• Asterinalilla

    Vad händer om jag dör?

    Hej!
    Jag är ensamstående mamma med ensam vårdnad för min 10 åriga.
    Nu undrar jag vad händer med min dotter om nåt skulle hända mig?

    Pappan är inte med i bilden bor inte i Sverige och har vi ingen kontakt med honom.
    Hur och vart vänder jag mig för att skriva avtal eller kontrakt där jag vill att min närmaste familj kommer att ta hand om min dotter?

    I tio år har det varit bara min dotter och jag och nu börjar jag oroa mig om vad som kommer att hända min dotter om nåt skulle hända mig.
    Uppskattar ert hjälp.
    Med vänlig hälsning
    Aster

  • Svar på tråden Vad händer om jag dör?
  • Aniiee

    du kan inte skriva avtal eller kontrakt. Det du kan skriva är önskningar.

    Det som händer sen är att socialtjänsten utreder vad som är bäst för din dotter.

    Att det skulle vara pappan, som din dotter aldrig (?) träffat och inte har kontakt med, i ett land som hon aldrig (?) varit i och inte har någon kopping till låter osannolikt. Hon har ju sitt liv här, sin vänner och sin/er familj.

    Se till att din dotter har en bra och nära kontakt med mormor/morfar/mostrar/morbröder/kusiner och andra i den vägen. ju tryggare hon är med dem desto troligare att hon skulle få bo hos dem, om det händer dig något.

    Min lillasyster fick bo hos mormor ett tag efter mamma dog, fast pappa till och med bodde i samma stad, av olika anledningar. Hon var 13 då.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2017-10-18 20:40:04 följande:

    du kan inte skriva avtal eller kontrakt. Det du kan skriva är önskningar.

    Det som händer sen är att socialtjänsten utreder vad som är bäst för din dotter.

    Att det skulle vara pappan, som din dotter aldrig (?) träffat och inte har kontakt med, i ett land som hon aldrig (?) varit i och inte har någon kopping till låter osannolikt. Hon har ju sitt liv här, sin vänner och sin/er familj.

    Se till att din dotter har en bra och nära kontakt med mormor/morfar/mostrar/morbröder/kusiner och andra i den vägen. ju tryggare hon är med dem desto troligare att hon skulle få bo hos dem, om det händer dig något.

    Min lillasyster fick bo hos mormor ett tag efter mamma dog, fast pappa till och med bodde i samma stad, av olika anledningar. Hon var 13 då.


    som mamma önskade, ska jag tillägga.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Asterinalilla

    Hej! Tusen tack för ditt svar!
    Ja jag försöker se till att hon umgås med kusiner och andra släktningar så mycket som möjligt! Läste artikeln på Aftonbladet tror jag det var om Josefin och hur hon levde och dog hos socialtjänstens vård efter hennes föräldrar dog och det skär i hjärtat!     

  • EmberEyes

    En fråga, som tangerar ämnet...

    Går det att låta en släkting, t. ex. mormor eller morbror till ett barn få vårdnad (gemensam) även om båda bio-föräldrarna är i livet? Specifikt i en situation lik TS, där pappan varken finns i bilden eller bor i landet? Nu pratar jag inte om adoption utan vårdnad.

    Eller hade det varit möjligt för släktingen att skaffa behörighet som familjehem och genom den vägen förbättra chanserna för att bli godkänd som hem till barnet?

  • Kjell2
    EmberEyes skrev 2017-10-20 10:23:37 följande:

    En fråga, som tangerar ämnet...

    Går det att låta en släkting, t. ex. mormor eller morbror till ett barn få vårdnad (gemensam) även om båda bio-föräldrarna är i livet? Specifikt i en situation lik TS, där pappan varken finns i bilden eller bor i landet? Nu pratar jag inte om adoption utan vårdnad.

    Eller hade det varit möjligt för släktingen att skaffa behörighet som familjehem och genom den vägen förbättra chanserna för att bli godkänd som hem till barnet?


    Nej på båda frågorna.

    Om en föräldrer dör, låt oss säga med EV, boende och nästan all tid, så görs en prövning utifrån hur situationen är just då.

    Kan ha hänt saker med den tilltänka släktingen och bara en sån sak som ålder på barnet spelar in. Om barnet är 17 år med skola, nätverk mm så är en lösning som innebär flytt sällan bra. Är däremot barnet i två årsåldern kan en lång flytt till en känd och bra släkning vara bästa lösningen.


Svar på tråden Vad händer om jag dör?