• RickyD

    Utebliven mens men ej gravid!?

    Hej!

    Jag och min flickvän har haft oskyddat sex ända sen vi träffades!

    I mitten på Juli 2017, så tog hon ur sin

    P-stav från armen, för att vi planerar att bli gravida!

    Vi har haft oskyddat sex sen dess och hon fick någon blödning någon dag eller några dagar efter att hon tog ut p-staven, men efter det så har hon inte haft någon mens alls överhuvudtaget!

    Vi har som jag skrev tidigare, haft oskyddat sex under hela tidsperioden!

    Vi har gjort totalt 4 graviditetstest som samtliga har visat negativt (inte gravid) hon har haft en viss smärta i nedre delen av magen men som sedan upphört!

    Hon har också känt av lite smärta nere vid korsryggen/svanskotan området, men som också upphört, och nu har hon varit illamående i några dagar!

    Någon som haft något liknande och som kan svara på vad det kan vara!?

    Har pratat med henne att vi prövar å testa igen om ca:2 veckor, visar det negativt samt att mensen fortfarande är uteblivet så får hon boka tid till BM...

    Är som sagt tacksam för svar:

  • Svar på tråden Utebliven mens men ej gravid!?
  • Bibbidi

    Mensen kan vara "knäpp" några månader efter man har slutat med hormoner. Oftast tar det några månader innan kroppen ställer om sig igen, därför man brukar säga att man ska "ta ut" sitt skydd några månader innan man planerar at förska bli gravid eftersom det kanske inte går i början pga av hormon-kaoset i kroppen innan det blir ordning och reda igen.

  • EpicNurse

    Absolut inget konstigt efter man slutat med preventivmedel! Upp till 6 månader utan mens är normalt. Sen ska man söka hjälp!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Isathe
    EpicNurse skrev 2017-10-17 08:59:33 följande:

    Absolut inget konstigt efter man slutat med preventivmedel! Upp till 6 månader utan mens är normalt. Sen ska man söka hjälp!


    Du verkar ju vara kunnig inom området... Så passar på att fråga Oskyldig

    Jag skulle haft mensen runt fredag/lördag och tog ett gravtest i söndags morse som var negativt.
    Min men har fortfarande inte kommit, har inte tagit några fler tester.

    Var in på koll för snart 3v sedan, då ca 1v efter troligtvis ägglossning. Fick då höra att allt såg bra ut, slemhinnan för tidpunken mm. Har en pco sedan tidigare, men sedan p-pillerstopp i februari har den kommit regelbundet tills nu.

    Har du några tips på vad jag kan göra? Avvakta på nästa mens eller söka hjälp direkt?
  • EpicNurse
    Isathe skrev 2017-10-17 11:00:04 följande:

    Du verkar ju vara kunnig inom området... Så passar på att fråga

    Jag skulle haft mensen runt fredag/lördag och tog ett gravtest i söndags morse som var negativt.

    Min men har fortfarande inte kommit, har inte tagit några fler tester.

    Var in på koll för snart 3v sedan, då ca 1v efter troligtvis ägglossning. Fick då höra att allt såg bra ut, slemhinnan för tidpunken mm. Har en pco sedan tidigare, men sedan p-pillerstopp i februari har den kommit regelbundet tills nu.

    Har du några tips på vad jag kan göra? Avvakta på nästa mens eller söka hjälp direkt?


    Man brukar ge rådet att avvakta och fortsätta testa. Det är vanligt att äl blir sen/uteblir, varför man får positivt gravtest sent/inte är gravid trots sen mens.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • kna1

    Det kan vara så att hennes mens cykel helt enkelt inte har sagt igång igen efter P-staven, ibland kan hormonerna ligga kvar i kroppen. Jag skulle kontakta en barnmorska om mensen inte kommit tillbaka alls. För att bli gravida ska ni ju helst pricka in hennes ägglossning och den beräknar man utifrån mensen. Jag hade bett barnmorska om råd helt enkelt.

    Lycka till!

Svar på tråden Utebliven mens men ej gravid!?