin säng. När vårt barn började sova i sin egna säng märkte både jag och pappan snabbt att det var ett väldigt bra beslut då barnet sov igenom princip hela natten, eftersom både vi och vårt barn fick sova ostört.

    Då skulle farmorn minsann lägga upp forskning om hur otrygga barn blir om dem inte får sova i samma säng som sina föräldrar. De gånger vi varit tvungna att ha barnvakt har farmorn fått ha barnet eftersom det är den enda släkting vi har och vill inte lämna barnet till någon kompis då de flesta är unga och ej ansvariga nog att ta hand om ett barn. När farmorn har barnet så har dem såklart Samsovit fast vi sagt att vi inte vill att hon gör så. Man märker direkt att barnet varit trött och gnällig efter att ha varit hos sin farmor då barnet inte fått sova något bra.

    Farmorn har även köpt en bok om barnuppfostran till mig, vilket jag tar som en pik..

    HUR ska jag bemöta henne? Eftersom hon är mitt barns farmor, och vår enda släkting känns det som om vi inte kan bryta kontakten. Vi bor ute på landet och är typ grannar. Hon menar dock att vi får komma på besök så att hon får träffa sitt barnbarn, hon vill inte komma hem till oss. Hon klagar alltid på att vi ses för sällan.

  • Svar på tråden Ogillar mitt barns farmor
  • Stårschan

    Ju mindre ni berättar om hur det funkar hos er i vardagen, desto mindre har hon möjlighet att ha synpunkter på.

    Om hon vill samsova när hon är barnvakt så låt henne göra det. Det är ingen stor sak. (Om det nu inte är så att hon drar sådana timmerstockar att hon håller barnet vaket på nätterna.)

  • Anonym (mm)

    Bara ignorera henne. Ni gör som ni vill i ert eget hem. Försök undvik ha henne som barnvakt om det känns jobbigt. Lär upp någon till barnvakt, någon ni litar på så blir det en bra investering i flera år framöver. 

    Känner ni tex någon som har en ungdom som går eller har gått barn och  fritidsprogrammet på gymnasiet så kanske den skulle kunna funka som tillfällig barnvakt ibland? 

  • Anonym (M)

    Jag hörde ett råd om hur man ska bemöta sådana som vill lägga sig i allt och berätta hur de tycker man ska göra senast jag lyssnade på pampers barnvagnspromenader. Det var i stil med: 'Jaha du tycker så'. Sedan skulle man inte säga mer och inte ge sig in i en diskussion. Lyssna på henne, säg 'jaha du tycker så' och sedan gör ni exakt som ni vill själva. Är det så att ert barn inte sover över så ofta hos farmor så skulle jag inte bry mig om hur hon gör, ert barn kommer inte ta skada av lite dålig sömn någon natt då och då.

  • Anonym (Morsan)
    Anonym (mm) skrev 2017-10-16 14:58:00 följande:

    Bara ignorera henne. Ni gör som ni vill i ert eget hem. Försök undvik ha henne som barnvakt om det känns jobbigt. Lär upp någon till barnvakt, någon ni litar på så blir det en bra investering i flera år framöver. 

    Känner ni tex någon som har en ungdom som går eller har gått barn och  fritidsprogrammet på gymnasiet så kanske den skulle kunna funka som tillfällig barnvakt ibland? 


    Jag får känslan av att ts är väldigt ung, mer jämnårig med gymnasieelever än med deras föräldrar...
  • Anonym (gs)

    Det viktiga är att du och din man är överens. Det är ni som bestämmer hur över ert barn.
    Redögör inte för farmor hur ni gör med ert barn. Det är inget som hon har med att göra. Om hon talar om hur hon tycker saker ska vara: ja låt henne tycka det då. Du vet att du inte tänker göra så. Gå inte i diskussion med henne när hon sätter igång. Ha inte som ambition att få henne att ändra sig. Du behöver inte svara eller le och säg bara typ jaha eller något. Du får öva in några fraser "det ordnar sig/ vi får se/ kanske det " eller liknande. Ni har ingen redovisningsskyldighet för farmor. Blir det påfrestande går du iväg och byter blöja eller något annat.
    Försök lära känna någon tonårstjej som gillar att vara barnvakt. Sätta in en annons i lokaltidningen, kolla på nätet, kolla runt i bekantskapskretsen. Det är värt pengarna att slippa stå i ständig konflikt med släkten. Eftersom ni är beroende av farmor kommer hon fortsätta kunna härja med er.
    Överlåt ansvar på din man, han kan gå ensam och hälsa på farmor med barnet. Du behöver inte vara med alla gånger. Du ansvarar för kontakten med dina släktingar och mannen för sina.
    Du får på ett snällt sätt säga till din man hur detta tär på dig. Ni måste vara överens utåt och ha en enad front. Om detta blir en konflikt mellan dig och din man råder jag dig att kontakta familjerådgivning.

  • cyberbabe

    Ja vi är ju ganska unga, 20-års åldern både jag och pappan. Vi är ganska ?tidiga? med allt i vår vänskapskrets kan man väll säga. Både när det kommer till barn, husköp och utbildning/jobb. Våra vänner är liksom inte där än på långa vägar, och därför känner vi inte att vi vill be någon av våra vänner om hjälp när det gäller barnvakt. Den ända vi känner att vi har som kan hjälpa oss är just farmorn. Tack för alla tips iaf, ska absolut börja se oss omkring om det kanske finns någon vi kan anlita. Är det någon utav er som har erfarenhet kring det rent praktiskt?

  • Anonym (gs)

    Skulle ha undvikit farmor som barnvakt när det är förenat med så mycket konflikter. Ta med barnet dit ni ska eller turas om att vara hemma. Från ett års ålder finns kommunal barnomsorg.

  • cyberbabe
    Anonym (gs) skrev 2017-10-16 15:50:34 följande:

    Skulle ha undvikit farmor som barnvakt när det är förenat med så mycket konflikter. Ta med barnet dit ni ska eller turas om att vara hemma. Från ett års ålder finns kommunal barnomsorg.


    Ja hade det funkat så vore ju det verkligen det ultimata. Nu är det så att vi ändå är i behov utav barnvakt ibland.
Svar på tråden Ogillar mitt barns farmor