Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Raserat förtroende för #metoo

    Jaha, då har några stolpskott med egen politisk agenda lyckats sabotera förtroendet för vad #metoo står för, bra jobbat! Skrikandes

    Man får tycka vad man vill om Sverigedemokraterna, men att göra #metoo-budskapet till en partipolitisk fråga är riktigt lågt. De inblandade talar mycket om lika värde och inkluderande, men visar här tydligt hur stora hycklare de är.

    Oerhört trist och onödigt, då jag tycker budskapet i #metoo är större och mer betydelsefullt än att sänkas till den nivån.

    Jag hoppas inblandade arrangörer får skämmas ordentligt och inte får förnyat förtroende att ha något med #metoo att göra.


    Ville berätta om övergrepp ? nekas

    Hon ville tala om egna erfarheter av våldtäkt men nekades. Anledningen: Hon är medlem i Sverigedemokraterna. Arrangörerna av #metoo-manifestationen i Uppsala hänvisar att medlemskapet strider mot deras värdegrund.


    www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ville-beratta-om-overgrepp-nekas
  • Svar på tråden Raserat förtroende för #metoo
  • Tom Araya
    Kanttant skrev 2017-10-22 21:03:07 följande:

    Håller inte med om beslutet de arrangörerna tog, men blir något fel att säga att #metoo är förstört för det. #Metoo är en global hashtagkampanj, startad för egentligen 10 år sedan och har fått rejält uppsving den senaste veckan eller så. Denna händelse gäller en av alla manifestationer som hållts i samband med detta. Men #metoo är ingen slags officiell kampanj som hålls av en viss organisation, utan detta var en/några privatpersoners egna event i samband med det som uppmärksammats under #metoo. Tycker man att #metoo förstörts av en/några privatpersoners agerande så har man missat hela poängen och användingen av hashtagen.


    Jag håller inte med dig. #metoo ses nog av många som en slags rörelse, människor som samlas runt en gemensam sak och på ett nationellt plan skadas detta av en sådan händelse jag refererar till, oavsett vad #metoo är och att detta var en enskild manifestation, det räcker med att de skedde med märket #metoo.
    Jag kommer att tänka varje gång nu när jag ser eller hör #metoo, om inblandade personer står för samma värderingar som de i detta fall.
  • Tom Araya
    Digestive skrev 2017-10-24 22:45:46 följande:

    Du ser alltså hur politiska intressen kidnappar en folkrörelse och tycker att det är beklagligt - men ställer ändå upp på kidnappningen och därtill cementerar kontentan utav den?


    "Ställer upp på kidnappningen" för att jag uppmärksammar på händelsen?
    Vad är det för mentalitet? Om man inget säger så har det inte hänt...eller? Är det verkligen något som är kampanjrörelsen #metoo till gagn? Är det inte tvärt om!?
    Digestive skrev 2017-10-24 22:45:46 följande:

    Rätt reaktion tordes vara att be Gudrun Schyman och kompani (eller för all del allt politiskt intresse) att dra åt helvete och på så vis purifiera kampanjen till sitt ursprung.


    Du menar förstås Sara Fälting och kompani (var du fick in Schyman i det här?)!?

    Rätt reaktion vore väl att alla som som någonsin kommer att ha något med kampanjrörelsen att göra eller stödjer den, ber Sara Fälting och kompani att dra åt helvete. För att det ska kunna ske krävs att det uppmärksammas.
    Digestive skrev 2017-10-24 22:45:46 följande:

    Anser man att någonting ting är problematiskt så mjölkar man inte fram mer av problemet med egen hand, dricker ur glaset och känner sig nöjd.

    Jag kan inte ta dig på allvar.


    Du förespråkar det tysta godkännandet och jag ska ta dig på allvar...


  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2017-10-24 12:42:26 följande:

    Varför raseras inte förtroendet för Sverigedemokraterna bland deras anhängare av upprepade skandaler?


    Många är nog förblindade av sitt stöd och engagemang att de nog gärna förminskar skandaler eller i vissa fall kanske inte ens anser det är en skandal. Detta förekommer garanterat i alla partier, även om det nog är av lite grövre art i fallet sd.

    Har du förresten någon mätning som bekräftar att sd står helt oberörda av skandaler, till skillnad mot andra partier?
  • Tom Araya
    Kanttant skrev 2017-10-24 08:25:03 följande:
    Men det ligger ju på dem personerna, inklusive dig alltså. Faktum är att det inte är en officiell kampanj som är organiserad, vägrar du ta till dig det för att "det känns så" så är det ju du som har problem med att särskilja saker åt. "Det räcker med att skedde med märket "metoo" är ju bara fånigt och småaktigt. Med din logik kan ju då vad som helst raseras för att någon använder sig av ett begrepp på ett sätt du inte gillar, fastän deras användande inte påverkar alla andras användande av begreppet eller det vedertagna användandet
    Går det att göra det mer officiellt som ett evenemang i #metoo-kampanjen?

    www.facebook.com/events/172230573333054/{"source"%3A3%2C"source_newsfeed_story_type"%3A"regular"%2C"action_history"%3A"[{\"surface\"%3A\"newsfeed\"%2C\"mechanism\"%3A\"feed_st

    www.dofaq.com/se/metoo-manifestation

    www.unt.se/nyheter/uppsala/metoo-manifestation-ordnas-i-uppsala-4793787.aspx

    www.unt.se/nyheter/uppsala/metoo-manifestation-ordnas-i-uppsala-4793787.aspx
  • Tom Araya
    Kanttant skrev 2017-10-22 21:03:07 följande:

    Håller inte med om beslutet de arrangörerna tog, men blir något fel att säga att #metoo är förstört för det. #Metoo är en global hashtagkampanj, startad för egentligen 10 år sedan och har fått rejält uppsving den senaste veckan eller så. Denna händelse gäller en av alla manifestationer som hållts i samband med detta. Men #metoo är ingen slags officiell kampanj som hålls av en viss organisation, utan detta var en/några privatpersoners egna event i samband med det som uppmärksammats under #metoo. Tycker man att #metoo förstörts av en/några privatpersoners agerande så har man missat hela poängen och användingen av hashtagen.


    Jag hoppas du har rätt, men man ska inte förneka allvaret och risken för att det här kan skada kampanjen.
  • Tom Araya
    Kanttant skrev 2017-10-22 22:38:24 följande:
    Bara om vi låter det hamna i skymundan. Majoriteten av alla reaktioner jag har sett, oberoende av ens egen politiska ställning, till detta har vart negativa till dessa arrangörers beslut. Det är bra. Fördöm det och lyft istället att detta är ett problem som är gränsöverskridande i alla kategorier - oavsett politisk ställning, partitillhörighet, ursprung, ålder osv. För det var ju just det som var poängen med det hela, att visa hur vanligt förekommande det faktiskt är. Oavsett vem man är. 
    Tyvärr verkar Sara få så stort stöd att hon inte ändrat sig i frågan, fast hon ett tag var på väg.

    www.facebook.com/sara.falting/posts/10155711630167368
  • Tom Araya
    Digestive skrev 2017-10-25 01:53:02 följande:
    Vad är det som har hänt bortom Sara Fältings egna lilla sfär i världen?

    Sara Fälting har lika mycket koppling till kampanjen som du och jag har, hon råkar bara synas mer.
    Läs inlägg #19.
    Digestive skrev 2017-10-25 01:53:02 följande:
    Ingenstans har jag nämnt någonting om tystnad. Varför jag nämnde Gudrun Schyman var för att hon närvarade vid #Metoo-mötet.
    Nej, vad säger du, kallade du det #metoo-möte? Jag som trodde det var ett Sara Fälting-möte... DrömmerFlört
    Digestive skrev 2017-10-25 01:53:02 följande:
    Låt inte dessa clowner förverka någonting bra.
    Läs inlägg #21.


  • Tom Araya
    Digestive skrev 2017-10-26 10:59:36 följande:
    Ja, att kalla det för ett Sara Fäling-möte är givetvis mer korrekt.

    Angående inlägg #21 så är Sara Fälting ointressant i ämnet #Metoo. Hon VILL vara aktuell i det sammanhanget, hon VILL bli förknippad med kampanjen och hon VILL vara en del av diskussionen - men det är ingenting som jag tänker bjuda henne på.
    Vad hjälper det om tillräckligt många andra bjuder henne på det?
  • Tom Araya
    Digestive skrev 2017-10-27 12:09:49 följande:
    Släpper du allt som inte har en självklar vinst i sikte? Det gör iallafall inte jag. Tror dessutom att det är relativt enkelt att just avlägsna Sara Fältings klor från den här kampanjen.
    Men det krävs att #metoo-engagerade vill avlägsna Sara. Hittills har jag sett alldeles för mycket av stöd för henne och hennes beslut och för lite av krafrtfulla avståndstaganden. Jag kan ha fel i detta
  • Tom Araya
    wbla bla skrev 2017-10-28 18:18:01 följande:
    Om du låter som du säger ett par stolpskott förstöra för något bra så är det tyvärr DU som sällar dig till stolpskottens skara och går dessa stolpskotts ärrenden

    Vi andra bortser från stolpskotten och fokuserar på det viktiga budskapet i #metoooch hör vad de utsatta kvinnorna berätta om.
    Nej, det gör ni inte så länge ni tyst accepterar "stolskottens" engagemang under #metoo-kampanjen istället för att säga ifrån och se till att dessa inte får med kampanjen att göra igen. #metoo-kvinnor borde veta väl vad tyst acceptans innebär.
  • Tom Araya
    wbla bla skrev 2017-10-28 19:22:10 följande:
    Du missar helt poängen dvs

    Om man låter vissa förstöra något bra som ger röst åt många kvinnor då är man ju själva lika dålig som dom som förstör för då går man ju deras ärrenden.
    Försår du hur jag menar?

    och då är man ju inte bättre än dom som förstör för de kvinnor som drabbats för man bidrar ju också till att tysta ner de kvinnor drabbats genom at tycka hela #metoo är dåligt pga av at tvissa människor missbrukar kampanjen

    Javisst är det så. Tyst accepterande kallas det och är ett indirekt stöd. De som inte säger något och inte protesterar mot beteendet i sitt #metoo-engagemang ger alltså sitt stöd till beteendet och är då inte mycket bättre än Sara och kompani. Det är liksom poängen med tråden. Uppmärksamma fallet och få folk att ta avstånd. Färre som tar tydligt avstånd, desto mer skada.

  • Tom Araya
    Digestive skrev 2017-10-30 13:30:03 följande:
    Hur kan en mediafilur i Sverige förstöra någonting som startade för cirka 10 år sedan, i USA?

    Du blåser upp Sara Fältings roll i #Metoo-kampanjen till hejdlösa proportioner. Hon är ingenting i den här folkrörelsen - som pågår på flera kontinenter över världen.
    Lokalt har det naturligtvis betydelse, kanske även regionalt och nationellt. Globalt är det naturligtvis av ringa eller ingen betydelse. Sedan får var och en avgöra om det lokala räknas...
  • Tom Araya
    Digestive skrev 2017-11-01 19:16:09 följande:
    Nej, det räknas inte lokalt eller nationellt - det räknas enbart inom Sara Fältings egna lilla sfär. Det är nämligen enbart i den lilla och yttest begränsade sfär, som sverigedemokrater är uteslutna.

    Alla andra #Metoo-entusiaster här i Sverige, de har inte uteslutit någon. Och hur många tordes vi övriga vara, omkring 100 gånger fler än Sara Fältning (och kompani) eller närmare 1000 gånger fler?

    De är en fis i vinden även här i Sverige. Att de har stått och hoppat i TV-rutan förändrar ingenting.

    Varför förstorar du upp värdet på deras lilla jippo? Du går sannerligen deras ärenden, medvetet eller ej.
    Som jag sagt tidigare så går det inte att göra ett evenemang som mer officiellt #metoo-evenemang än den demonstration Sara stod bakom i Uppsala, men du fortsätter envisas med att det inte ska ses som #metoo.
    Berätta då vad som utgör skillnaden mellan det i Uppsala och allt annat, överallt annats som görs och händer med namnet #metoo som är avgörande för om det är #metoo eller inte #metoo?
  • Tom Araya
    Digestive skrev 2017-11-02 17:11:10 följande:
    Dina resonemang skulle ha vikt om #Metoo-rörelsen hade några som helst direktiv om vilka som ska få företräda rörelsen - vilka åsikter de ska ha, vilka de bör utesluta och så vidare - eller ens hade bett om några företrädare överhuvudtaget.

    Nu är inte fallet sådant och dina resonemang faller därmed helt platta.
    Nej, inget av det du beskriver har särskilt stor betydelse för hur ett #metoo-evenemang uppfattas.
    Digestive skrev 2017-11-02 17:11:10 följande:
    Du resonerar såhär; om jag gör anspråk på att jag företräder dig så företräder jag dig, punkt.
    Du har förvisso inte bett om att jag eller någon annan ska företräda dig och har heller inga direktiv om vem som ska få företräda dig, men jag företräder dig likväl - för det har jag gjort anspråk på och i skrivande stund så finns det inget större offentligt anspråk på saken.

    Känns det rimligt? Nej, det kan jag inte påstå att det gör.
    Om du använder mitt namn och uppträder som att du företräder mig så kommer folk att uppfatta det som att du företräder mig, ja.



Svar på tråden Raserat förtroende för #metoo