• Ericsson93

    Kort lutealfas , hjälp!

    Hej där ute!

    Jag känner riktig ledsen varje gång mensen kommer och man har försökt pricka in ägglossning. Jag kör med naturalcycles sedan jag slutade med p-piller i början av augusti. Dock får jag mens mellan 5-8 dagar efter ägglossning. Så har en väldigt kort lutealfas. Någon som haft samma besvär och vet hur man ska göra för att få längre lutealfas?

    Så tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Kort lutealfas , hjälp!
  • MissKelli
    Ericsson93 skrev 2017-10-21 07:49:46 följande:

    Hej där ute!

    Jag känner riktig ledsen varje gång mensen kommer och man har försökt pricka in ägglossning. Jag kör med naturalcycles sedan jag slutade med p-piller i början av augusti. Dock får jag mens mellan 5-8 dagar efter ägglossning. Så har en väldigt kort lutealfas. Någon som haft samma besvär och vet hur man ska göra för att få längre lutealfas?

    Så tacksam för hjälp!


    Efter att man slutar med hormonella preventivmedel är det vanligt att man har en kortare lutealfas i några cykler. Även att flytningarnas mönster tar ett tag innan de beter sig som de ska. 


    Jag slutade med p-piller sista augusti och verkar ha haft tur att lutealfasen nu iallafall är 12 dagar, men flytningarna har inte återgått som de ska ännu. 


    Har läst att en del smörjer med progesteronkräm för att förlänga lutealfasen och att det funkat. Har inte testat det själv dock. Börjar inte verkstaden riktigt ännu, utan slutade lite i förväg så att cykeln förhoppningvis återgått till det normala när vi ska försöka. 


    Hur som helst lär lutealfasen bli längre efter några cykler. Men annars kanske du kan testa progesteronkräm? :) Önskar dig lycka till! :)

  • MissKelli

    Finns massa info om hur kroppen beter sig efter p-piller i boken Taking charge of your fertility, om du vill läsa mer :)

Svar på tråden Kort lutealfas , hjälp!