• Victor137

    Vattenskada utan hemförsäkring.

    Hej! Tyvärr så har jag råkat ut för en vattenskada i min lägenhet då jag och min far skulle byta blandare i köken och ballofixen gick sönder.

    Det vart en stor vattenskada då vattnet tog sig ner till dem andra lägenheterna och hela vägen ner till källaren.

    Jag har en försäkring men efter som jag inte är skriven på denna adress så säger mitt försäkringsbolag att min försäkring inte gäller.

    Nu är jag jävligt orolig att jag kanske behöver stå hela kostnaden som enligt hyresvärden kan gå upp mot 1miljon kronor.

    Kan detta stämma? För jag har även hört att jag bara behöver betala hyresföretagets självrisk som skulle ligga på typ 40.000kr.

    Är otroligt orolig att jag möjligtvis kan bli skuldsatt för resten av mitt liv. Så jag skulle uppskatta ifall det var något i detta forum som har någon sorts koll eller erfarenheter att dela med sig av.

  • Svar på tråden Vattenskada utan hemförsäkring.
  • Anonym (Y)

    Har du ingen försäkring på adressen försäkringen är registrerad på har du stora problem.

  • Carambolan

    Hyresvärden lär ha försäkring, men en bidragande faktor då lär vara om du anses vara vållande till skadan eller om det kan ses som en olyckshändelse. Vanligtvis brukar man ju inte som hyresgäst själv byta blandare utan överlåta sådant till fastighetsskötaren.

  • Anonym (?)

    Jag förstår inte- vad är det du har försäkring på? 

    Det är väl lag på att man ska ha hemförsäkring? 

  • Victor137

    Finns ingen lag som säger det. Jag har försäkring men jag är skriven hos mina föräldrar fortfarande så då gäller inte (folksams) försäkring men i princip alla andra företag spelar det ingen roll vart du är skriven bara du står som huvudman på försäkringen

  • Carambolan

    Ja det borde inte handla om var du är skriven, utan om vilken adress försäkringen är tecknad för. Olika bostäder har ju olika försäkringspremie beroende på storlek, område, etc.

  • Långbenopluto
    Victor137 skrev 2017-10-18 11:35:31 följande:
    Finns ingen lag som säger det. Jag har försäkring men jag är skriven hos mina föräldrar fortfarande så då gäller inte (folksams) försäkring men i princip alla andra företag spelar det ingen roll vart du är skriven bara du står som huvudman på försäkringen
    Men den som är skriven där har väl en försäkring?
  • Anonym (?.)
    Victor137 skrev 2017-10-18 12:55:03 följande:

    Ja där jag är skriven finns det försäkring.


    Är det ingen som är skriven på lägenheten? För vilken adress är försäkringen tecknad? Det är klart man inte behöver vara skriven där för att den skall gälla. Man kan ju ha en försäkring på tex en sommarstuga. Frågan är ju om du har tecknat försäkring för just den adressen där skadan inträffat.
  • Thomas14

    Ger man sig på att leka rörmokare utan att veta vad man sysslar med,
    ja, då får man betala de kostnader som uppstår.

  • möjligt

    www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-hemforsakringar/vad-ersatts/vattenskada-i-hyresratt

    Kostnaden kommer först att täckas av hyresvärdens försäkring. Anser de sedan att du varit oaktsam så kan de sedan följa upp med ett krav mot dig.

    Något som kan vara värt att kolla upp för dig är hur din/dina föräldrars hemförsäkring ser ut. Eftersom du fortfarande är skriven på deras adress så är du fortfarande täckt av den och jag tror en del försäkringar täcker olyckor man råkar orsaka i någon annans hem. Tex om du välter en dyr vas hon din kompis.

    Har du riktig tur kan du vara täckt där, ring försäkringsbolaget.

Svar på tråden Vattenskada utan hemförsäkring.