• jeanettenettan

    Mjölkersättning

    Hej
    tänkte fråga er jag helammar, men ibland känner jag vill jag ge mer på kvällen så han blir mätt för jag ser min lillkille ta lååång tid innan han nöjd med amma kvällen.
    och han bara växer och växer om han behöver mer? kan dom behöva mer och mer och bröstmjölken inte räcker till?

    Kan den vara för tunn hur vet man de?
  • Svar på tråden Mjölkersättning
  • Pimpinellan

    Ovanligt att  helamning inte räcker om man ammar helt fritt. De äter ofta mer kvällstid, man får sitta där helt enkelt. Glad Går bebben upp och blöjorna är blöta får han i sig tillräckligt. Börjar man blanda in ersättning kan de bli tuttförvirrade.

  • Annelie 76

    Mjölken är inte tunn men däremot kan det vara lite mindre mängd på kvällen särskilt om du slarvar med att dricka under dagen. Så är det för mig iaf. Jag pumpar så jag ser ju hur mycket som kommer.

    När det gäller nöjdheten så beror det mer på personlighet än mat. Min dotter som bara äter bröstmjölk sover hela natten (från 21 till 7) redan vid 3 månader medan sönerna som fick bröstmjölk och ersättning vaknade på natten och ville ha mat.

    Men det är inte alls fel att prova. Ge en flaska ersättning vid 23 och se vad som händer. Det är alltid bättre att veta att man har en mätt och nöjd bebis än att vara orolig. Det är du som bestämmer om du vill ge bara bröstmjölk eller om du vill komplettera med ersättning.

  • jeanettenettan

    jag vill ju helst bara helamma....tycker de är mysigt och som de ska vara för en liten.

    men jag är rädd han inte blir nöjd och när mjölken inte kommer ut tillräckligt fort blir han sur och kinkig :P hehe

  • Lee***

    Vet att det är tråkigt när inte mjölken räcker till. Jag började med ersättning runt 3 månader, bebisen kände sig mkt mer belåtten , men det blev även jobbigare att amma då mjölken rinner till snabbare från flaskan. Nu är han 4.5 månader o får rätt mkt ersättning, ammar ff men tyvärr inte så mkt som jag vill

Svar på tråden Mjölkersättning