• fridilunden

    Oregelbunden ägglossning och endometrios.

    Hej! Är en tjej på 19 år och har otroligt mycket problem fysiskt och har under senaste tiden fått lite mer klarhet i vissa saker och ting. Händer även ibland när man googlar och har sig att man snubblar in här på familjeliv, så jag valde att göra en användare i hopp om att kunna få lite svar från er som kanske hängt med ett tag och varit i min sits.

    Jag fick mens väldigt tidigt, redan vid 9 års ålder. Hade vad jag kan minnas till en början iallafall bara "vanliga" menstruationer. Men med åren så har det blivit otroligt mycket värre. Blöder nu en vecka i streck, blöder enorma mängder och har så otroligt ont hela veckan och även en vecka innan mensen drar igång. Har sökt hjälp flera gånger men dom har inte riktigt tagit mig på allvar, dom har kommit med klassiska tips som en Alvedon eller två och även skrivit ut blodminskande tabletter och proppat i mig ett och annat preventivmedel. Mitt liv förstörs ju en del utav det här då jag har väldigt ont och blöder så mycket. För någor år sedan kom dom med teorin att det skulle vara endometrios men jag har aldrig riktigt fått kolla upp det vilket jag tycker känns märkligt. HUR SOM HELST. Jag har tidigare också haft ägglossning, det har märkts då jag haft speciella känningar i livmodern och det har varit tjocka och sega flytningar någon dag ca 2 veckor innan mens. Sen har jag inte haft så på säkert två-tre år nu vilket jag iofs inte reflekterat över speciellt mycket föräns nu. Jag är nu tillsammans med min kille sen ett år tillbaka, vi är förlovade och bor tillsammans. Vi båda har en enorm kärlek för barn och vi båda har velat ha barn i flera år. Jag är dock hans första tjej och jag har varit i en hem del destruktiva förhållanden men nu så känns inget annat rätt än att vara med honom. Inget har någonsin känts så rätt och han känner samma så vi bestämde oss för att iallafall mjukstarta ett försök till en liten. Jag slutade med minipiller i somras (juni 2017) och mensen kom igång rätt snabbt efter det. Efter två månader började jag göra äl-tester när jag beräknade att jag skulle ha äl, men inget utslag på stickan. Tog tester varje dag i två månadaders tid utan minsta resultat. Vi har ju bara försökt någon månad men känns ändå som att det hållt på i evigheter när man aldrig kommer framåt. Ringde kvinnokliniken och skulle få en tid för att kolla hur det ser ut med äl och övriga besvär downstairs.

    Men häromdagen fick jag en konstig känsla, som "mensvärk" och att det var lite blött i trosorna. Tänkte att det var mensen, sen slog det mig att den tog ju slut för bara 1,5 vecka sedan. Tog ett äl-test och det blev två streck. Har somsagt aldrig fått två streck tidigare, men nu var det två stycken. Dock var det ena inte lika starkt som det andra. Tog det testet i onsdags och tog ett nytt idag men bara ett streck syntes. Jag behöver nu hjälp, är det ett positivt utslag på äl-testet?

    Förlåt för ett otroligt långt och säkert osammanhängande inlägg här men vet verkligen inte vart jag ska vända mig längre!

    Lägger in bild på testet som enligt mig var "positivt" och det "negativa" från idag.

Svar på tråden Oregelbunden ägglossning och endometrios.