• Anonym (?)

    Är det ok att mygla till sig ett jobb och vad vågar man?

    För ganska många år sedan hade jag en anställning på 60%. Jobbade dock aldrig mindre än 80 % och oftast 100% under flera år. Bad vid flera tillfällen att få tjänsten uppskriven till iaf 80%, men icket.

    Vi planerade att skaffa barn och jag bestämde mig då för att söka samma jobb på annat ställe på 100 %.

    När chefen fick veta att jag sökt fick jag omedelbart uppskriven min tjänst till 100%.

    Nu är jag i liknande situation igen. Jag har via jobbet gått flertalet påbyggnadsutbildningar för att få en befordran jag vill ha. Men efter att alla utbildningar var klara har det gått lite trögt (bytte chef mitt i detta)

    Jag vill ju jobba med det jag nu utbildat mig för och har därför sökt en sådan tjänst.

    Berättade för nya chefen som genast började prata om att det fanns planer för mig där jag är idag, men att allt inte var löst ännu.

    Vore det ok att ljuga och säga att jag ska få komma på intervju, för att stressa på min chef?

    ( jag vill helst vara kvar där jag är idag, men vill verkligen få börja jobba med det jag utbildat mig för)

  • Svar på tråden Är det ok att mygla till sig ett jobb och vad vågar man?
  • Anonym (S)

    Nja. Jag förstår dig helt och hållet, men det är ju en risk du tar. Särskilt då om du blir kvar på samma jobb och längre fram glömmer din lögn och råkar försäga dig. Det blir INTE kul då.

    Du kanske i så fall kan tala ännu vagare om det - tex i stil med "OM det blir tal om någon annan intervju så...". Inte ATT du är kallad utan mer hypotetiskt att OM du får chansen skulle det ju vara nåt du inte vill avböja. Då ljuger du ju inte, men chefen borde fatta att de kan förlora dig om de inte agerar.

    Men att ljuga rakt av skulle jag avråda ifrån. Och tänk moga på vad som kan gå snett om du nämner något om att lämna företaget du är på för en annan arbetsplats. Det kan ju bli lite jobbigt om de inte gillar din inställning.

  • Anonym (Klara)

    Varför inte fråga din chef istället vilken tidsram han snackar om?

    Ärlighet varar längst.

  • Anonym (M)

    Skulle sökt ett annat jobb som backup innan jag pushade, iallafall. Mygla och pusha på utan skyddsnät låter vanskligt.

  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2017-10-22 21:50:28 följande:

    Skulle sökt ett annat jobb som backup innan jag pushade, iallafall. Mygla och pusha på utan skyddsnät låter vanskligt.


    Ja alltså jag HAR sökt annat jobb. Men om jag får komma på intervju är ju högst oklart såklart
  • Anonym (Inte mygla men en liten lögn)

    Har Ni hög skvallerfaktor på jobbet ? Säg att du tittat på annat jobb.
    Be dom inte sprida det ! Då skvallras det mest !

    Heltid ! 2.000 mer och ... Blir en bra skallerhistoria

  • Anonym (?)
    Anonym (Inte mygla men en liten lögn) skrev 2017-10-22 22:31:11 följande:

    Har Ni hög skvallerfaktor på jobbet ? Säg att du tittat på annat jobb.

    Be dom inte sprida det ! Då skvallras det mest !

    Heltid ! 2.000 mer och ... Blir en bra skallerhistoria


    Haha ja det skulle nog funka faktiskt :) speciellt om man bad folk hålla tyst :)
  • Anonym (Häpp)

    Ett alternativ är att du är rak och tydlig. Du berättar att du vill ha en ny tjänst, att du är kvalificerad att ta den och om du inte får den kommer du att se dig om efter nytt jobb.

    Jag har många anställda och uppskattar mest de som är raka, många har sagt att de vill vidare i karriären och sagt att de kommer att söka andra jobb. Ibland har jag fått säga att det inte finns möjligheter hos oss och att jag förstår dom. Till andra så har jag sagt att om de bara har tålamod så blir det en öppning.

    Många företag frågar till och med sina anställda vilka jobb de siktar på inom organisationen för att kunna hjälpa personalen att göra karriär.

  • NELJ
    Anonym (Häpp) skrev 2017-10-23 09:44:28 följande:

    Ett alternativ är att du är rak och tydlig. Du berättar att du vill ha en ny tjänst, att du är kvalificerad att ta den och om du inte får den kommer du att se dig om efter nytt jobb.

    Jag har många anställda och uppskattar mest de som är raka, många har sagt att de vill vidare i karriären och sagt att de kommer att söka andra jobb. Ibland har jag fått säga att det inte finns möjligheter hos oss och att jag förstår dom. Till andra så har jag sagt att om de bara har tålamod så blir det en öppning.

    Många företag frågar till och med sina anställda vilka jobb de siktar på inom organisationen för att kunna hjälpa personalen att göra karriär.


    Håller med ovanstående till 100 %. Var ärlig mot chefen om dina ambitioner och be att få en tydlig tidplan och tydliga mål för att du ska få den tjänst du vill ha. Att du har fått vidareutbilda dig tyder ju på att din arbetagivare tror på dig och vill satsa på dig. Att då återgälda det med att ljuga för dem är rätt lågt.

    Lever sedan arbetsgivaren inte upp till sitt åtagande - ja då gör du helt rätt som letar dig någon annanstans.
  • Physalis

    Jag tycker det är dumt att ljuga. Tänk om chefen synar din bluff?

    Var tydlig med att ditt tålamod börjar sina och att du vill bli satsad på utan att behöva vänta så länge att du börjar se dig om efter andra jobb och står med ena foten utanför dörren innan de kommer på att de vill behålla dig och din kompetens.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (G)
    Physalis skrev 2017-10-23 14:26:40 följande:
    Jag tycker det är dumt att ljuga. Tänk om chefen synar din bluff?

    Var tydlig med att ditt tålamod börjar sina och att du vill bli satsad på utan att behöva vänta så länge att du börjar se dig om efter andra jobb och står med ena foten utanför dörren innan de kommer på att de vill behålla dig och din kompetens.
    Håller med
Svar på tråden Är det ok att mygla till sig ett jobb och vad vågar man?