• Laniakea

    DIY Elfa-system: göra om väggskenor till hängskenor?

    Hej!

    Jag ska köpa mig ett hyllsystem av Elfa, för att använda till garderob och hyllsystem.

    Det jag nu funderar över är om det är möjligt att köpa sparringskenor/väggskenor (som skruvas fast direkt i väggen) och göra om dessa till hängskenor?

    Det enda som verkar skilja dessa olika modeller åt är att hängskenorna har ett jack överst, så att de kan hakas på en bärlist.

    Så, tror ni att det går att såga egna skåror i skenorna?

    (Bilden visar de 2 olika typerna av skenor)

  • Svar på tråden DIY Elfa-system: göra om väggskenor till hängskenor?
  • nastyashell

    Jag har kapat sådana skenor med en vinkelslip utan större bekymmer så att göra hack i dem ska inte vara något bekymmer, men även jag måste ställa mig frågan, varför? Varför inte bara köpa rätt från början?

  • Laniakea
    nastyashell skrev 2017-10-25 21:00:54 följande:

    Jag har kapat sådana skenor med en vinkelslip utan större bekymmer så att göra hack i dem ska inte vara något bekymmer, men även jag måste ställa mig frågan, varför? Varför inte bara köpa rätt från början?


    Tack för svar!

    Det är billigare - en bekant vill sälja sitt elfa-system.

    Bra att det funkar med vinkelslip. Frågan blir då om en sån sågad skena tål mindre än en "riktig"... Blir den svagare av skäret tro?
  • nastyashell
    Laniakea skrev 2017-10-25 21:49:55 följande:
    Blir den svagare av skäret tro?
    Förmodligen, men så länge du inte ska förvara elefanter på hyllorna är det inga problem.
  • BuoBä
    Laniakea skrev 2017-10-25 21:49:55 följande:

    Tack för svar!

    Det är billigare - en bekant vill sälja sitt elfa-system.

    Bra att det funkar med vinkelslip. Frågan blir då om en sån sågad skena tål mindre än en "riktig"... Blir den svagare av skäret tro?


    Hängskenorna är 25 mm djupa medan de vanliga bara är 16. Det kommer bli ett h-vete att få till ett lagom djupt hack, i rätt vinkel och på rätt avstånd från änden på skenan utan att råka såga av skenan.
Svar på tråden DIY Elfa-system: göra om väggskenor till hängskenor?