• Anonym (Hemskt)

    Vab fusk

    Jag är mycket medveten om att jag gjort fruktansvärt fel. Ekonomin var i botten och efter att jag vabat en dag med barnet så började jag ta ut vab utan att hen va sjuk. Barnet gick alltså på dagis och jag jobbade. Det handlar om ca 20 dagar det här året. Igår hörde min chef av sig och sa att försäkringskassan kontaktat dom. Jag anmälde vab i 3 dagar för ca 2 veckor sen utan att barnet var sjukt. Jag sa till min chef att jag råkat klicka i fel och han tyckte jag skulle ringa upp och säga det. Eftersom FK bara nämnde dom här tre senaste dagarna är det allt dom vill kolla? Eller kommer dom gå tillbaka den senaste tiden också och titta? Vad för typ av straff kan jag få?

    Fy skäms på mig, jag vet!

  • Svar på tråden Vab fusk
  • Carambolan

    Fastnar du i stickprovskontroll gör de fördjupad kontroll på dig. Blir du polisanmäld och dömd gissar jag att du får villkorlig dom och dagsböter. För hårdare straff krävs antagligen större summor och mer systematiskt fusk.

  • Anonym (Mamma till 2)

    Du vet inte om att FK kan göra stickprov hos förskolan va? Då fyller de i om barnet varit hemma eller inte, på de dagar du har anmält vab! Så det lär komma fram isf att du har fuskat

  • Anonym (Og)

    Det kommer gissningsvis snart ett kallelse till förhör hos polisen för bedrägeri mot försäkringskassan. Ganska många dagar det gäller och uppenbar uppsåt. Inte bra. Men bara att stå för det du gjort.

  • Anonym (Aj)

    Det är ju bedrägeri som kan leda till fängelse. Du har gjort bort dig TS hoppas du lär dig en läxa

  • Anonym (Pp)

    Har de upptäckt ett fel leder det automatiskt till utökad granskning så jag hade absolut inte vågat chansa på att inte allt kommer fram.

    Jag hade erkänt allt.

  • Anonym (Og)

    Vad straffet blir är omöjligt att säga, men maximumstraffet för bedrägeri är fängelse i två år. För att det ska räknas som grovt bedrägeri (fängelse i max sex år) ska det röra sig om en summa på över 200 000 och så är de ju inte i det här fallet.

    Mest troligt får du rätt dryga böter.

  • Anonym (Korten på bordet)

    Bara lägga korten på bordet. De misstänker bedrägeri direkt när din chef anger att du jobbat och kommer gå igenom minst 1 år tillbaka för att se om du har gjort det systematiskt. De kommer knappast gå på att du " klickat" fel. Nu kollar de om du har för vana att " klicka fel" . Och därefter gör de en polisanmälan. Att ringa dem och tro att de nöjer sig med ditt " felklickande" är bara naivt.

Svar på tråden Vab fusk