• javabean

    löneförhandla som sjuksköterska

    Jag tog examen i januari i år och jobbar som sjuksköterska på sluten psykiatrisk avdelning. Jag förhandlade ganska hårdnackat på min förra arbetsplats men fick inte mer än 26500/månad. Har precis bytt arbetsplats och fick samma lön.
    Känns som att jag pajat chanserna lite genom att inte komma upp i lön när jag väl bytte..
    Jag vill ju inte ha ett annat jobb på ett annat ställe och måste ju kunna stå fast vid löneanspråket jag ger. Nästa år är det förhandlingar och jag tänker se till att höja lönen en bra bit då medellönen där jag jobbar ligger på drygt 31.000. Då är det visserligen personer med längre erfarenhet men det borde väl vara rimligt att begära närmare 30.000 iaf!?? Jag tar hänsyn till ålder och erfarenhet och allt det där.. Känner mig i underläge som vet att jag inte tänker byta jobb, men det kan jag ju inte säga till arbetsgivaren för då är det ju liksom kört med att förhandla om lön!
    Någon annan som är/har varit i samma situation? Hur gjorde du?? HJÄLP!!

  • Svar på tråden löneförhandla som sjuksköterska
  • Snuttis2

    Förstår hur du resonerar då lönen är enklare att revidera vid byte av tjänst framför traditionell lönerevition! Men jag måste säga att jag tycker lönen är bra. Du är nyexaminerade och har begränsad erfarenhet o fick 26 000kr , tycker det verkar fullt rimligt.

    Att ge 30 000kr när kollegorna med erfarenhet har någon tusenlapp till är inte lämpligt.

    Jobbar själv för en större kommun inte som ssk utan vec men har lite koll på våra ssk löner och de flesta ett par tusen upp eller ner från 30 000kr men då kan de ha jobbat flertalet år.

  • Snuttis2

    Kan tillägga att jag har en bakgrund som arbetsterapeut och fick när jag startade 23 000kr som då var snittet för nyexade at!

  • Trippelmamma76

    Hur kommer dig sig att du ska löneförhandla nästa år? (Eller har du missförstått?) är det inte bara vanlig lönerevision. (Löneförhandla brukar man i regel bara göra vid nyanställning)

  • EpicNurse

    Nej det låter inte alls rimligt men tanke på din erfarenhet, tyvärr. Det hindrar dock inte att du försöker. Men om de erfarna kollegorna som har jobbat där i flera år har 31 så är det orimligt att du som ny ska höja din lön med flera tusen (revisionen ger normalt 300-1000kr beroende på hur duktig man är), och ligga 1000kr under de med störst kompetens på avdelningen.

    Undrar lite hur du räknar när du kommer fram till att det är en rimlig förhandling? Om man bortser från att alla sjuksköterskor alltid borde ha högre lön för att dom är värda mer.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Vas724

    Kör på! Vad andra tjänar spelar ingen roll, tog också examen i Januari, gick in på 28000 men ska försöka få upp den en bra bit nu snart.

  • cesso

    Det är svårt att höja lönen avsevärt vid lönerevisionen. Då brukar det bli några hundra upp. Även om du får extra bra, lite mer än 1000 kr, så får ju alla andra också löneökning.
    Enda möjligheten att verkligen höja lön är att byta arbetsgivare. Däremot kanske din lön är rimlig jämfört med kollegor?
    Fundera på vad som är viktigast? Arbetsplats/ arbetsgivare eller lön? Du kanske kan satsa på privata uthyrningsföretag?

  • javabean

    Jag jobbar dessutom natt nu. Min nuvarande arbetstid natt motsvarar heltid dag. Men ändå fick jag bara 22.800!!? Inte nog med att jag inte får samma lön utan MINDRE!????????

    Om det nu motsvarar heltid dagtid (vilket jag även fått bekräftat av chefen) så borde man väl få samma lön som då?

    Ob nattetid har man ju av en anledning och det hör ju inte till ens prestationsförmåga.

    31.000/månaden är ett snitt på min arbetsplats, dvs BÅDE

    ny-exade och sköterskor med många års erfarenhet. Om snittet på dessa är 31.000 så är väl inte 26.500 orimligt?

    Jag vet att det är ett känsligt ämne och att sköterskor med många års erfarenhet tycker det är för jä***gt att ny-exade ska få hög lön. Men varför kan man inte hjälpas åt att försöka få upp allas löner istället för att bromsa nya sköterskor.. erfarna sköterskor borde absolut ha mer cred.????

    Jag tycker inte det är illa att sikta högt. Man kanske ändå inte får mer än alla andra men chansen är iaf större än om man inte förhandlar alls

    Är inte ute efter någon uppvigling här, vill bara be om råd och hjälp..????

  • javabean

    Såg att alla mina smileys blivit till frågetecken av nån anledning, så är inte så rabiat som det låter..haha

  • Hoppsansa 76

    Det är inte så lätt att få upp lönen vid lönerevision. Det finns däremot möjligheter vid nyanställning, men då minskar tyvärr löneutrymmet för de ssk som varit anställda länge. Jag hade 29000:- i grundlön innan jag blev utbränd 2015. Jobbade på 1177. Var klar ssk 1983, vub 86-87.

Svar på tråden löneförhandla som sjuksköterska