• Anonym (OOO)

    När tycker du att någon är rik?

    Förutom det uppenbara när någon har hundratals miljoner så undrar jag när du tycker att någon är rik. Vid vilken summa i tillgångar skulle du börja tycka att någon har rejält mycket pengar? Jag pratar inte om månadslön eftersom att även en bra sådan kan spenderas på en sekund och personen kanske inte har ett smack trots bra lön utan nu pratar jag om kapital. Dvs om personen skulle sälja sina tillgångar som hus t ex och sätta in det med summan hon/han har på bankkontot så skulle det bli x antal kronor. Vad är den summan när du anser att hon/han är rik?

  • Svar på tråden När tycker du att någon är rik?
  • Anonym (VonAnka)

    När den andre personen har mer än mig, så är den rik.

  • Anonym (OOO)
    Anonym (VonAnka) skrev 2017-10-22 15:43:54 följande:
    När den andre personen har mer än mig, så är den rik.
    Fast nu var jag ju ute efter en faktisk summa och inte något abstrakt.
  • Anonym (VonAnka)

    Jag tycker en trillion guldmynt är respektabel start till att vara rik.

  • Anonym (Olika)

    Jag skulle nog sägs att man är rik när man är lånefri, och kan köpa och göra det man vill när man vill utan att behöva tänka på det.

    Visst kan man säga en specifik summa om man känner för det, men jag kan inte tycka man är rik om man har ett par miljoner på kontot samtidigt som man är arbetslös, har höga utgifter och är belånad liksom.

  • Aktieviking

    Jag skulle säga att en person är rik när han eller hon kan ägna sig åt att göra det han/hon vill helt oberoende av ekonomisk ersättning. Jag tycker alltså att en person är fri när man har passiva inkomster som t.ex. utdelningar från aktier som minst täcker alla utgifter månad till månad.

    En familj som lever på 20 000kr per månad skulle jag tycka är rik med ett kapital på ca

    6 000 000kr. Men varierar alltså med utgifterna.


    Besök gärna min blogg: www.aktieviking.se
  • Anonym (HansMårten)

    Bra ställt tycker jag man har när man bor bra osv och kan leva utan att vända på slantarna. Kan spara varje månad och göra ett par resor om året.

    En rik person anser jag en vara som har allt och samtidigt inte behöver jobba mer i sitt liv men ändå kan resa obehindrat mm.

    Svårt att säga i pengar, men typ i alla fall 10 miljoner i "kontanter".

  • Anonym (Aska)

    Jag reflekterar ärligt talat inte över andra människors ekonomiska situation och jag imponeras inte av pengar.
    Jag har själv vuxit upp under bra ekonomiska förutsättningar och har en bra och stabil ekonomi själv. Men pengar som sådana är inte speciellt imponerande utan jag föredrar att se bakom den fasaden och verkligen försöka se människan. Rik, fattig spelar tamefan ingen roll. Det är hur du behandlar din omgivning som är det viktiga.

  • Anonym (Bengt)

    10 milj kr. Räknar du med "4%-regeln" så kan du få ut över 30' per månad. Ekonomiskt oberoende. Rik.

    (4%-regeln är att man även med ganska säkra placeringar kan få ut 4% förräntning i snitt över tid)

  • Anonym (sork)

    När man har så mycket pengar att man kan sluta jobba och köpa vad man vill utan att titta på prislappen tills man dör.

Svar på tråden När tycker du att någon är rik?