• Anonym (Ville)

    Metoo som kille?

    Hej. Tänker att jag skriver av mig här eftersom jag inte vågar skriva detta på Facebook eller någon annan platform.

    Den här debatten nu som har startat med metoo där tjejer berättar om sina erfarenheter av sexuella trakasserier och övergrepp har gjort att mina egna upplevelser av detta har kommit upp till ytan och jag tänker mycket på det nu. Men jag vågar inte skriva #metoo då jag som kille inte får ta plats i diskussionen.

    Första gången jag blev utsatt för ett sexuellt övergrepp så var jag bara 10 av en äldre kvinna som passade mig när föräldrarna var iväg. Jag förstod inte vad som hände mer än att det var en lek som kändes fel.

    Andra gången var jag 13 och en kompis storasyster gav mig sprit och sedan fick mig att göra saker med henne. Jag ville inte alls men vågade inte säga något.

    När jag berättade detta för andra så sa de att jag skulle vara glad.

    När jag var 18 så blev jag lite för full på en fest och en tjejkompis som jag inte alls var attraherad av hjälpe mig i sängs. Jag däckade och när jag vaknar så rider hon mig. Jag försöker att säga nej och putta bort henne.

    När jag berättade denna händelse så fick jag höra att jag visst ville eftersom jag uppenbarligen hade haft stånd.

    Jag har blivit tafsad på otaliga gånger på krogen. Jag har blivit kyss utan att vela det av okända kvinnor.

    Här har jag blivit tillsagd att ta det som en komplimang.

    Tack för att jag får skriva av mig.

  • Svar på tråden Metoo som kille?
  • Legionären

    Det är väldigt modigt av dig att dela med dig! Det är inte alla som vågar göra det ska du veta. Jag hoppas att du polisanmäler om det någonsin händer igen!

    Ingen, varken kvinna eller man (eller vad man nu vill definiera sig själv som), ska acceptera sexuella trakasserier!

  • Anonym (för alla?)

    Men är inte den plattformen till för alla? Om inte är det väldigt orättvist! Just när killar blir utsatta, pratas det inte så mycket, så det är dax!

  • Anonym (Ex)

    TS du är inte ensam.

    Mitt ex blev sextrakasserad av en kollega på en arbetsplats och fick inget gehör alls från ledningen. Bara skratt och kommentarer om att han skulle vara glad över uppmärksamheten. Hon hängde bl a sina använda underkläder på hans kontorsstol...

    En kollega till mig berättade att han blev tafsad på under varje personalfest (företag med övervägande kvinnor). Han vågade inte anmäla.

    Det är lika illa när kvinnor beter sig dåligt som bör män gör det!

  • Anonym (skillnader)
    Anonym (Ex) skrev 2017-10-19 14:25:13 följande:

    TS du är inte ensam.

    Mitt ex blev sextrakasserad av en kollega på en arbetsplats och fick inget gehör alls från ledningen. Bara skratt och kommentarer om att han skulle vara glad över uppmärksamheten. Hon hängde bl a sina använda underkläder på hans kontorsstol...

    En kollega till mig berättade att han blev tafsad på under varje personalfest (företag med övervägande kvinnor). Han vågade inte anmäla.

    Det är lika illa när kvinnor beter sig dåligt som bör män gör det!


    Finns en väsentlig skillnad. Den fysiska styrkan hos män!
  • Anonym (idioter.)

    Vilken idiotisk omgivning du har. Ingen, oavsett om hen är en man eller kvinna, ska ta våldtäkt eller sexuella övergrepp som något att vara glad över eller få höra att man visst var med på det för att ens kropp reagerar. 

    Dom har HELT fel och jag hoppas du förstår hur allvarligt det är. Du har blivit våldtagen och det är lika allvarligt som om det hade hänt en tjej. Du hade inte gjort något fel, tjejerna hade ingen rätt att göra så mot dig och att din kropp reagerar på stimuli är helt naturligt och betyder inte att du ville eller att våldtäkten var mindre allvarlig. 

    Metoo kan användas av killar också, jag har sett ett flertal killar prata ut. 

  • Anonym (Ville)

    Tack! Blir lite tårögd av att ni svarat.

  • Anonym (??)
    Anonym (skillnader) skrev 2017-10-19 14:30:49 följande:
    Finns en väsentlig skillnad. Den fysiska styrkan hos män!
    Hur kan det utgöra en skillnad? I det som Anonym X skriver, i Vad ligger skillnad att mannen är starkare? Hur vet du det dessutom? Han kan va liten och tanig.

    Sexuella anspelningar och trakasserier har väl inget med styrka att göra, våldtäkter kanske. Men män blir oftare våldtagna än kvinnor av andra män.
  • Anonym (skillnader)

    Kan inte hjälpa att jag har svårt att ta dessa historier av män på allvar just nu eftersom det känns som om de bara åter igen vill sno fokus från kvinnornas kampanj. Men om du utsatts för detta är det ju allvarliga kränkningar och jag ser inte att kvinnor skulle ifråntas skyldigheter.  Samtyckeslag ska gälla även dem. Kvinnor kan vara respektlösa och även göra övergrepp på barn även om det tydligen bara är ca 3% av alla sexuella brott som begås och har dokumenterats. Gråzoner finns klart alltid men problemet är mäns våld mot kvinnor generellt eftersom det är en sån samhällsfara och kostar så oerhört för både samhälle och individer.

  • Anonym (idioter.)
    Anonym (skillnader) skrev 2017-10-19 14:30:49 följande:
    Finns en väsentlig skillnad. Den fysiska styrkan hos män!
    Menar du att det är offrets fysiska styrka som avgöra hur allvarligt ett sexuellt brott är? Allvarligt?
  • Anonym (Ville)
    Anonym (skillnader) skrev 2017-10-19 14:36:20 följande:

    Kan inte hjälpa att jag har svårt att ta dessa historier av män på allvar just nu eftersom det känns som om de bara åter igen vill sno fokus från kvinnornas kampanj. Men om du utsatts för detta är det ju allvarliga kränkningar och jag ser inte att kvinnor skulle ifråntas skyldigheter.  Samtyckeslag ska gälla även dem. Kvinnor kan vara respektlösa och även göra övergrepp på barn även om det tydligen bara är ca 3% av alla sexuella brott som begås och har dokumenterats. Gråzoner finns klart alltid men problemet är mäns våld mot kvinnor generellt eftersom det är en sån samhällsfara och kostar så oerhört för både samhälle och individer.


    Just därför jag inte vill skriva det på Facebook. Jag vill inte vara den som snor fokus från det problemet som det här är.

    Men den här debatten har dragit upp allt detta till ytan för mig nu och har mått rätt dåligt och ville skriva av mig någonstans.
Svar på tråden Metoo som kille?