• sondika

    Egen kattmat till kattunge?

    Hoppas på snabbt svar!

    Vi fick just hem en liten kattunge, troligen runt 7-10 veckor gammal (ingen aning faktiskt).

    Han är uppvuxen på gatan med sin mamma, men nu blivit lämnad ensam. Så vi tog hem honom...

    Vi har alltid haft katt - men aldrig en sådan här liten!

    Vad kan vi ge den att äta???

    Vi bor inte i Sverige och här finns ingen kattmat att köpa, så vi brukar göra egna blandningar av olika köttsorter etc.

    Men en kattunge??

    Mjölk? Grädde? Blött bröd? Tonfisk? Köttfärs?

    Tacksam för svar!!!

  • Svar på tråden Egen kattmat till kattunge?
  • Dexter dot com

    Är dåligt insatt i hemlagad mat till katter men kokt nötfärs och mosad potatis vet jag att vissa ger kattungar innan man fasar över dom på kattmat. Mjölk,grädde mm brukar ge diarre´. Tror du får bäst svar på ett kattforum tex http://kattforum.se/ . Finns det verkligen ingen kattmat att få tag på eller beställa via nätet?

  • sondika
    Dexter dot com skrev 2017-10-24 16:36:18 följande:

    Är dåligt insatt i hemlagad mat till katter men kokt nötfärs och mosad potatis vet jag att vissa ger kattungar innan man fasar över dom på kattmat. Mjölk,grädde mm brukar ge diarre´. Tror du får bäst svar på ett kattforum tex kattforum.se/ . Finns det verkligen ingen kattmat att få tag på eller beställa via nätet?


    Tack för ditt svar!

    Så inte rått köttfärs? (Ska det kokas, alltså?)

    Potatis ska jag testa!

    Och ska kolla kattforumet. ????

    Nej, absolut ingen kattmat att köpa här. Går såklart att be ngn posta från Sverige, men det lär ta ett par veckor innan det når oss...
  • Dexter dot com

    En svulten kattunge har ju lätt att bli dålig i magen så jag hade kokat potatis och nötfärs och mosat ihop och serverat i små mål många gånger per dag. Rått kan du börja ge när tarmen vant sig vid mat igen. Det här är ju en nödlösning så hör med mer kunniga personer på hemlagad mat till katt så den inte får vitamin/näringsbrist.

  • sondika
    Dexter dot com skrev 2017-10-24 19:47:06 följande:

    En svulten kattunge har ju lätt att bli dålig i magen så jag hade kokat potatis och nötfärs och mosat ihop och serverat i små mål många gånger per dag. Rått kan du börja ge när tarmen vant sig vid mat igen. Det här är ju en nödlösning så hör med mer kunniga personer på hemlagad mat till katt så den inte får vitamin/näringsbrist.


    Tusen tack f råd!!
  • Lisawiberg

    hej, när vi hade katt unge så Gjedde vi den mjölk/grädde, och helt vanlig kattmat så blir det bra. gud vad mysigt med kattungar går det bra nu?

  • elyse

    INGA mjölkprodukter. Fisk får du testa lite lite för det kan katter också reagera på.

  • Jemp

    Nej nej nej.

    Inte mjölk. Inte potatis. Kött från olika djur och se till att den får i sig tillräckligt med taurin (finns i tex hjärta). Går absolut att blanda rå mat själv men kräver lite kunskap. Googla på barf katt.

  • DeathByPickles

    Instämmer med ovanstående! Ingen mjölk (mejeriprodukter) och ingen potatis. Ingen rå fisk heller! Kokt fisk och kokt kyckling kan ni prova om rått kött inte funkar. 


    Helst kött utan salt. Kycklingkött man köper i affären inehåller ofta tillsatt salt. 


    Se till att avmaska. <3 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden Egen kattmat till kattunge?