• Anonym (Hemlig88)

    Vad händer om min sambo gifter sig med en annan?

    Hejsan?

    Ja har idag en bostadsrätt med min fd sambo (han flyttat ut) och fick idag höra på omvägar att han ska gifta sig om två (!!!!) veckor!

    Vad händer med vår bostadsrätt? Får hon någon ?rättighet? i den?

    Tacksam för snabbt svar nån som vet!

  • Svar på tråden Vad händer om min sambo gifter sig med en annan?
  • Anonym (M)

    Nej, varför skulle hon det?

    Varför har ni inte gjort bodelning ännu? Hur länge sedan är det som ni skildes åt?

  • Anonym (...)
    Anonym (M) skrev 2017-10-22 23:16:58 följande:

    Nej, varför skulle hon det?

    Varför har ni inte gjort bodelning ännu? Hur länge sedan är det som ni skildes åt?


    Jag tror du har fel. Om han äger delar av bostadsrätten, och gifter sig utan äktenskapsförord så blir ju hans tillgångar giftorättsgods. I slutändan innebär det att hon kan ha rätt till hälften av hans halva eller motsvarande värde. Kan han inte lösa ut henne så kan hon eventuellt tvinga fram en försäljning.
  • Kjell2
    Anonym (Hemlig88) skrev 2017-10-22 23:15:11 följande:

    Hejsan?

    Ja har idag en bostadsrätt med min fd sambo (han flyttat ut) och fick idag höra på omvägar att han ska gifta sig om två (!!!!) veckor!

    Vad händer med vår bostadsrätt? Får hon någon ?rättighet? i den?

    Tacksam för snabbt svar nån som vet!


    Inget ägande förändras när man gifter sig. Det är först vid dödsfall eller skilsmässa saker händer. Hon har alltså inga rättigheter i den. Däremot kan han ge henne rättigheter.

    Du och ditt ex bör nog bodela snart och göra något åt bostadsrätten. Den är en tickande bomb.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (M) skrev 2017-10-22 23:16:58 följande:

    Nej, varför skulle hon det?

    Varför har ni inte gjort bodelning ännu? Hur länge sedan är det som ni skildes åt?


    Giftorättsgodset överförs till båda makar med 20% per år och efter 5 år är allt man har gemensamt om man inte har äktenskapsförord.

    Det är dock bara hans del av bostadsrätten som blir bådas egendom. Under äktenskapet måste han ha hennes godkännande för att sälja eller ge bort den men halvan är inte hennes förrän de skiljer sig eller han dör.
  • Anonym (M)
    Anonym (...) skrev 2017-10-23 06:53:05 följande:
    Jag tror du har fel. Om han äger delar av bostadsrätten, och gifter sig utan äktenskapsförord så blir ju hans tillgångar giftorättsgods. I slutändan innebär det att hon kan ha rätt till hälften av hans halva eller motsvarande värde. Kan han inte lösa ut henne så kan hon eventuellt tvinga fram en försäljning.
    Fast nu handlade det om att gifta sig. Inte skilja sig. Det blir inte hennes lägenhet bara för att de gifter sig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-10-23 09:37:25 följande:
    Giftorättsgodset överförs till båda makar med 20% per år och efter 5 år är allt man har gemensamt om man inte har äktenskapsförord.

    Det är dock bara hans del av bostadsrätten som blir bådas egendom. Under äktenskapet måste han ha hennes godkännande för att sälja eller ge bort den men halvan är inte hennes förrän de skiljer sig eller han dör.
    Nej, det behöver han inte. Det är hans lägenhet. Bara hans. Man äger sina egna saker under ett äktenskap.
  • Anonym (...)
    Anonym (M) skrev 2017-10-23 20:08:09 följande:

    Fast nu handlade det om att gifta sig. Inte skilja sig. Det blir inte hennes lägenhet bara för att de gifter sig.


    Nej, men det är innan äktenskapet det kan göras något åt för att undvika att det kan bli så, därav uttryck som "kan" och "eventuell". Att han kanske är naiv ska inte drabba TS.
  • Anonym (fsdef)
    Anonym (Hemlig88) skrev 2017-10-22 23:15:11 följande:

    Hejsan?

    Ja har idag en bostadsrätt med min fd sambo (han flyttat ut) och fick idag höra på omvägar att han ska gifta sig om två (!!!!) veckor!

    Vad händer med vår bostadsrätt? Får hon någon ?rättighet? i den?

    Tacksam för snabbt svar nån som vet!


    Va? Är din sambo en han eller en hon? Hur ska du ha det?
  • MajaVira
    Anonym (fsdef) skrev 2017-10-24 13:59:09 följande:
    Va? Är din sambo en han eller en hon? Hur ska du ha det?
    Han = TS fd sambo
    Hon = den kvinna TS fd sambo ska gifta sig med
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (M) skrev 2017-10-23 20:09:59 följande:
    Nej, det behöver han inte. Det är hans lägenhet. Bara hans. Man äger sina egna saker under ett äktenskap.
    Som gift har man ansvar för varandras ekonomi, man har en typ av försörjningsplikt. Man kan inte ta nya lån eller göra stora ekonomiska åtaganden som påverkar familjens liv utan att båda makarna är överens.

    Visserligen äger han sin del av lägenheten men om makarnas ekonomi påverkas kraftigt av om han säljer eller behåller den så måste båda vara överens.
  • Anonym (M)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-10-25 10:46:34 följande:
    Som gift har man ansvar för varandras ekonomi, man har en typ av försörjningsplikt. Man kan inte ta nya lån eller göra stora ekonomiska åtaganden som påverkar familjens liv utan att båda makarna är överens.

    Visserligen äger han sin del av lägenheten men om makarnas ekonomi påverkas kraftigt av om han säljer eller behåller den så måste båda vara överens.
    Nej, man måste inte vara överens. Var och en gör vad den vill med sina pengar.
    Försörjningsplikten avser att ingen ska gå utan mat, och leva ett drägligt liv. Inte att få följa med på semestrar eller få handla lika mkt som den som har pengarna. Och naturligtvis får man ta vilka lån man vill, fast man är gift.

    Däremot fungerar ett äktenskap bättre om man samarbetar. Men det är bara att läsa här på FL hur vanligt det är att den ena parten inte kan handskas med pengar, har stora skulder osv.
Svar på tråden Vad händer om min sambo gifter sig med en annan?