• javabean

    löneförhandla som sjuksköterska

    Jag tog examen i januari i år och jobbar som sjuksköterska på sluten psykiatrisk avdelning. Jag förhandlade ganska hårdnackat på min förra arbetsplats men fick inte mer än 26500/månad. Har precis bytt arbetsplats och fick samma lön.
    Känns som att jag pajat chanserna lite genom att inte komma upp i lön när jag väl bytte..
    Jag vill ju inte ha ett annat jobb på ett annat ställe och måste ju kunna stå fast vid löneanspråket jag ger. Nästa år är det förhandlingar och jag tänker se till att höja lönen en bra bit då medellönen där jag jobbar ligger på drygt 31.000. Då är det visserligen personer med längre erfarenhet men det borde väl vara rimligt att begära närmare 30.000 iaf!?? Jag tar hänsyn till ålder och erfarenhet och allt det där.. Känner mig i underläge som vet att jag inte tänker byta jobb, men det kan jag ju inte säga till arbetsgivaren för då är det ju liksom kört med att förhandla om lön!
    Någon annan som är/har varit i samma situation? Hur gjorde du?? HJÄLP!!

  • Svar på tråden löneförhandla som sjuksköterska
  • Snuttis2

    Förstår hur du resonerar då lönen är enklare att revidera vid byte av tjänst framför traditionell lönerevition! Men jag måste säga att jag tycker lönen är bra. Du är nyexaminerade och har begränsad erfarenhet o fick 26 000kr , tycker det verkar fullt rimligt.

    Att ge 30 000kr när kollegorna med erfarenhet har någon tusenlapp till är inte lämpligt.

    Jobbar själv för en större kommun inte som ssk utan vec men har lite koll på våra ssk löner och de flesta ett par tusen upp eller ner från 30 000kr men då kan de ha jobbat flertalet år.

  • Snuttis2

    Kan tillägga att jag har en bakgrund som arbetsterapeut och fick när jag startade 23 000kr som då var snittet för nyexade at!

  • Trippelmamma76