• Anonym (Orolig)

    Långt inlägg! Biopsi. cancer? Panik

    Hejsan!

    Här är min bakgrund:

    I februari så var jag på vårdcentralen pga knöl i halsen som jag haft länge. Jag blev ganska fort skickad till sjukhuset på ultraljud. Han som utförde ul pratade väldigt dålig svenska, och det fanns ingen annan personal med, men det jag förstod var att jag skulle få remiss till onkologmottagningen. Jag tackade så mycket och lämnade stället. Sedan googlade jag vad det var. Cancer mottagning!

    Min värld rasade direkt!!

    Jag pratade dagen efter med läkaren på vc, han visste inte riktigt vad han skulle göra med svaret från ul, men sa att jag kunde lugna ner mig och tänka på annat. Han trodde jag skulle få tid någonstans inom 2 veckor-1 månad.

    Han kontaktade iaf onkologmottagningen (tror jag), och de ville ha ett mer utförligt ul och biopsi innan jag skickas vidare.

    Vc skickade remiss för ul i Borås, sedan hände ingenting. Jag väntade 1 månad, kontaktade sedan Borås. Läkarens hade skrivit undersökning inom 3-6 månader i remissen. Givetvis hade läkaren bara varit tillfällig och slutat när jag fick veta detta.

    Iaf, ringde flertalet gånger till de som gör ul när 3 månader gått, men fick alltid samma svar-det är kö men jag är uppsatt på listan.

    När 6 månader gått, hade de fortfarande lång kö, och jag skulle inte få komma närmsta tiden framöver!

    I detta läget är jag bara irriterad, inte ens ledsen längre. De skiter ju i mig, då kan det ju inte vara så allvarligt? Har inte ens varit på vc sedan i februari, och gjort någon form av kontroll. Jag vet inte vad de kan göra iof, men typ ta ett blodtryck eller vad som helst för att visa lite intresse ..

    Tjatar efter dessa 6 månaderna till mig att vc ska skicka remissen till ett annat sjukhus, vilket de motvilligt gör.

    De skickar nu remiss till NÄL, så jag står på kö i 2 sjukhus.

    De fick remissen i september, sedan dess har jag fått lämna blodprover, fått en läkare hos kirurgen (jag har inte träffat någon, men har ett namn iaf) och om 1,5 vecka ska jag på ul med biopsi.

    Nu har jag panik!! Sedan remissen dit så har det gått så fort! Tankarna om att det är något allvarligt är tillbaka :(

    Jag har bara fått kallelse med tid, plats, att jag ska anmäla mig i receptionen. Det står ingenting om vad som händer, hur det går till??

    Någon som vet hur en biopsi går till? Gör det sjukt ont? Borde jag ha med mig någon?

    Hur lång tid kan det ta sedan med provsvar? Veckor eller månader?

  • Svar på tråden Långt inlägg! Biopsi. cancer? Panik
  • Anonym (Vet lite)

    Det brukar alltid ingå med biopsi från knölar på halsen och i de flesta fall är det inte cancer. Du kommer troligen få lokalbedövning så tar de prov med en tunn nål. Det skickas på analys och beroende på svaret kommer du kanske behöva träffa en endokrinkirurg - de som opererar sköldkörteln. Antingen rekommenderar man operation eller så behövs det inte. Någon onkolog blir det inte tal om förrän i så fall efter operation och analys av knölen. Enbart om det rör sig om cancer såklart.

    Du verkar ha fått en hel del felaktig information och handläggning. Det skall gå fort med ultraljud så läkaren gjorde fel som skrev flera månader på remissen. Att det nu går fort betyder inte att knölen är farlig utan att det går till på rätt sätt.

Svar på tråden Långt inlägg! Biopsi. cancer? Panik