• Livetmedbarn

    Abort?

    För ca 4 år sen så gjorde jag en Abort, ett självklart beslut just då... kan fortfarande vara ledsen ibland av saknaden efter "barnet"!

    Idag är jag gravid igen, träffade min pojkvän för ca 2 månader sen, blev gravid vid första samlaget, han vill att jag gör abort....jag känner stor rädsla inför det, jag grubblar dagligen på hur jag ska göra, att jag dessutom lider av depression just nu gör det inte bättre...

    Behöver råd, bör jag göra som killen säger o göra Abort?

    Är gravid i vecka 11... o har ångest o panik över att göra aborten ????

  • Svar på tråden Abort?
  • Livetmedbarn

    Jag har varit i singel i ca 3.5 år o knappt haft nåt sexliv under tiden så p-piller har jag inte ätit sen senaste graviditeten då jag lyckades bli gravid o gjorde abort...

    Varför vi inte använde kondom vet jag inte :(

  • emc85

    Om du vill göra abort så gör du det. Vill du och kan tänka dig att bli ensamstående mamma med en pappa som kanske inte vill vara en del av barnets liv så behåller du barnet. Skulle du kunna samarbeta med pojkvännen omkring barnet om du behåller och han vill vara en del av barnets liv? Hur väl känner du honom?

  • Livetmedbarn

    Vill helst inte göra abort...det känns så förbannat tungt...

    Skulle klara av att vara ensamstående, har varit de i snart 5år utan att den pappan brytt sig ett skit i barnet som han ändå ville ha just då.

    Känner inte nuvarande pappan så väl, vet iaf att han tar hand om barnen han skapat, men vet inte om jag kan tänka mig att vara i ett förhållande med honom...mem visst skulle jag kunna samarbeta om vi behöll barnet...

    Jag har sån beslutsångest...vet inte vart jag ska ta vägen ????

  • mockingbird

    INGEN kan ju egentligen svara för någon annan i ett sånt läge där alla har olika åsikter om detta.

    De flesta verkar tycka att om killen inte skyddat sig får denne skylla sig själv och att en kille inte kan kräva att en tjej ska göra abort.

    Och visst det är rätt på ett sätt.

    Men jag tycker att det är fel att "tvinga" någon bli pappa, även om man inte kräver att denne ska finnas i barnets liv, så har man fortfarande satt en person med dennes blod och kanske utseende till världen. En dag kanske barnet vill veta vem biologiska far är.

    Såvida man inte har en dialog att "händer det så händer det och då behåller vi det," så har man ett eget ansvar att skydda sig och se till att det inte kan hända. Speciellt om man vet med sig om att inte klara av en abort, då har man än större ansvar att se till att skydda sig så man inte hamnar i den situationen.

    Men eftersom du nu är i den situationen så kanske du behöver någon proffesionellt att prata med som hjälper sig reda ut dina tankar?

    Lycka till, vad du än väljer.

  • Connie07

    Du ska inte känna dig tvingad att höra abort .Det är inte så lätt beslut och sen är du i v 11,det börjar blir sent snart.Du måste lyssna på ditt hjärta.

  • Livetmedbarn

    Jag har nu bestämt mig för att behålla den lilla trots att det kan sluta med att jag blir ensamstående på heltid till en 5åring o en liten bäbis...

    Det känns så galet tungt att behöva göra abort o att pappan helt plötsligt från ingenting inte känner sig redo från att ha varit positiv fram till för ca en vecka sen då han började bråka om att jag Måste göra abort...

    Så ja...det känns både upp o ner men känner att jag kommer klara det här :)

  • lilaemma
    Livetmedbarn skrev 2017-10-29 09:07:27 följande:

    Jag har nu bestämt mig för att behålla den lilla trots att det kan sluta med att jag blir ensamstående på heltid till en 5åring o en liten bäbis...

    Det känns så galet tungt att behöva göra abort o att pappan helt plötsligt från ingenting inte känner sig redo från att ha varit positiv fram till för ca en vecka sen då han började bråka om att jag Måste göra abort...

    Så ja...det känns både upp o ner men känner att jag kommer klara det här :)


    Starkt av dig! Pappor, lika väl som mammor kan få panik. Förhoppningsvis så lugnar han sig och älskar ungen när han väl träffar henom. Lycka till med bäbisen oavsett.
  • kajsalarsson

    Självklart ska du göra som du själv känner att du vill, och accepterar killen inte om du väljer att behålla barnet behöver han inte vara delaktig i barnets uppväxt.

Svar på tråden Abort?